Staffans2000
Nu sättet du mig på pottan igen. Vad är en "dyac"?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu sättet du mig på pottan igen. Vad är en "dyac"?
Damn you autocorrect ;-) kunde inte låta bli förkortningen, sorry. Vill du ha lite kul läsning kan prova googla på det. Ibland garvar man på sig...
 
Staffans2000
Jo. Jag gjorde det, och fick upp en massa "Kalle Ankatidningar", och jag som letade efter någon teknisk förkortning.
Går det att stänga av den förbannade fel och särskrivningsautomatiken?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo. Jag gjorde det, och fick upp en massa "Kalle Ankatidningar", och jag som letade efter någon teknisk förkortning.
Går det att stänga av den förbannade fel och särskrivningsautomatiken?
Den del som ligger i telefonen borde gå att stänga av, men även forumprogramvaran kan ha autocorrect och har den det vete 17 om det går...

I en androidtelefon ligger det under tangentbordsinställningarna. Hur man hittar dem varierar mellan androidversion och även mellan telefonleverantör.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Får återkomma till ursprungsämnet när den nya "firmware" är nerladdad. Förresten, vad är det för skillnad på "software" och "firmware"?
Firmware sitter "fast" i hårdvaran (hardware), är ofta relativt liten och en del av produkten.
Förr satt firmware ofta i en eget minneskrets som man vid behov fick byta ut rent fysiskt.
Mjukvara (software) är lite mer allmänt begrepp.
Mjukvara är ofta en produkt i sig själv.
Nu för tiden hittar man mjukvara lite varstans, i diskmaskin, tvättmaskin, smart TVn, stereon.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Firmware sitter "fast" i hårdvaran (hardware), är ofta relativt liten och en del av produkten.
Eller, den var förr ofta relativt liten, men idag så är den ofta ett hiskeligt härke. (Intels nya processorer innehåller ett helt operativsystem, Minix 3, på CPUn...)

Ett försök till att definiera firmware skulle kunna vara: "En speciell mjukvara som är ämnad att styra en specifik hårdvara (som den alltså är intimt förknippad med) så att den får de förväntade funktionerna".

Så därav "firm", alltså mittemellan "hard" och "soft". Den får hårdvaran att "fungera".

Idag är gränsen som sagt ganska flytande, och blir alltmer flytande.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.