A arasmus skrev:
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
Ensamstående med lite drygt halva er bruttoinkomst och dyra fritidsintressen (häst) som också kräver bil, men jag har inga barn.
Bor utanför Kungälv i ett br-parhus och om du hamnar nära Ytterby centrum eller Kungälv centrum är det ok att åka kollektivt ner till centrala stan (pendeln tar 16-19 min). Det byggs massor häromkring och det kommer bli grymt bra i slutändan. Kollegor pendlar glatt från både Stora Höga och Stenungsund med expressbussarna (vi jobbar i Mölndal). Bilvägen går det fortfarande långt fortare för mig att köra de knappa 4 milen, men vi får väl se när Västlänken drar igång.

Jag har en kontantinsats som är i er storlek (delvis sparat, delvis snålt räknad vinst i parhuset) och min personliga övre gräns för vad jag skulle kunna tänka mig att betala för mitt boende per månad ligger i ett hus som kostar mellan 2,5-3 milj. En snäll bank hade troligen beviljat mig något lite till (och då är jag fortfarande under nya amorteringskravet), men man ska vara bekväm själv också. Sen får man se hur långt utanför stan man hamnar när resterande kriterier skall uppfyllas.

Lycka till i husletandet!
 
A arasmus skrev:
Jag, min fru och vår ettåring bor idag i lägenhet i Göteborg. Vi har dock blivit mer och mer sugna på att köpa hus. Jag undrar nu hur dyrt ni vågat köpa givet bostadsmarknaden, ränteläget osv. Tanken är att köpa något som skall fungera även på längre sikt (även om vi får ett till barn). Såhär är vår situation:

  • Vi är båda i 35-årsåldern.
  • Fasta och stabila anställningar (statliga/kommunala).
  • Tjänar 80 000 brutto om vi jobbar heltid, men kanske 70 000 just nu pga deltid/vab. Liknande löner båda två.
  • Har ganska nyligen kommit in på bostadsmarknaden och kan inte räkna med att sälja med vinst.
  • Ca 800 000 sparat.
  • Har ingen bil och vill helst inte vara alltför beroende av det. Kanske kan skaffa en för när det behövs, men vill åka kollektivt till jobbet.

Vi är intresserade av Göteborg med kranskommuner, så: Göteborg, Partille, Mölndal eller Härryda kommuner. För att få en liten känsla av prisnivån kan man kolla på vad som ligger på Hemnet just nu. Då ser det ut ungefär såhär:

  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda).

All input mottages tacksamt!
Varför inte Lerum/Floda?
 
A arasmus skrev:
Jag, min fru och vår ettåring bor idag i lägenhet i Göteborg. Vi har dock blivit mer och mer sugna på att köpa hus. Jag undrar nu hur dyrt ni vågat köpa givet bostadsmarknaden, ränteläget osv. Tanken är att köpa något som skall fungera även på längre sikt (även om vi får ett till barn). Såhär är vår situation:

  • Vi är båda i 35-årsåldern.
  • Fasta och stabila anställningar (statliga/kommunala).
  • Tjänar 80 000 brutto om vi jobbar heltid, men kanske 70 000 just nu pga deltid/vab. Liknande löner båda två.
  • Har ganska nyligen kommit in på bostadsmarknaden och kan inte räkna med att sälja med vinst.
  • Ca 800 000 sparat.
  • Har ingen bil och vill helst inte vara alltför beroende av det. Kanske kan skaffa en för när det behövs, men vill åka kollektivt till jobbet.

Vi är intresserade av Göteborg med kranskommuner, så: Göteborg, Partille, Mölndal eller Härryda kommuner. För att få en liten känsla av prisnivån kan man kolla på vad som ligger på Hemnet just nu. Då ser det ut ungefär såhär:

  • <3 miljoner: inget
  • 3.0 - 3.5 miljoner: Ett fåtal renoveringsobjekt i skogen eller i hyfsad standard men litet i de allra värsta miljonprogramsområdena.
  • 3.5 - 4.0 miljoner: Ett fåtal rätt fina hus, men i utkanten av området vi är intresserade av och kräver två bilar.
  • 4.0 - 4.5 miljoner: Börjar närma oss tätbebyggelse men fortfarande kanske 2 mil in till stan (Landvetter, Lindome, Säve osv).
  • 4.5 - 5.0 miljoner: Nu börjar det dyka upp hus i centralorterna i kranskommunerna (Partille, Mölndal, Mölnlycke, ..).
  • 5.0 - 6.0 miljoner: Verkar vara det vanliga priset för en villa i Göteborgs stads ytterkanter (Västra Frölunda, Lundby).
  • 6.0 - 7.0 miljoner: Här finns villor även i de områden vi allra helst vill bo i (Majorna, Centrum, Härlanda).

