Tack för tipset. Har faktiskt sneglat lite på polen, men har grossistpriser på el och VVS så det har inte riktigt känts värt huvudvärken.

R Ribons skrev:
ska ge er ett tips (inte många som gillar men iaf kolla denna länk och anv google translate för att göra era sökningar, el och VVs är godkänt då elen har CE-märkning, det finns kök och kompl badrum och allt du behöver (dok ska ni inte titta på virke det är obestridbart billigast här)
[länk]. frakten gick när jag kollade på ca 1200 kr /pall men jag skulle nog rekomendera att åka ner sj
 
Nu har fyra veckor av byggtiden passerat, och i onsdags och torsdags lyftes takstolarna på plats. Kranbilen var där 7-16 onsdag och 7-9 torsdag, sen var lyften till huset klara.

Till veckan är det tak som gäller för hela slanten, ska bli intressant att se hur långt vi hinner på tre man. Snickarna är ju bara tidsberäknade till totalt fem veckor, så i princip har de nästa vecka plus mån-tis veckan därpå innan taken på hus och garage ska vara klara. De har ju dock fått göra hjärtväggar, som inte var tidsberäknat från början, så det kanske landar på ca en veckas extra tid. I kostnad är det ca 45 000 och ryms inom budgeten för stomresningen (att andra saker spräckt budgeten är ju en helt annan sak)
 
  • Nybyggt hus med takstolar på plats omgiven av byggställningar under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats där takstolar nyligen har monterats på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kranbil lyfter takstol på en byggnadsstomme mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar som lyfts på plats på en byggnadsstomme med hjälp av en kranbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar monterade på ett hus under konstruktion med skog och kran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sylvestris och 5 till
  • Laddar…
Kul att det blir valmat tak! Vi byggde också valmat och ett tips jag kan ge är att inte vara för optimistisk när det kommer till tid för att täcka taket. Valmat tar mer tid och materiel än vad man kan tro.

Blir det OSB i avluftningen eller board?

Glöm inte insektsnät och förbereda för ev takfotsbelysning!
 
R Robert-san01 skrev:
Kul att det blir valmat tak! Vi byggde också valmat och ett tips jag kan ge är att inte vara för optimistisk när det kommer till tid för att täcka taket. Valmat tar mer tid och materiel än vad man kan tro.

Blir det OSB i avluftningen eller board?

Glöm inte insektsnät och förbereda för ev takfotsbelysning!
Det är nog bara att konstatera att valmat tar extra tid, men blir så mycket snyggare!

Fågelband har jag införskaffat, hade inte en tanke på insektsnät, bra tips! Takfotsbelysning är ett måste :). Många gånger tycker jag ljussättningen gör minst halva fasaden, väldigt viktigt!

Jag har tänkt mig OSB i avluftningen.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Roligt att följa bygget! :) Är det meningen att få huset tätt med tak, fönster och dörrar när du har snickarna till hjälp? Intressant att veta då jag själv planerar ett husbygge.

Har du skruvat eller spikat panelen?
 
A artesuave skrev:
Roligt att följa bygget! :) Är det meningen att få huset tätt med tak, fönster och dörrar när du har snickarna till hjälp? Intressant att veta då jag själv planerar ett husbygge.

Har du skruvat eller spikat panelen?
Precis, mer eller mindre tätt medan snickarna är där. De reser regelstomme, medan jag gipsar, sätter gles och panel. Taket gör de också, men jag stöttar så gott det går. Fönster och dörrar sätter jag själv med hjälp av en vän :)

Panelen spikas med spikpistol, allt annat anser jag är slöseri med tid.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Roligt att följa bygget :) Vi ska bygga på samma gata. Jag läste igenom dina uppdateringar och blev lite nyfiken på vad du fick betala för markarbetet? Man har ju hört att det kan skena iväg...
 
V Veronica1:22 skrev:
Roligt att följa bygget :) Vi ska bygga på samma gata. Jag läste igenom dina uppdateringar och blev lite nyfiken på vad du fick betala för markarbetet? Man har ju hört att det kan skena iväg...
Kul! Vad bygger ni för nåt? Och var? Mina markarbeten drog iväg nåt vansinnigt... Dels för att det var vinter, så jag fick hyra en massa isoleringsmattor och annat, plus att det tog längre tid, så säkert 50 000 extra bara för det. Sedan var det dåliga markförhållanden vilket fördyrade rejält. 728 000 hamnade markarbetena på, inklusive allt utom gjutningen av plattan. När markentreprenören lämnade så var det alltså klart för gjutning (bortsett från VVS och golvvärme i plattan som rörmokarna fixade). Materialet till plattan är inte inräknat i den summan, dock alla dräneringsrör, kross, hyror, inkommande VA. Totalt inköptes 700 ton fyllnadsmaterial, helt sjuka volymer i mina ögon.
 
