Ja det är bara köra, den står och varvar upp och ner, samt blinkar i någon timme.
 
T Tvapac skrev:
Ja det är bara köra, den står och varvar upp och ner, samt blinkar i någon timme.
Ok, jag provar det nu och återkommer.
Har du några synpunkter på mitt senaste inlägg, ska jag ändra något?
 
Ja du kan testa att lufta genom cirkulationspumpen. Dock har jag aldrig gjort det själv. Jag spolade slingorna en och en.
Det är lite mer meckigt. För då måste du koppla på dig med en slang på fördelaren.
Längs till höger. Och stänga alla slingor sen öppna och spola igenom en och en. Det är någonting som din rörmokare kan göra åt dig.

Returen öppnar du motsols.
Den svarta. Om du hade den på 3 och det var kallt så ställ den på en mindre siffra då.
De tar ett tag innan du märker något på inomhus tempen. Men du kan kolla på termometern vad som händer.

Rumstermostaterna är på max antar jag?

Vad har ni för primärkälla?
 
Japp alla rumstermostater står på max.
Vi har en CTC värmepump, om det var det du menade.
Jag ändrar till 2 efter avluftningen så får vi se om det är någon skillnad i eftermiddag.
Jag återkommer säkert, tack igen för all hjälp
 
  • Gilla
tommyrydel
  • Laddar…
Vad visar termometern på golvvärmefördelaren när värmepumpen har gått 15 min ungefär?
De du kan göra är att läsa av vad framledningstemperaturen på värmepumpen visar och vad termometern på fördelaren visar Då får man ett hum om hur mycket shutningen är.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad visar termometern på golvvärmefördelaren när värmepumpen har gått 15 min ungefär?
De du kan göra är att läsa av vad framledningstemperaturen på värmepumpen visar och vad termometern på fördelaren visar Då får man ett hum om hur mycket shutningen är.
Jag är precis på väg hem, har varit ute en sväng.
Vad menar du med efter att den har gått 15min, den har ju haft den inställningen sen i morse?
Menar du vad det står på den vita termometern, den som visade 40 igår?
 
När värmepumpen tillverkar värme till huset och har gått en stund. Då kan du läsa av vad temperature från värmepumpen är och vad temperaturen på golvvärme fördelare är.
Yepp termometern från igår.
Och från värmepumpen också. Om det inte finns termometer vid värmepumpen så står temperaturen någonstans på displayen.

En värmepump startar och stoppar flera gånger på ett dygn. Gäller att läsa av när den går.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
När värmepumpen tillverkar värme till huset och har gått en stund. Då kan du läsa av vad temperature från värmepumpen är och vad temperaturen på golvvärme fördelare är.
Yepp termometern från igår.
Och från värmepumpen också. Om det inte finns termometer vid värmepumpen så står temperaturen någonstans på displayen.
På pannan står det
Panna 56
Framledning 45
Ingen skillnad inomhus fortfarande kallt, den svarta grejen står på lite över 2. Är det någon vits att skruva den till 1?
Jag kan känna att rören upp till dom blåa knopparna inte är lika varma som tidigare.
Finns det något annat jag kan ändra?
Vad har gjort verkar ha gjort det värre än vad det var igår för nu är det kallt i alla rum.
 
Alla våra element är varma så det verkar fungera ok.
Har du tid/lust senare så kanske vi kan prata via FaceTime (så kan du kolla att allt ser rätt ut. Går nog fortare än att skriva på det här viset)
 
Går värmepumpen när du läser av?
Vad står det på termometer?
Ja testa att skruva till två.
Kolla returen så den verkligen står öppen.
Har det hänt någonting med termometern?
Upp eller ner? Du måste vara lite uppmärksam vad som händer vid ändringar.

Vi kommunicerar här.
 
returventilen är nästan helt kall, den under den röda, correct? Ska jag prova att vrida den helt åt andra hållet och ändra den röda knappen så den står på 4?
Mässingsrör med ventil vars knopp är markerad röd, trolig inställningskontroll för värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är problemet förmodligen där.
Du ser i instruktionen hur den fungerar.
Jag vet att den ska öppnas med hur den öppnas får du klura ut.
 
"Justering av primär returventil
Stäng ventilen med den röda ratten, se till
att den grå ringen är lyft och att den löper
fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat
värde står vid röda rattens spets. Tryck ned
den grå ringen och öppna röda ratten mot-
urs tills spetsen stannar mot stoppklacken
på den grå ringen."
 
Jag höjde element saken till 7 och då blev returvebtilen varm, kan det vara att vattnet inte är tillräckligt vartmt.
Kan jag höja till mer än 7?
Maxwells demon TotalControl skrev:
"Justering av primär returventil
Stäng ventilen med den röda ratten, se till
att den grå ringen är lyft och att den löper
fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat
värde står vid röda rattens spets. Tryck ned
den grå ringen och öppna röda ratten mot-
urs tills spetsen stannar mot stoppklacken
på den grå ringen."
Jag har läst det också men min gråa ring har inga värden plus att den inte inte löper fritt.
Ska röret till returventilen vara varmt om allt stämmer?
Är det ok att höja element ratten eller ska jag låt bli med det?
 
  • Värmesystem med termostat inställd på 7, cirkulationspump, rörkopplingar och en manometer från Uponor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.