All input mottages tacksamt!
Helt hysteriska priser. Håller med de som skriver om att ni måste ha beredskap för högre räntor. Vi som var med under 1990-talet trodde inte heller att det kunde bli som det blev. Mitt tips, försök göra en bostadskarriär, dvs köp ett lite billigare hus, fixa till, sälj med vinst. Gör ni så ett par, tre gånger så kan ni säkert bo i önskat område med anständig belåning.
 
D
A arasmus skrev:
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
Jag skulle inte titta på Kållered och Lindome om det är så. Det blir kanske bättre när Västlänken öppnar, men från Lindome tar det 35-40 minuter till Chalmers och då är tiden till tågstationen inte inräknad. Geografisk "rätt" betyder inte att det är lätt att ta sig tyvärr. Expressbuss från Mölnlycke till Korsvägen lär vara snabbare och bättre. Knepigt när man tittar på kartan.

Vi ville ha max 30-35 minuters pendling dörr till dörr och då gick pendlingsorterna som Ale och Lerum bort. Även om tåget till centralen går snabbt måste man åka snigelspårvagn genom stan, vilket äter upp tiden om man inte jobbar precis bredvid stationen.
 
34 min från Kållereds station till chalmers. Tyvärr blir väl skillnaden med västlänken högst marginell. Lite snabbare till korsvägen eller haga men det är ju 10 år bort. Expressbuss är nog lösningen för dig. Kommer dessutom bli kaos i trafiken under bygget så jag tror nästan mölndal eller hisingen är snabbast. Kan ni hitta en villa i Mölndal, Bifrost/Åby kan ni cykla till jobbet
 
H hul skrev:
för vi har ett helt annat system i Sverige idag vilket förhindrar detta, vi behöver inte försvara räntan in i döden som förut.

Räntan är släppt fri
Byt ut räntan mot valutan så blir det rätt.

Fram till 92 hade vi FAST växelkurs som försvarades med räntan.
Idag har vi inflationsmål som styr penningpolitiken och då är historiska räntor meningslöst att jämföra med.
Dessutom hade vi ett annat skattesystem på den tiden där staten "betalade" huvuddelen av räntorna och inte "bara" 30% som idag...
 
  • Gilla
Chris11 och 2 till
  • Laddar…
så dyrt som banken kan sträcka sig och gärna lite till, kan inte se att spara ngn hundring till skulle göra ngn skillnad på lite sikt. ränterna är förmodligen låga i minst tre år till varför ni har utrymme att amortera (är ju oxå ett sparande)
 
Att spå är svårt, särskilt om framtiden, men jag ska göra ett försök.

1 Globaliseringen fortsätter och pressar företag, stat och kommuner att bli mer kostnadseffektiva. Allt färre kommer att ha råd med dagens kostnadsläge i storstäderna på löner, hyror och markpriser, inte heller med trafikköer och kompetensbrist. Allt fler verksamheter kommer att flytta ut till mellanstora städer.

2 Självkörande elbilar kommer att göra att fasta investeringar i kollektivtrafik tappar värde och att pendlingsavstånd kommer att värderas helt annorlunda än idag.

Om jag får rätt kommer fastighetspriserna för vanligt folk att jämnas ut i Sverige och framför allt de övervärden på bostäder i storstäderna som bara beror deras nuvarande attraktiva läge kommer att försvinna. En villa på uppemot 10 miljoner kan bli ett framtida ekonomiskt slukhål där det kvittar om man kan betala räntorna för att när man till slut tvingas sälja blir större delen av lånet kvar.
Lägg till det att byggbranschen i framtiden till slut tvingas effektiviseras och pressa priserna likt de flesta andra branscher har fått göra fram till nu så kan vi se ett rejält prisfall på bostäder. Inte för att man inte har råd att betala räntorna, men för att det blir billigare att bygga nytt.

Vi får se om jag får rätt, jag är inte ens säker själv, men spännande blir det.
 
F
Intressant tråd som jag nu läst igenom. Här kommer min input !

