Hejsan.
Jag och min sambo har hittat en tomt där vi skulle vilja bygga ett hus.

Jag har kollat så det finns vatten och el men problemet är avlopp.

Det finns kommunalt avlopp på motsatt sida en av väg/trafikverket ägd väg. Själva stammen går på andra sidan från vår tomt sett.

Jag forskar lite i vad vi har för alternativ för att koppla in oss på det.

Ett alternativ ska vara att man kan trycka ledningen under vägen, oklart vilka som får utföra det samt vilken kostnad det skulle medföra.

En annat alternativ är att koppla på avlopp hos en närliggande granne som har ledning under vägen. Dock uppstår väl problemet med att gräva i dikeskanten för att koppla på hennes ledning där den möter kommunens, för jag antar att kommunen äger avloppsledningen så fort det lämnar grannens tomtgräns.

Har någon vart med om liknande situation? Hur har det löst sig? Någon som har andra idéer som dyker upp så får ni väldigt gärna tipsa.

jag har också fått höra att när man trycker ledning under väg så finns risken att dragningen blir lite "bananformad" och därmed så blir det problem med självfallet.

Finns det någon mindre variant av tryckpumo man skulle använda i så fall?

Anlägga eget avlopp känns inte särskilt aktuellt.

Långt inlägg men som sagt superintresserad av input.
 
Kontakta kommunen och skicka in en begäran om att få ansluta vatten och avlopp. Då utreder de om det är möjligt att ansluta kommunalt vatten och avlopp samt vad det kommer att kosta. Är din fastighet belägen innanför verksamhetsområdet är det kommunens ansvar att bygga ut VA till dig enligt fastslagen taxa fram till tomtgränsen eller dess omedelbara närhet (0.5m) då blir det förmodligen kommunens ansvar att gräva/borra under vägen.
 
N NoOne2k skrev:
Kontakta kommunen och skicka in en begäran om att få ansluta vatten och avlopp. Då utreder de om det är möjligt att ansluta kommunalt vatten och avlopp samt vad det kommer att kosta. Är din fastighet belägen innanför verksamhetsområdet är det kommunens ansvar att bygga ut VA till dig enligt fastslagen taxa fram till tomtgränsen eller dess omedelbara närhet (0.5m) då blir det förmodligen kommunens ansvar att gräva/borra under vägen.
Nu är det så dumt att kommunens verksamhetsområde inte har hunnit utveckla sig till platsen där vår tänkta tomt ska bli. Tanken är att stycka av en bit mark. Går det att ordan med en sån ansökan innan tomten är avstyckad? Vi vill väldigt gärna komma så nära verkligheten kostnadsmässigt innan vi väljer att köpa tomten.
 
K kjork skrev:
Nu är det så dumt att kommunens verksamhetsområde inte har hunnit utveckla sig till platsen där vår tänkta tomt ska bli. Tanken är att stycka av en bit mark. Går det att ordan med en sån ansökan innan tomten är avstyckad? Vi vill väldigt gärna komma så nära verkligheten kostnadsmässigt innan vi väljer att köpa tomten.
Visst går det, ring imorgon och fråga dem vad som gäller. En annan viktig fråga är om ni får stycka av tomten och får bygga hus. Har ni varit i kontakt med kommunen gällande det?
 
S
Frågan är fri men svaret inte givet , så fråga på VA-avdelningen hur det kommer att bli och vilka möjligheter det finns
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Visst går det, ring imorgon och fråga dem vad som gäller. En annan viktig fråga är om ni får stycka av tomten och får bygga hus. Har ni varit i kontakt med kommunen gällande det?
Ja men det har vi vart, vi kommer skicka in ett förhandsbesked om bygglov innan ev avstyckning sker. Vi vill dock ha klart med vad allt kommer kosta innan, dvs vatten, avlopp och el.
 
