Idag rök resten av trallen som behövde tas bort för att de ska kunna gräva. Så nu är det bara att hoppas att de dyker upp så jag inte har stressat i onödan :crysmile:
Avlägsnad trätrall intill ett hus visar en tom yta redo för grävningsarbete i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus och trädgård vid skymning, upprivet däck och byggmaterial på marken innan grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Blir spännande att se hur vinterträdgården blir. Vi har liknande idéer, men har inte kommit så långt ännu.
Arkitektritningar av en villa med vinterträdgård och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Blir spännande att se hur vinterträdgården blir. Vi har liknande idéer, men har inte kommit så långt ännu.
[bild]
Hehe coolt det finns mycket likheter helt klart både vad gäller hustyp och storlek på uterum samt tänkt möblering av uterum :D
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Mycket intressant tråd som jag kommer att följa, då vi håller på med exakt samma sak, dock bara på planeringsstadiet.

Några frågor:

* Har du nån skiss för hur ni gör övergången altan/uterum för golvet? Tänker det kan komma in vatten från sidorna och rinna ner i isoleringen om ni sätter profiler + syllpapp på befintligt trallgolv? Det blir ju lite springor mellan trallbrädorna? Finns många lösningar på detta, hur har ni tänkt?

* Hade ni någon gång funderat på att göra uterummet med högre taklutning? Det blir ju ett mycket pampigare intryck och passar bättre med ett 1 1/2 plans hus tycker vi, men kostar lite mer, och blir mer luft att värma upp samt att man blockerar eventuella framtida takkupor/takfönster/solpaneler på huset.

* Hur gjorde ni ritningarna? Själva eller med arkitekt? Behövs konstruktionsritningar med hållf-beräkningar?

* Hur har ni tänkt uppvärmning på senhöst/julafton?

Tacksam för svar, och lycka till med bygget
/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Mycket intressant tråd som jag kommer att följa, då vi håller på med exakt samma sak, dock bara på planeringsstadiet.

Några frågor:

* Har du nån skiss för hur ni gör övergången altan/uterum för golvet? Tänker det kan komma in vatten från sidorna och rinna ner i isoleringen om ni sätter profiler + syllpapp på befintligt trallgolv? Det blir ju lite springor mellan trallbrädorna? Finns många lösningar på detta, hur har ni tänkt?

* Hade ni någon gång funderat på att göra uterummet med högre taklutning? Det blir ju ett mycket pampigare intryck och passar bättre med ett 1 1/2 plans hus tycker vi, men kostar lite mer, och blir mer luft att värma upp samt att man blockerar eventuella framtida takkupor/takfönster/solpaneler på huset.

* Hur gjorde ni ritningarna? Själva eller med arkitekt? Behövs konstruktionsritningar med hållf-beräkningar?

* Hur har ni tänkt uppvärmning på senhöst/julafton?

Tacksam för svar, och lycka till med bygget
/HLH
1. Vi kommer att bygga uterummet på gjuten isolerad platta.

2. Nej vi har egentligen inte funderat på detta då vi inte vill skugga resten av tomten i onödan. Takhöjden i uterummet blir ändå fullt tillräcklig samt att uterummet är ganska smalt och då tror jag att proportionerna hade sett konstiga ut.

3. Jag har ritat allt själv i Sketchup. I vår kommun behövdes endast Fasadritningar samt Situationsplan. Men det kan skilja mellan olika kommuner.

4. Vi gjuter in golvvärme i plattan. Detta görs dock mest att komfortskäl då vi inte planerar att använda uterummet året runt. Vill vi värma upp på julafton så får vi höja golvvärmen i tid samt kanske ställa in något element tillfälligt.

Ska man värma uterummet året om bör man nog inte bygga det ovanpå trall och gärna satsa på riktigt isolerade glaspartier men då sticker priset rejält och vi gör inte detta för att få ett extra vardagsrum utan för att förlänga kvällarna ute på ”sommaren”.
 
På ritningarna ser det ut som ni kommer sätta liggande panel även på stolpar etc. stämmer det?
Jag funderar på att göra så.
 
Nefrums Nefrums skrev:
På ritningarna ser det ut som ni kommer sätta liggande panel även på stolpar etc. stämmer det?
Jag funderar på att göra så.
Ja det är tanken för att det ska bli så enhetligt som möjligt. Vi kommer dock att skydda hörnen med en plåt som döljer skarven. Typ 5cm på varje sida om hörnet. Plåten kommer sedan att målas i samma gråa kulör.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Ja det är tanken för att det ska bli så enhetligt som möjligt. Vi kommer dock att skydda hörnen med en plåt som döljer skarven. Typ 5cm på varje sida om hörnet. Plåten kommer sedan att målas i samma gråa kulör.
Plåt i hörnen var ett alternativ jag inte tänkt på.
Jag hittade denna bilden på hur man kan avsluta smala sektioner med panel som jag tyckte var snyggt:
https://www.byggahus.se/forum/threa...iggande-panel-eller-plat.294165/#post-2698495
 
Nefrums Nefrums skrev:
Plåt i hörnen var ett alternativ jag inte tänkt på.
Jag hittade denna bilden på hur man kan avsluta smala sektioner med panel som jag tyckte var snyggt:
[länk]
Absolut men det funkar inte så bra över hörn :D Vi valde plåtar eftersom vanliga foder skulle ha blivit för klumpiga.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Absolut men det funkar inte så bra över hörn :D Vi valde plåtar eftersom vanliga foder skulle ha blivit för klumpiga.
Jag funderade på att göra på motsvarande sätt på hörnen, men med typ en 45x45 regel. Jag tycker också att vanliga foder skulle bli för klumpigt.

Kul att det är flera som bygger liknade saker samtidigt! Hos oss kommer grävaren den 17de.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Jag funderade på att göra på motsvarande sätt på hörnen, men med typ en 45x45 regel. Jag tycker också att vanliga foder skulle bli för klumpigt.

Kul att det är flera som bygger liknade saker samtidigt! Hos oss kommer grävaren den 17de.
Ja det kanske man skulle kunna göra också om man sågar bort ungefär 1/4 (sett från ändträsidan) med bordssågen så att den viker runt hörnet. Får klura på det.

Jag har inte hört något om när grävaren kommer tyvärr. De hade tydligen kört sönder en maskin igår. Så det kanske är så att jag stressade i onödan.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Ja det kanske man skulle kunna göra också om man sågar bort ungefär 1/4 (sett från ändträsidan) med bordssågen så att den viker runt hörnet. Får klura på det.
Jag hade tänkt ha en luftspalt innanför panelen så 45mm skulle då bara vara några mm mer än luftspalt+panel tänker jag. dvs det skulle inte behövas sågas i hörn regeln.

Tråkigt med grävaren.
 
Jag kommer med köra med liggande panel men kag kör med vanliga foder. Passar bäst in på huset :)
 
Nefrums Nefrums skrev:
Jag hade tänkt ha en luftspalt innanför panelen så 45mm skulle då bara vara några mm mer än luftspalt+panel tänker jag. dvs det skulle inte behövas sågas i hörn regeln.

Tråkigt med grävaren.
Jaha okej jag tänkte ha lite mindre luftspalt. Typ 22-28mm. Gillar tanken på att användra trä dock. Vi får se vilken lösning det blir.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag kommer med köra med liggande panel men kag kör med vanliga foder. Passar bäst in på huset :)
Hade vi haft bredare partier med panel så hade ju det kunnat funka eftersom vi har det så på garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.