Jag tycker att 800000 kr sparat är mycket bra, och även om TS inte skriver när och hur mycket lån det är på deras lägenhet så tar jag för givet att den gått upp i pris den med. Med två schyssta löner så tror jag låneutrymmet är högt (+ att familjen faktiskt redan sparat ihop ett rätt ansenligt belopp) och att de har bankens förtroende.

Det är rätt tydligt i TS inlägg att närheten till centrum betyder mycket. Jag skulle förutom många andra kloka råd även rekommendera TS att också titta på tomter och bygga nytt.

Att bygga nytt har många fördelar, man får exakt det hus man vill och det man slipper lägga i renovering kan man lägga på att bygga tomten precis som man vill.

Vad gäller låneutrymme tycker jag spontant att 5-6 milj borde gå att bära för familjen även om tiderna ändras. En del här skriver att man ska ta höjd för 7% ränta, och det är absolut inte fel. Men realistiskt tror jag det tar många (5-7 år?) år innan räntan på ett rörligt ens är 3 %. Mer rimligt (enligt mig) är att långsiktigt planera för ca 4-5 % ränta. Det är som sagt bara en gissning och man ska aldrig låna mer än att man kan sova gott på natten. TS familj har dock väldigt bra löner och redan visat att de har en hög sparmoral då de har 800000 kr. 6 milj kr kostar med 5 % ränta och efter skatteavdrag 17500 kr/månad. Amorterar man det på 40 år så är det alltså 30000 kr/mån netto i ett "worst case scenario". Det tycker jag personligen är rimligt.
 
Här är en liten inblick i mitt liv. Jag vet att allt inte går att relatera till er situation men kanske jag kan få er att tänka lite utanför er bubbla idag. Jag är uppvuxen i Göteborg. Jag fick ett fint jobberbjudande i Borås och pendlade ifrån Götet till Borås i många år. Lönen ökade varje år och dagarna var långa. Man kom hem sent pga allt körande så livet sög rätt hårt. Jag hade inte ens energi att umgås med vänner på helgerna. Man behövde liksom ladda batterierna. Så jag kan verkligen relatera till folk som hatar att pendla men har svårt att hitta något vettigt just där de bor.

Jag hade dessutom mycket cash på banken och bodde just då i en hyresrätt och husdrömmarna kändes ju som något som gick att förverkliga i en mindre stad och även i Göteborg men jobbet låg inte i Göteborg så det andra som var dåligt i mitt liv skulle inte bli löst av att bo i Göteborg.

Först kollade jag in Härryda, Landvetter och även Bollebygd. Men då blir man ju liksom bilberoende hur man än gör. Så det kändes inte optimalt. I mitt fall så blev det enkelt. Jag fick mycket för pengarna i Borås. Huspriserna ökar naturligtvis inte lika mycket här. Men jag är inte så kortsiktig i mitt köp. Jag bryr mig faktiskt inte om att göra miljonklipp när jag är närmare 60 år. Då är det mycket viktigare hur mitt liv är här och nu idag. Vi pratar vardagslyx. Huset är stort, jag har trygg ekonomi eftersom jag inte är belånad upp över öronen, standarden är hög på huset, närheten till allt vardagligt och det är dessutom skönt, så här i efterhand, att inte bo i en storstad,.fast det visste jag inte då för Göteborg var det enda jag kände till.

Det som blev bra i vår situation är att vi fick ett skitfint hus för typ 3,5M som hade lätt kostat runt 5-8M i Göteborg beroende på adress. Det var nog ett av de lite dyrare objekten på Hemnet just då när vi köpte detta Maj 2015. Borås som stad är en skit tråkig håla. Det händer i princip inget här. Centrum är rätt tråkig också, och det är ofta, om man ska göra något lite extra, som då kräver en tur till Göteborg. Göteborgarna är inte sena med att klanka ner på staden heller. Får i princip alltid höra att det regnar ju bara här och "är ju bara en håla man åker förbi". :)

Men det passar mig fint. Jag är inte någon partyprins och har rätt nördiga intressen som hemmabio, programmering, mountainbike osv). Ett aktivt cityliv tilltalar inte mig. Men däremot supernära mitt jobb tilltalar mig efter alla år på vägen. Mitt hus ligger i centrala stan men känns ändå inte för citylikt. I princip perfekt för mig. Sedan är trafiksituationen i Borås löjligt angenäm. Sure Boråsarna klagar på trafiken men ur mitt perspektiv så är det enkelt att ta sig runt även vid rusningstimmarna.

