Hej. Har för avsikt att lasera (med Beckers alkydoljelasyr) dörrar till ett uthus/garage som tidigare varit laserade.
Dom är OTROLIGT torra o verkar behöva mättas. Nu undrar jag om man kan mätta träet med ofärgad Träolja eller Grundolja innan man laserar? Eller ska man lasera flera strykningar istället?
 
Mätta med färglös lasyr och använd den färgade sista stryket. Det är den färgade lasyren som står emot uv-ljuset bl.a.Använd inte träolja eftersom dom innehåller vax. Använder du grundolja så kan du få kulörskiftningar eftersom lasyren sedan kommer att suga in olika.
Du kan också lasera med den färgade hela tiden tills det slutat suga in men då får du ett mörkare resultat..
 
Okej tack för dom goda råden. Eftersom jag ska lasera svart så stryker kag nog med den färgade lasyren tills den är mättad då.
 
det had gått bra - och varit billigare att använda träolja......

:)
 
Varför handlar alltid allt som har med färg att göra om att det skall vara så billigt som möjligt hela tiden.
Är det inte billigast att handla på fackhandeln med kända varumärken där man får expertråd och skulle nu något gå fel så får man ju hjälp.
Jag skulle iallafall aldrig chansa med en billig färg på mitt hus som är den största investering jag någonsin gjort....
Färgpriset är en droppe i havet i sammanhanget..

Färgen skall ju skydda min investering samt försköna den....
 
det handlar inte om att komma unden billigast, utan att kunna få ett bra resultat till rätt pris.

För att mätta ytan, och sedan lasera över, så blir i fallet uthuset med träolja/lasyr en mer kostnadseffektiv lösning.

:D
 
träolja innehåller vax....
Går ej att måla över på ett år minst....
 
naffats1 skrev:
träolja innehåller vax....
Går ej att måla över på ett år minst....

vilken träolja innehåller vax ????????
 
alla större o dyrare fabrikat iallafall. Vattenavvisande...
 
naffats1 skrev:
alla större o dyrare fabrikat iallafall.  Vattenavvisande...
oljan är också vattenavvisande så varför skall man tillsätta vaxet (+ lösningsmedel - gissar jag :-/) till träoljan?
Har jag missat poängen men den vaxberikade träoljan?
Själv brukar jag använda linolja utan några som helst tillsatser på alla ställen där jag vill skydda träytan från fukt. Finns det något bättre så vill jag veta det ...?
gaia
 
rå linolja torkar aldrig=bra för det ruttnar aldrig=dålig vidhäftning för nästa färgskikt=risk för linoljeblåsor vid hög temp
 
naffats1 skrev:
rå linolja torkar aldrig=bra för det ruttnar aldrig=dålig vidhäftning för nästa färgskikt=risk för linoljeblåsor vid hög temp
finns det något bättre så vill jag gärna veta ...
gaia
 
jag hade inte grundat med rå linolja under.
Risken för blåsbildning får anses mycket hög.

:surprised:
 
Håller med fasadgurun.
Finns inte en färgleverantör vad jag vet som rekommenderarar rå linolja under några av sina produkter.Inte enligt sina datablad på nätet iallafall....Nordsjö rekommenderar grundolja under lasuren
Alcro rekommenderar färglös lasyr under lasyren.
Jotun rekommenderar visir grundning

Varför chansa....
 
gaia skrev:
finns det något bättre så vill jag gärna veta ...
gaia
Oljan som finns i träolja skall försvinna på max ett år för att det inte skall bildas film på ytan vilket hade resulterat i att du skulle få skrapa din trall inom några år.
vaxet är tillsatt för att vattnet skall pärla sig på ytan även när oljan börjat torka bort. Gör rent med trallrent först.. Olja sedan vid minst 8 grader medeltemp på dygnet.

Sen är ju linolja mums mums för både alger och smuts eftersom det tar så lång tid för den att torka..
Att den skyddar träet är en annan sak.

Använd de nya vattenburna träoljorna så blir du jättenöjd.. Till trall och utemöbler alltså..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.