V Veronica1:22 skrev:
Roligt att följa bygget :) Vi ska bygga på samma gata. Jag läste igenom dina uppdateringar och blev lite nyfiken på vad du fick betala för markarbetet? Man har ju hört att det kan skena iväg...
Eller förresten, utifrån ditt nick så vet jag nog vilken tomt ni ska bygga på :). Den tomten blev vi erbjudna först, men pga att en annan tomt blev ledig så erbjöds vi 1:19 istället, då vi rangordnat den högre :). Faran med den tomten skulle väl kunna vara att den ligger "längst ned", så att det krävs lite mer arbete för att få markdräneringen extra bra, så det inte blir blött. Men det är en fin tomt, alldeles nere vid vändzonen. Den är ju platt också, vilket ju är en fördel.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Eller förresten, utifrån ditt nick så vet jag nog vilken tomt ni ska bygga på :). Den tomten blev vi erbjudna först, men pga att en annan tomt blev ledig så erbjöds vi 1:19 istället, då vi rangordnat den högre :). Faran med den tomten skulle väl kunna vara att den ligger "längst ned", så att det krävs lite mer arbete för att få markdräneringen extra bra, så det inte blir blött. Men det är en fin tomt, alldeles nere vid vändzonen. Den är ju platt också, vilket ju är en fördel.

Hej hej, ja men precis tomten längs ned på gatan :) men herregud låter helt orimligt mycket för markarbete.. har du räknat in anslutningsavgiften VA i den summan?! Men hur djupt fick du gräva..? Nyfikna vad som väntar oss..

Vi tänkte bygga ett enplanshus 162 kvm :) blir väl minsta huset på gatan.. haha
 
V Veronica1:22 skrev:
Hej hej, ja men precis tomten längs ned på gatan :) men herregud låter helt orimligt mycket för markarbete.. har du räknat in anslutningsavgiften VA i den summan?! Men hur djupt fick du gräva..? Nyfikna vad som väntar oss..

Vi tänkte bygga ett enplanshus 162 kvm :) blir väl minsta huset på gatan.. haha
Nej, tyvärr ingen anslutning i den summan. Bilden nedan visar ungefär hur långt ner de fick gräva på vissa ställen. Problemet var att det gick ett gammalt bevattningsdike över tomten, så de fick gräva rejält djupt på vissa ställen. Och sedan fylla upp det med kross, så pengarna stack verkligen iväg. Jag hade räknat med ca 350 000 från början.

Djup grävning över tomten med gammalt bevattningsdike, omgiven av snö och jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
700ton låter väldigt mycket men det kanske drar iväg om dem fick gräva extra djupt...

Hur går det annars med bygget då? Håller planen? Några andra överraskningar? :)
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
A artesuave skrev:
700ton låter väldigt mycket men det kanske drar iväg om dem fick gräva extra djupt...

Hur går det annars med bygget då? Håller planen? Några andra överraskningar? :)
Det låter extremt mycket, men å andra sidan så är ju kross dyrt... Svårt när man inte alls är insatt i markarbeten.

Bostadshuset är taktätt sedan i fredags, dock bara med papp. Inser nu att budgeten med 250 000 på snickare inte kommer hålla, å andra sidan är det "bara" tak kvar nu. Bostadshuset, garaget och uterummet, så jag hoppas allt kan vara klart om tre veckor iaf. Taket på bostadshuset är ju enormt jämfört med de två andra "små" taken.

Enda större "överraskningen" hittills är att jag lyckats knäcka mellanbjälklaget på två ställen pga för stora vikter på plan två. Det rör sig om pallar med gips och golvspån som helt enkelt belastat för mycket. Där vet jag ännu inte hur illa det är och hur mycket jobb det kommer vara med att återställa. Någon cm hade iaf aktuella balkarna böjt ner sig.
 
Tänkte skicka upp lite nya bilder. Har varit dåligt med bilder/uppdateringar på sistone men taket har tagit en fruktansvärd tid att få ordning på, så det har inte varit så mycket att uppdatera. Att bygga valmat tak med takkupor är onekligen väldigt tidsödande, så den som vill hålla byggkostnaden nere ska verkligen välja bort det. Nu tycker jag personligen taket gör så mycket för huset att jag inte skulle ha valt bort det ändå såhär i efterhand.

Idag ska jag förbi huset och måla takfotsbrädan, för på måndag kommer plåtis och sätter takfotsplåt och ränndalsplåt. Takpannorna kommer tisdag morgon, och senast fredag ska hela taket vara klart (pga att snickarna är lediga tor/fre och jag behöver lämna tillbaks extra ställning jag hyrt).