Ni har ju småbarn med i bilden och utelivet kanske inte år något prioriterat för er nu? Med tanke på hur tråkigt det är att sitta med alla pengarna upplåsta och att betala dyra huslån, så kan ju en stad i stil med Borås vara ok. Det är inte så illa som de låter. Det finns en expressbuss som går varje kvart till Göteborg/Borås (buss 100) ifrån centrum till centrum. Den tar ungefär 50-55 minuter. Finns även tåg om man gillar detta men det går inte express utan gör ett par stopp på vägen (lite över 1h restid). Personligen skulle jag inte orka pendla i längden, men i en övergång, medans man letar efter något annat jobb.

Min högst personliga åsikt är att livskvalitet mäts i ett par olika parametrar. Hur mycket pengar man har kvar efter alla räkningar är betalda i slutet av månaden. Då det sätter spelreglerna för nöjen och trygghet och utveckling i framtiden. Vad för typ av stress man har i sitt liv. Och hur man faktiskt bor och vad för standard det är kring de bitarna. Sedan kan det också vara bra att beakta ekonomin en extra gång innan man belånar sig för hårt. Kan lova att livet kommer suga rätt hårt för folk som har lån på 5-6M om räntan går upp till bara 3%. Vi pratar typ 15,000kr i månaden i bara ränta innan ränteavdraget (som kanske tas bort i framtiden). Tänk då om räntan tillfälligt skulle öka till 6%. Man kanske blir tvungen att sälja och landar i en hyresrätt med ett par mille i skuld till en bank. Jag vet att många tror att detta aldrig kommer ske. Tro mig, det lät precis samma förra gången det smällde till också.

Hur som helst. Det som jag skulle vilja försöka plantera är ett litet frö att Göteborg är inte allt. Hus av lite kaliber är dyra som gatan i Göteborg. Vill du i ett extra fint hus med låga månadskostnader så går det knappast i Göteborg.

Ersätt gärna Borås med valfri stad utanför Göteborg där det känns rätt. Men snöa inte in för mycket på just centrala Göteborg. De kostar ofta mer än det smakar. Sorry att detta blev långt och utsvävande. Men det är mina two cents i alla fall. :)
 
  • Gilla
funderarn och 3 till
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i västra Göteborg och bodd sen länge i björkekärr. Där kan ett radhus på 100 kvm kosta 5 miljoner + tomtarrende på 1000 kronor/månad. Nu har jag flyttat till Falkenberg och fått ett fynd för 3,7 med 10 min promenad till vattnet. I Falkenberg får du ett utmärkt hus för 2,5-3 milj. En tanke/fredrik
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
När vi köpte vårt första hus kikade vi på södra skärgården, efter att ha bott några år i en tvåa på Guldheden.
Dels för att priserna var rätt låga pga det bilfria läget, dels för vårt stora seglingsintresse.
Första huset på Asperö köptes för 185.000 kr och tomten var hela 234 m2.

Nu ser jag något liknande på Styrsö:
https://www.booli.se/bostad/1629970
Kanske idé att kika på.
Underbar miljö, och en kort båtresa från Saltholmen där man når hela stan med spårvagn.
Slå till :love:
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
klarar man av de nya reglerna som kommer hade jag väntat och sett hur de slår på marknaden. Känns som om de kommer slå hårdast på de dyraste husen
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi köpte vårt första hus kikade vi på södra skärgården, efter att ha bott några år i en tvåa på Guldheden.
Dels för att priserna var rätt låga pga det bilfria läget, dels för vårt stora seglingsintresse.
Första huset på Asperö köptes för 185.000 kr och tomten var hela 234 m2.

Nu ser jag något liknande på Styrsö:
[länk]
Kanske idé att kika på.
Underbar miljö, och en kort båtresa från Saltholmen där man når hela stan med spårvagn.
Slå till :love:

Kul idé!

Är ju inte Göteborgare, men har bott på pensionatet på Styrsö för några år sedan. Väldigt charmig ö, och fantastiska kommunikationer för att vara i Skärgården.
 
H hul skrev:
Hur kan du ens skriva ett sånt inlägg?

Tror du alla vill sitta på 10-tal hektar mark etc. säkert lika många om inte fler som tänker att du är galen.

vi som bor i städer har saker du utan för våran dörr som du inte kan ta del av.
Hur kan du leva utan allt detta?
Jag har bott i stan. Jag vet vad jag har bytt bort. Vet du vad landet har att erbjuda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.