S skutten11 skrev:
Frågan är fri men svaret inte givet , så fråga på VA-avdelningen hur det kommer att bli och vilka möjligheter det finns
Jag har legat på dem lite men de rekommenderar att jag helst ska koppla in mig på grannfastigheten vilket innebär att jag behöver gräva i hennes gräsmatta. Om det nu inte är helt ok att gräva i diket vilket jag misstänker att det inte är, alltså mellan hennes tomtgräns och vägen, vilket bara är någon några meter.

Sen hör det till saken att jag helst inte vill ha mina avloppsledningar på annans tomt, då jag ser framför mig vilka problem det skulle medföra om jag av någon anledning behöver gräva igen, för att komma åt dem
 
S
Nu vet jag inte var ni är , spelat ingen roll , men anslutningsavgifterna ligger mellan 90 -150 Kkr
beroende på kommun
Det verkar som kommunen inte vill ta i det , utan går minsta motståndets lag ,
Om du kan komma överens med grannen så är det bäst och det är billigast , då är frågan igen ,
klarar grannens rör en fastighet till , samt vad är då kostnaden , en avgift för servisen är redan betald
Från din anslutningspunkt på grannens rör och till VA så blir det en gemensamhetsanläggning som ni båda då har skyldighet för och ett servitut måste skrivas , då får du gräva på grannens mark och återställa
 
S skutten11 skrev:
Nu vet jag inte var ni är , spelat ingen roll , men anslutningsavgifterna ligger mellan 90 -150 Kkr
beroende på kommun
Det verkar som kommunen inte vill ta i det , utan går minsta motståndets lag ,
Om du kan komma överens med grannen så är det bäst och det är billigast , då är frågan igen ,
klarar grannens rör en fastighet till , samt vad är då kostnaden , en avgift för servisen är redan betald
Från din anslutningspunkt på grannens rör och till VA så blir det en gemensamhetsanläggning som ni båda då har skyldighet för och ett servitut måste skrivas , då får du gräva på grannens mark och återställa
Vattnet är klart, det går att koppla in kommunalt via vattenförening.
Elskåo finns i närheten, så där ingår dragning till tänkta tomten i anslutningsavgiften.

Så det är bara avloppet kvar, hur det ska dras och på vilket sätt. tänkta tomten är på en sida av en asfaltsväg och kommunens stam för avloppet är på andra sidan. Det verkar som att det skulle vara möjligt att ev trycka ledning under vägen fram till den stammen, givetvis mot en kostnad. Problemet med det tänker jag är att det kan vara svårt att få till rätt självfall och att det finns risk med att trycka ledningen då det kanske kan bli lite bananformat och förstöra självfallet.

Skulle inte fallet bli rätt så antar jag att jag får sätta någon slags tryckpump. Det vill vi helst slippa.
 
S
Allt med pumpar är av ondo , fel på dom blir det alltid
Vet du hur djupt grannens avlopp ligger på din sida och hur djupt ligger den på andra sidan , tänker på fallet , om jag vore du så kolla upp hur du kan få till det med grannen , enklaste vägen
Att borra under vägen rakt går men det måste ner ordentligt frostfritt , under väg som plogas , lägg till
1 meter på djupet , blir ett par bra djupa hål på vardera sida om vägen för att borra
Att gräva av vägen ( det är väl inte E4 som går där ) är inga problem men det tar tid för att få tillstånd ,
räkna med ett halvår
 
S skutten11 skrev:
Allt med pumpar är av ondo , fel på dom blir det alltid
Vet du hur djupt grannens avlopp ligger på din sida och hur djupt ligger den på andra sidan , tänker på fallet , om jag vore du så kolla upp hur du kan få till det med grannen , enklaste vägen
Att borra under vägen rakt går men det måste ner ordentligt frostfritt , under väg som plogas , lägg till
1 meter på djupet , blir ett par bra djupa hål på vardera sida om vägen för att borra
Att gräva av vägen ( det är väl inte E4 som går där ) är inga problem men det tar tid för att få tillstånd ,
räkna med ett halvår
Ja, jag tänker att det måste ju vara fall från oss hela vägen ner till kommunens stam i så fall. oturligt nog lutar det lite, givetvis åt fel håll. så man får ju hålla tummarna för att stammen ligger bra djupt. :).
Kommunen borde ju ha uppgifter om vilket djup deras stam ligger på? Eller kan det vara så bra flås i kommunens avloppsstam att det blir lite självdrag i den om man säger så..

