Hej,

Tänkte byta ut min nuvarande glaskeramikhäll (HighLight, 6500W, 1,5 år gammal) mot en ny induktionshäll (7400W).
Ser att jag inte har en perilexanslutning utan 5 trådar som är framdragna (brun, svart, grå, blå + jord) i väggen och varje tråd har en öppningsbar anslutningsklämma. För nuvarande hällen gäller att den gråa tråden inte används (bara tråden i väggen med anslutningsklämma) men den är framdragen.
I elcentralen ser jag att säkringarna (3st) är på 13A, 1.5 mm2 kabel. I monteringsanvisningen finns ingen bild på trefasanslutning men undrar om det behövs pga 13A säkringarna...

Hur ska denna induktionshäll kopplas in?
 
Det vanliga för spishällar är att de skall anslutas till två faser och nolla. Därav den oanslutna grå tråden och den nya hällen skall säkert anslutas på samma sätt. Nominellt kan du ta ut ungefär 7400W från två faser avsäkrade 16A. Tumregelsmässigt skall du ha 2,5 mm² om det är avsäkrat med 16A. Förmodligen är det bara att koppla in hällen och det kommer att fungera utmärkt. Men lite snyggare blir det om du byter kabel till 2,5 mm² och säkrar upp till 16A. Detta förutsätter att din häll är som vanliga hällar. Du kan få mer info i dokumentationen.
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
tommib
Lägg upp bild på inkopplingsanvisningen. Som Avemo säger vore det bättre om du bytte ledare till 2,5 kvmm och säkrade upp till 16A men troligen kommer det funka som det är nu också.

Öppningsbara anslutningsklämmor låter som Wago 221/222, så en relativt ny installation?
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
Söksymbolen längst upp till höger.
Klistra in
Induktionshäll
och du har över 100 trådar som förklarar.
 
Tack för snabbt svar! Lägger upp bilderna, inkl bild på den nuvarande anslutningen (Den nuvarande hällen är inte induktion).
Ja, det är en ny installation från 2017 (nyproduktion). Ser nu att det är Wago :)
 
  • Elektrisk anslutningsschema för olika spänningssystem på ett installationsdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en manual som visar elanslutningar för olika strömförsörjningar, märkt med kabelfärger och anslutningsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med Wago-klemmar och kablar i takdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den gamla hällen fungerat i ett och ett halvt år kan man gissa att det inte är något allvarligare fel med inkopplingen. För ytterligare hjälp med info om hur den nya hällen skall kopplas in måste du ladda upp bilder som visar inkopplingsalternativ för den nya hällen. Antagligen är det likadant som den gamla och då alternativet som oegentligt kallas 3N~.
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
tommib
Du har bra förutsättningar men lite udda är det att man dragit fram 1,5 kvmm. Kanske har man nyttjat ett gammalt 16 mm rör.

Vad som däremot är helt fel är att det måste sitta en anslutningsdosa med dragavlastning där. Som det ser ut idag är inte ok.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om den gamla hällen fungerat i ett och ett halvt år kan man gissa att det inte är något allvarligare fel med inkopplingen. För ytterligare hjälp med info om hur den nya hällen skall kopplas in måste du ladda upp bilder som visar inkopplingsalternativ för den nya hällen. Antagligen är det likadant som den gamla och då alternativet som oegentligt kallas 3N~.
De bilderna jag har laddat upp gäller för den nya hällen. Laddar även upp en bild på inkopplingsalternativ för den nuvarande glaskeramikhällen.
 
  • Schematisk bild över inkopplingsalternativ för en glaskeramikhäll, med märkningar för olika spänningsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Jag missförstod. Det är alternativet 3N~ längst till vänster du skall använda. Det motsvarar alternativet som kallas 2L-1N~ på den gamla hällen.
 
  • Gilla
V6kau och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ok. Jag missförstod. Det är alternativet 3N~ längst till vänster du skall använda. Det motsvarar alternativet som kallas 2L-1N~ på den gamla hällen.
På alt 3N~ ser det ut som att grå och brun kopplas på samma fas. Betyder det att de går in i samma anslutningsklämma, och i så fall vilken (brun eller grå)?
 
tommib
Det där inkopplinsschemat har varit uppe på forumet förut. Gissar att hällen är från BSG (Bosch eller Siemens). Det är idiotiskt.

Brun+grå är sammankopplade i änden av anslutingssladden. Koppla till brun från väggen om den gamla hällen var kopplad på brun+svart. Plint 1 på hällen är med all sannolikhet en blindplint, den är inte kopplad till något internt.
 
tommib tommib skrev:
Du har bra förutsättningar men lite udda är det att man dragit fram 1,5 kvmm. Kanske har man nyttjat ett gammalt 16 mm rör.

Vad som däremot är helt fel är att det måste sitta en anslutningsdosa med dragavlastning där. Som det ser ut idag är inte ok.
Det finns en täckdosa som jag skruvade loss för att kunna se trådarna. Vore bättre med en anslutningsdosa med dragavlastning, går nog att fixa :) Eller vore en perilexanslutning ännu bättre?
 
tommib
Perilex är bättre men då ska du egentligen byta till 2,5 kvmm och 16A säkringar. Man väntar sig det med ett perilexuttag (men det är inte otillåtet att undersäkra). Sen är också frågan om ett sådant passar i dosan. Det krävs en särskild spisdosa.
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där inkopplinsschemat har varit uppe på forumet förut. Gissar att hällen är från BSG (Bosch eller Siemens). Det är idiotiskt.

Brun+grå är sammankopplade i änden av anslutingssladden. Koppla till brun från väggen om den gamla hällen var kopplad på brun+svart. Plint 1 på hällen är med all sannolikhet en blindplint, den är inte kopplad till något internt.
Helt rätt, hällen är från Bosch. Såg bilderna på forumet men blev osäker när jag såg att säkringarna är bara 13A. 2*13*230 = cirka 5900W. Pga det undrade jag om det funkar med att koppla in 3 fas (3*13*230 = cirka 8900W). Såg ett sådant kopplingsschema på det här forumet. Jag laddar upp den bilden, den jag menar är den längst till vänster.

Förstår att det borde funka med 2fas trots att man ev inte kan använda induktionshällen fullt ut.
När jag tittar på den nya anslutningssladden är alla isär (inte sammankopplade). Samma gäller för den nuvarande anslutningssladden. Trådarna som är inkopplade idag är 1:1 (brun på brun, svart på svart osv) via anslutningsklämmorna. Syns inte så tydligt på bilden. Varje tråd i väggen har alltså sin egen anslutningsklämma. Därför undrar jag om grå och brun ska kopplas in på anslutningsklämman på den bruna tråden från väggen, när man kopplar enligt kopplingsschema 2N~
 
  • Elektriskt kopplingsschema för Bosch induktionshäll markerat till vänster, visar anslutning för 2N~ 220-240V/380-415V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det spelar ingen roll. Du kan koppla den grå eller strunta i det, den är inte ansluten till något i hällen. Enklast är att koppla in den så slipper du isolera den separat.

Inkopplingsanvisningen är missvisande. Det som avslöjar det är effekten (7,4 kW). Någon hade faktiskt monterat isär en sån här häll på forumet och konstaterat just att plint 1 inte är ansluten till något internt.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.