L LJN1954 skrev:
Finns det terrängdäck att köpa till Sileno + 1000? Jag har problem med våta löv som lägger igen hjulen och på våta grässluttningar fastnar den ofta. Har sett att HQ 320-315 säljer terrängkit med rensfunktion.
/Lennart
Någon som fått svar på om Husqvarnas terrängkit fungerar? Ska väl vara samma maskin i stort sett som Husqvarna?
 
Bredd på guideslinga verkar inte funka riktigt på min klippare. Den går väldigt nära kabeln även fast jag har högsta värdet inställt. Går det att fixa på något sätt?
 
D dampa skrev:
Bredd på guideslinga verkar inte funka riktigt på min klippare. Den går väldigt nära kabeln även fast jag har högsta värdet inställt. Går det att fixa på något sätt?
Hur många gånger har du kollat när klipparen kör via guidekabeln? Det är inga jätteförändringar i avståndet som den gör då det enbart är till för att undvika hjulspår. Kanske handlar det om 0 -30 cm som den varierar i avstånd vid ut- och hemgång via guiden.
 
E etompau skrev:
Hur många gånger har du kollat när klipparen kör via guidekabeln? Det är inga jätteförändringar i avståndet som den gör då det enbart är till för att undvika hjulspår. Kanske handlar det om 0 -30 cm som den varierar i avstånd vid ut- och hemgång via guiden.
Jag har koll på den nästan varje dag. Det blir iallafall tydliga spår i gräset där slingan går.
 
D dampa skrev:
Jag har koll på den nästan varje dag. Det blir iallafall tydliga spår i gräset där slingan går.
Har du begränsningskabel i närheten av guidekabeln.
Hur länge har du haft klipparen i drift?
En viss mekanisk slitning är ofrånkomligt från hjulen. Kanske syns det extra mycket om ditt gräs är torrt.
 
E etompau skrev:
Har du begränsningskabel i närheten av guidekabeln.
Hur länge har du haft klipparen i drift?
En viss mekanisk slitning är ofrånkomligt från hjulen. Kanske syns det extra mycket om ditt gräs är torrt.
Som närmast är det ca 2.5 meter till begränsningskabeln. 3:e sommaren den går nu, men den har betett sig lika hela tiden. Ibland kör den lite sick sack över slingan när den är påväg till laddning. Men aldrig annars.
 
D dampa skrev:
Som närmast är det ca 2.5 meter till begränsningskabeln. 3:e sommaren den går nu, men den har betett sig lika hela tiden. Ibland kör den lite sick sack över slingan när den är påväg till laddning. Men aldrig annars.
OK, kanske får du ta den till en ÅF för kontroll.
Eller testa med en fabriksåterställning.
Vi har en Gardena R70 och där kan jag se hur den väljer distans till guidekablen när hemgången påbörjas, den svänger ut till vänster x cm från kabeln och sedan håller den det avståndet hela vägen hem och utan att vingla.
Det är dock inte lätt att se hur avståndet varierar gång från gång. Hursomhelst blir det inga noterbara spår.
Nu har den dock fått vila i flera veckor pga ingen nederbörd och icke växande gräs.
 
Jag ska bygga ett slags hus till min sileno. Den ska in under huset och stå på en platta typ 30cm upp. Hur stor öppning är det på era ingångar? Jag har även en bräda på högkant den måste passera på vägen in. Jag har fullt upp med jord så gott det går så den kan komma över. Det är dock ett glapp på någon cm. Jag antar att det inte kommer vara några problem?
 
E
Skulle starta klipparen nu när gräset börjat växa igen men får felmeddelandet
"ingen slingsignal" och nått meddelande om att klipparen kör nån startsekvens. Vid närmare kontroll inser jag att dioden på basstationen inte lyser alls.

Det har åskat en hel del under sommaren och den period klipparen varit avaktiverad. Låter det här som en åskskada? Vad brukar paja, kretskortet i basstationen eller strömförsörjningen?

Installerade klipparen för 3 månader sedan.
 
E erimos skrev:
Skulle starta klipparen nu när gräset börjat växa igen men får felmeddelandet
"ingen slingsignal" och nått meddelande om att klipparen kör nån startsekvens. Vid närmare kontroll inser jag att dioden på basstationen inte lyser alls.

Det har åskat en hel del under sommaren och den period klipparen varit avaktiverad. Låter det här som en åskskada? Vad brukar paja, kretskortet i basstationen eller strömförsörjningen?

Installerade klipparen för 3 månader sedan.
Mät spänningen från trafon så vet du var felet ligger.
 
E
E etompau skrev:
Mät spänningen från trafon så vet du var felet ligger.
Saknar utrustning för detta men testade hos en kompis med samma klippare. Nätdelen verkar stendöd.

Har meddelat inköpsstället så vi får se om detta kan bli ett garantiärende.
 
E erimos skrev:
Saknar utrustning för detta men testade hos en kompis med samma klippare. Nätdelen verkar stendöd.

Har meddelat inköpsstället så vi får se om detta kan bli ett garantiärende.
OK. Vår trafo lämnade också in av efter ca 1,5 år, dock ej pga av åska. Fick en ny på garanti.
Ett enkelt universalinstrument för 100-200 kr är perfekt att ha till hands vid enklare felsökning av en robotinstalltion.
Du kollar snabbt trafo, laddbleck och avbrott i slingan med ett sådant.
 
E
E etompau skrev:
OK. Vår trafo lämnade också in av efter ca 1,5 år, dock ej pga av åska. Fick en ny på garanti.
Ett enkelt universalinstrument för 100-200 kr är perfekt att ha till hands vid enklare felsökning av en robotinstalltion.
Du kollar snabbt trafo, laddbleck och avbrott i slingan med ett sådant.
Åska är ju bara en teori och lär väl så förbli. Konsumentsrättsligt så åligger det väl producenten att påvisa att garantin inte gäller pga tex åska. Själv vet jag faktiskt inte om det är åskan men det är ju iaf en möjlig förklaring.

Har nån gammal multimeter nånstans, i evig limbo mellan borttappad och på fel plats :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.