Men jag tänker också att från stammen till tomtgränsen så hamnar väl ansvaret på kommunen att se till att det fungerar. Om jag tex bestämmer att det är den varianten vi vill göra, de säger ok. Då kan de väl knappast återkomma och säga att det borrades inte rakt så du får sätta upp en pump?
 
S
Eftersom kommunen inte har projekterat att införliva din del i planen så har dom ingen skyldighet att dra till tomtgräns , så där är det nog stopp för dig , kan du få reda på hur grannen gjort för att ansluta har du kommit halvvägs med ditt
Det är nog fall på ledningarna , det behöver du oroa dig för , har grannen fall så åker skiten ut , det med
någon form av kapilärt drag finns i VA - sammanhang finns inte , normalt om det inte är fall så är det pumpar som gäller fram till självfall , kommunal eller från varje fastighet
 
S skutten11 skrev:
Eftersom kommunen inte har projekterat att införliva din del i planen så har dom ingen skyldighet att dra till tomtgräns , så där är det nog stopp för dig , kan du få reda på hur grannen gjort för att ansluta har du kommit halvvägs med ditt
Det är nog fall på ledningarna , det behöver du oroa dig för , har grannen fall så åker skiten ut , det med
någon form av kapilärt drag finns i VA - sammanhang finns inte , normalt om det inte är fall så är det pumpar som gäller fram till självfall , kommunal eller från varje fastighet
Men om kommunen skulle gå med på att dra från stammen, under vägen, fram till tomtgräns. Då måste de väl se till att deras ledningar från tomtgräns till stammen ligger som de ska och fungerar tillfredställande. Jag förstår att jag kommer få betala kalaset men service och funktion på ”deras” bit måste de väl stå för. Sedan hur ledningarna läggs på tomten är ju helt och hållet vårt ansvar, eller tänker jag fel?

Om det är så, då borde väl kommunen se till att bara skiten kommer till deras ledningar så sköter de det därifrån?
 
S
Ja det är rätt , då gäller det för dig att få kommunen att dra det under vägen , någon extra kostnad ska det nog inte bli då , rören fram till gräns ingår alltid ( i ditt fall vet jag inte ) i anslutningsavgiften normalt
Sedan från anslutningspunkten i tomtgräns är ditt problem att få till huset med fall , kommunen brukar ha
mellan 1,2 till 2 meter ner , beroende vad som är anslutet i övrigt på deras stam .
kanske din granne har anslutning längre bort , ta reda på var deras punkt är så vet du vad som kan bli
Mycket att tänka på och fråga om , gör det och kom tillbaka här i din tråd , intressant för andra med kanske
 
S skutten11 skrev:
Ja det är rätt , då gäller det för dig att få kommunen att dra det under vägen , någon extra kostnad ska det nog inte bli då , rören fram till gräns ingår alltid ( i ditt fall vet jag inte ) i anslutningsavgiften normalt
Sedan från anslutningspunkten i tomtgräns är ditt problem att få till huset med fall , kommunen brukar ha
mellan 1,2 till 2 meter ner , beroende vad som är anslutet i övrigt på deras stam .
kanske din granne har anslutning längre bort , ta reda på var deras punkt är så vet du vad som kan bli
Mycket att tänka på och fråga om , gör det och kom tillbaka här i din tråd , intressant för andra med kanske
Jag återkommer när jag pratat med kommunen imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.