H
S STB skrev:
Förmodligen en mycket bra fråga. Eftersom du ställer den på ett sådant sätt antar jag att du egentligen vet svaret själv men väljer att inte dela med dig av din kunskap. Om jag har fel i någon del av mitt tidigare inlägg så får du gärna rätta mig så blir både jag och andra läsare kunnigare.
tycker bara de är konstigt när man bara slänger ut massa påståenden utan att ha en aning om vad man pratar om. Kan ju vara väldigt negativt på ett sånt här forum.

betong karbonatiseras i uppvärmd miljö med snarare karbonatiseras den snabbare i uppvärmd miljö.
De som krävs för processen är fukt, syre och koldioxid.
 
M mrBlade skrev:
Hej, jag skulle påtala skadan och föreslå att dom lämnar lite material till garaget istället för att laga. En pall Leca, sylltätning eller kanske en ytterdörr? Lite win-win..
Vi har köpt en garagebyggsats så att allt material ner till minsta spik levereras med byggsatsen, annars var det ju en bra idé!
 
Pratade för övrigt med byggentrepenören idag och påtalade det hela. Han sa att det kunde dom fixa när det har tinat.

Nu är det kanske jag som är petig men vi har slutbesiktning om 2 veckor. Det är endast huset som ingår i slutbesiktningen eftersom det är huset som vi har köpt från husleverantören. Om två veckor så börjar firman på nästa hus och vi är bortglömda.

Frasen "när det har tinat" kan här uppe vara i juni lika gärna. Dom kan ju vara i en annan kommun och arbeta då. Kan man kräva att få skriftligt på att dom faktiskt ska åtgärda plattan eller är jag för petig då?
 
S
H hul skrev:
tycker bara de är konstigt när man bara slänger ut massa påståenden utan att ha en aning om vad man pratar om. Kan ju vara väldigt negativt på ett sånt här forum.

betong karbonatiseras i uppvärmd miljö med snarare karbonatiseras den snabbare i uppvärmd miljö.
De som krävs för processen är fukt, syre och koldioxid.
Tack för informationen. Var har det för praktisk betydelse för TS? Jag gjorde antagandet att armeringsjärnen inte skulle rosta i en uppvärmd platta som därför borde vara ganska torr, även om de låg nära ytan. Du har ännu inte beskrivit vad som är fel i antagandet och vad TS borde göra för att förbättra situationen.
 
Redigerat:
H
S STB skrev:
Tack för informationen. Var har det för praktisk betydelse för TS? Jag gjorde antagandet att armeringsjärnen inte skulle rosta i en uppvärmd platta som därför borde vara ganska torr, även om de låg nära ytan. Du har ännu inte beskrivit vad som är fel i antagandet och vad TS borde göra för att förbättra situationen.
va pratar du om?

jag har ju tydligt förklarat att du har fel.
du kommer med falsk information som folk på forumet kan läsa och tro på och så fall kanske följer med.

betong karbonatiseras i en uppvärmd platta även om den är "ganska" torr.

fel i vilket antagande?
 
S
H hul skrev:
va pratar du om?

jag har ju tydligt förklarat att du har fel.
du kommer med falsk information som folk på forumet kan läsa och tro på och så fall kanske följer med.

betong karbonatiseras i en uppvärmd platta även om den är "ganska" torr.

fel i vilket antagande?
Tillåt mig gå igenom tidigare konversation:
11. Jag antar att armeringen inte rostar i den aktuella plattan.
13. Du börjar prata om karbonatisering. Jag har inte nämnt karbonatisering men uppfattar kommentaren som att det skulle förorsaka rost i armeringen. (I debattsamanhang kallas ditt agerande för "Strawman", vilket innebär att du implicit tilldelar mig en åsikt eller uttalande som jag inte står för.)
14. Jag ber dig förtydliga.
16. Du säger bestämt att jag är okunnig och har fel, men säger inte något om vad jag har sagt som är fel. (Jag har inte sagt något om karbonatisering, bara att jag tror att armeringsjärnen inte kommer rosta.)
19. Jag fortsätter prata om rostande armeringsjärn.
20. Du fortsätter prata om karbonatisering.