Ett hus under konstruktion med ett ofärdigt valmat tak, ställningar och omgivande byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med hus under konstruktion och ställningar för takarbete, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som lägger takduksmaterial på nybyggt trähus under konstruktion med synliga takstolar och byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion med taktäckningsmaterial och delvis färdiga träytor på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare som installerar underlagspapp på ett valmat tak i träkonstruktion med synlig byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med synligt valmat tak och ställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
artesuave och 5 till
  • Laddar…
Då var det dags för lite bildmaraton igen!

Igår (tisdag 30/5 2018) så lämnade snickarna bygget och nu står jag ensam kvar. Det är faktiskt en rätt befriande känsla att slippa ha snickarna i åtanke varje dag, och hela tiden hålla koll och se efter om jag kan underlätta för dem på något sätt. Framförallt så slipper det dimpa ned fakturor på +40 000 i veckan för deras tjänster, det känns nog bäst av allt! :)

Har även hunnit med att bråka med snickarfriman, som på fullt allvar ville ha 615 kr per DAG för verktyg och bilersättning, trots att vi inte hade avtalat det. Tydligen räknas spikpistoler, sticksågar, cirkelsågar och dyl som "specialverktyg", medan jag menade att en snickare utan verktyg inte har något att göra på ett bygge. Där gav de sig till slut, tack och lov. Annars skulle de ha debiterat mig i runda slängar 25 000 för detta. Helt sjukt!

Hustaket är klart (tror det tog ca 5 veckor mot uppskattade 3 veckor av snickarna). Garagetaket var avklarat på en vecka. Det var också snickarnas sista arbetsmoment, att få taken klara.

För egen del så håller jag just nu på och drevar och sätter fönstersmygar och foder, så plåtis kan komma och sätta överbleck på fönstren, så jag kan fortsätta sätta panel. Annars är väl planen att försöka få klart garaget utvändigt så jag kan riva ställningen runtom. Som det är nu fick jag riva ställningen på ena gaveln av huset för att kunna ha ställning runt garaget under tiden taket gjordes klart.

Jag har även börjat kolla runt lite på färg till fasaden. Det är verkligen en DJUNGEL, och det blir ju inte bättre av Folksams färgtest som i princip underkänt snudd på alla marknadens färger...

Som det ser ut just nu kommer jag att köra Jotun Brilliant White, som är en självrengörande vit färg. Ordinarie pris i färghandeln (Colorama) är hiskeliga 2 695:- för en 9-litershink. Nu hade de dock kampanj (!) och sålde den för endast 2 195:-. Efter att ha pratat med en säljare så kunde jag få ytterligare 100:- rabatt, så 2 095:- per burk, vilket jag fortfarande tycker är galet dyrt.

Pratade lite med min bygghandel och fick direkt priset 1 525:-/burk, och då är de alltså en bygghandel, ingen färghandel. Rätt otrolig prisskillnad mot ordinarie pris, och det bevisar att det verkligen finns stora pengar att spara in på att jaga priser. Å andra sidan köper jag allt byggmaterial från samma bygghandel, så de lär väl ska ha fakturerat mig ett par miljoner innan allt är klar, så då är man väl värd rätt bra rabatter kan jag tycka :)

Träreglar och väderskyddsmatta monterade på ett tak under konstruktion med en person synlig i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade svarta tegelliknande takpannor på ett garage med synlig träkonstruktion och takstolar mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takarbete på garage med svart takpannor och ofärdig del med synliga takläkter och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av nylagt hustak och garagetak som möts längs en ny trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade mörkgrå takpannor på ett hus med synlig träarbete för takkonstruktionen, delvis täckta med skyddsfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagdt grått taktegel med ränndal på en byggnad mot bakgrund av ett byggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda svarta takpannor på hustak och garagetak under klart väder, med ställningsdelar synliga till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från ovan av ett nyinstallaterat mörkt tegellikt hustak med en centrerad takavloppsränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget:
Perspektiv av ett nylagt träplankstak på ett garage med skuggor kastade över ytan och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nästan färdigställt garage med delvis lagt svart tegeltak och synlig träkonstruktion för takstolar som är under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Nybyggt tvåvåningshus med tak färdigt och byggställningar, inkopplade garagetaket, byggmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med halvfärdigt trähus och garage, omgivet av byggnadsställningar och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt hus under konstruktion med byggnadsställningar och omonterat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus med ställningar och pågående fasadarbete under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Helt färdiglagt grått betongtak på en byggnad med skugga av en person synlig på ställningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med byggställningar runtomkring och ett nästan färdigt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.