Har du platsbrist så är det inte dumt att hyra en. Då får du också tillfälle att testa och känna på en modell och kan börja klura på vad du vill ha tills garagebygget.
 
Mikael_L
Ska du fixa 100 meter staket, och sen har hus med kommande behov lite här och där, så tycker jag inte man behöver tveka speciellt mycket över att köpa en kap/ger-såg med bord/stativ.
Man kan möjligen fundera lite över var i prisskalan man ska lägga sig.

I min ägo har det passerat en billig sak (blackline, heter den kanske, från ÖB om jag inte minns fel), har kvar den, mest för att den kapar grova dimensioner, den är dock inte så exakt. Skulle dock duga utmärkt för staket, altan. Egentligen skulle man kunna bygga ett helt hus med den, men tappa lite tid på att hålla på och putsa till snitten om och om igen, där måtten är kritiska.

Sen köpte jag beggat av en snickare en makita ls0714, vilken görbra såg det var. Byggde hela huset, garaget och friggeboden med denna, och altanen osv.
Perfekta snitt, perfekta vinklar. Allt var perfekt, utom att den inte tar grovt, men handen på hjärtat så är 99,8% av alla mina kap max 45x220.
Sen var det inte så perfekt att den till sist pajade, men den hade dock använts otroligt mycket, det var nog nere i max ett tiondels öre per kap.

Då köpte jag en Metabo KGS216M när den var på ursinnigt bra kampanjpris på Bolistbutikerna.
En oerhört prisvärd såg blev det därför. Rätt så kompetent, inte fullt lika fin som Makitan jag hade, men nu är bygget nästan klart, denna täcker gott och väl behovet.
Jag köpte en bättre klinga, det gjorde mycket.
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
tommib
Har man ont om plats kan det vara bättre att titta på DeWalts sågar. De tar mindre plats än Bosch när de är ihopfällda eftersom glidskenorna är vertikalt placerade och göms i handtaget.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Har arbetat mig igenom att antal maskiner, har just nu en Bosch GCM 8 SJL och är kanonnöjd. Jag valde att köpa Metabos arbetsbord till (KSU), istället för Bosch egna, då det känns betydligt mer stabilt.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Kör ju mest dewalt annars, DEWALT 777 eller makita 1018
Makitan tar lite grövre bitar vad jag förstår
 
DW 777 saknar väl mjukstart, och går bara vinkla åt vänster.
Makitan går tippa åt höger också (den enda vettiga sågen under 4000:- som kan det?)
 
Lutar åt en makita 1018 då
 
Bosch gcm 8 sjl kan bara lutas vänster, annars gäller 8 sde som kan lutas åt båda håll. Går att få under 5000.
 
Bra pris men 7kkr med frakt...
Så vad tror ni, DEWALT 777 eller makita 1018 ? Det skiljer 800kr och dewalt känner jag är stabilare byggd.. Men 90mm och två riktningar är ett stort plus...
 
Två riktningar är guld värt. Använder det ofta inomhus för att få till skär från "rätt" håll.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
O UlfY skrev:
Två riktningar är guld värt. Använder det ofta inomhus för att få till skär från "rätt" håll.
Klenare motor på makitan är inget problem? 1400 vs 1800w...
 
Är nöjd med min 777 enda felet är att anhållet inte är anpassat för att lägga fullt vänster men det löser ju sej första gången :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.