Nu är jag ointresserad av vad du har att säga mig. Däremot får du gärna förklara för TS hur han skall kräva att skadan blir behandlad för att det skall bli ett bra och funktionellt garage som håller länge.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
H
S STB skrev:
Tillåt mig gå igenom tidigare konversation:
11. Jag antar att armeringen inte rostar i den aktuella plattan.
13. Du börjar prata om karbonatisering. Jag har inte nämnt karbonatisering men uppfattar kommentaren som att det skulle förorsaka rost i armeringen. (I debattsamanhang kallas ditt agerande för "Strawman", vilket innebär att du implicit tilldelar mig en åsikt eller uttalande som jag inte står för.)
14. Jag ber dig förtydliga.
16. Du säger bestämt att jag är okunnig och har fel, men säger inte något om vad jag har sagt som är fel. (Jag har inte sagt något om karbonatisering, bara att jag tror att armeringsjärnen inte kommer rosta.)
19. Jag fortsätter prata om rostande armeringsjärn.
20. Du fortsätter prata om karbonatisering.

Nu är jag ointresserad av vad du har att säga mig. Däremot får du gärna förklara för TS hur han skall kräva att skadan blir behandlad för att det skall bli ett bra och funktionellt garage som håller länge.
armering rostar pga karbonatisering som du uppenbart inte visste.

jag säger säger ju flera gånger vad du sagt som är fel.
du sa att armering inte rostar i i varm betong vilket är helt fel.
 
H hul skrev:
de är klart att de inte ska se ut så
be entreprenören att åtgärda, är ju ändå såpas enkelt att åtgärda
Hej, har ett snarlikt problem i en mur. Hur skulle du åtgärda detta enkelt? Jag gissar på att blåsa rent med tryckluft och sen blanda betong och smacka på. Eller måste det även till någon primer?
Mvh
Fredrik
 
Vi ska inte överdriva risken med karbonatisering och risken med bortrostad armering, den är obefintlig i detta fallet med ts skada ;)
Om ni tittar på bilderna så har ts garageplatta fått en liten kantstötning och utanför cellplasten, det kommer man att putsa igen och snygga till. Före kantelementens tid putsade man grundmurars utsida.
Ovansidan kommer att täckas av "syllpappmaterial" och sedan hamnar väggen ovanpå.
 
H
F fredand44 skrev:
Hej, har ett snarlikt problem i en mur. Hur skulle du åtgärda detta enkelt? Jag gissar på att blåsa rent med tryckluft och sen blanda betong och smacka på. Eller måste det även till någon primer?
Mvh
Fredrik
Japp du verkar vara nära sanningen.
Gör rejält rent, vattna rejält, behövs med största sannolikhet ingen primer, blanda betongen så du kan hantera den efter dina förutsättningar.

sätt ett form emot om de behövs, kanske är en vertikal yta eller ett hörn då kan det vara skönt.


Tricket är att vattna befintlig betong rejält.
 
H
A AndersS skrev:
Vi ska inte överdriva risken med karbonatisering och risken med bortrostad armering, den är obefintlig i detta fallet med ts skada ;)
Om ni tittar på bilderna så har ts garageplatta fått en liten kantstötning och utanför cellplasten, det kommer man att putsa igen och snygga till. Före kantelementens tid putsade man grundmurars utsida.
Ovansidan kommer att täckas av "syllpappmaterial" och sedan hamnar väggen ovanpå.
allt jag säger är att betong karbonatiserar även om de är uppvärmt.
Anledningen att jag tog upp de från första början var att jag var osäker hur omfattande skadan var, vilket jag även nämnde i mitt första inlägg.

Sedan är de klart att de inte ska se ut så är, får ju sämre isolerförmåga.
 
P Paulina123 skrev:
Frasen "när det har tinat" kan här uppe vara i juni lika gärna. Dom kan ju vara i en annan kommun och arbeta då. Kan man kräva att få skriftligt på att dom faktiskt ska åtgärda plattan eller är jag för petig då?
Det tycker jag låter som en god idé att göra. Om inte annat kan ni ju ta upp det i slutbesiktningsprotokollet, alltså skriva in där att de ska återställa skadan inom x månader.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag låter som en god idé att göra. Om inte annat kan ni ju ta upp det i slutbesiktningsprotokollet, alltså skriva in där att de ska återställa skadan inom x månader.
Och då kunna hålla inne en del av betalningen tills det är klart också?
 
H
R Räknenisse skrev:
Och då kunna hålla inne en del av betalningen tills det är klart också?
ska dom hålla inne 800kr som de ungefär kostar att åtgärda detta menar du?
 
H hul skrev:
ska dom hålla inne 800kr som de ungefär kostar att åtgärda detta menar du?
Har ingen uppfattning om prisbilden i fråga. Men om man som TS oroar sig för att de inte ska komma tillbaka och fixa, är inte det gängse metod? Spelar beloppets storlek roll för principen?
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.