Jag hade börjat med att skanna datorn för virus.
Dessutom med minst ett extra antivirusprogram! Tex Free Anti-Malwarebytes
Större risk för fake-virus meddelande än virus routern.

Visst finns det elaka hack en router kan råka ut för men det är inte lätt att installera programvara eller virusprogram i en router. Och hur skulle Norton upptäcka ett virus i routern?

En annan liten detalj är att Symantec (Norton) inte har något robot1 virus i sin databas.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aj aj aj.
Routern har enligt Norton blivit hackad av "robot1".
Om du har management via WAN eller liknande aktivt och inte bytt fabrikslösenord kan någon tagit sig in i din router och sedan undersökt ditt LAN. Annars är det troligare att du har något på din dator.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aj aj aj.
Routern har enligt Norton blivit hackad av "robot1". Jag drog ur strömsladden. Så nu är den tillfälligt oskadliggjord. Kan bilden ovan ha hjälpt illbattingar att närma sig in?
vad var det som uppmärksammade dig på det? var det en pop-up på en websida som sa "VARNING! NORTON HAR UPPTÄCKT ATT DIN ROUTER HAR BLIVIT HACKAD AV robot1!!! LADDA NER OCH KÖR DETTA RENSNINGSPROGRAM!!!" och en stooor OK-knapp?

Norton på din PC har ju ingen kunskap om routrar och switchar och brandväggar....
 
Staffans2000
Det blev lite fel i beskrivningen, eftersom det inte var jag som upptäckte varningen.
Så här är det. När en läsplatta startades ljöd en varningssummer samt texten "xxx2,4 är manipulerat. Dina personliga data och all kommunikation är utsatt för en angripare i detta nätverk". Likadant när 5Ghz varianten aktiverades. även en telefon fick samma meddelande. Mina plattor och telefon reagerade inte alls. Var idag hos routerförsäljaren beklagade mig. Fick genast en ny likadan router som nu installerats. Det var efter att telefoner och läsplattor WiFi-konfigurerades (lösenord) till den nyinstallerade routern som samma felmeddelande återuppstod. Men bara på de redan drabbade enheterna.
 
Det låter ju onekligen mer än lovligt märkligt och isåfall är det ju inte routern som är problemet utan kanske mer troligt att du har en okänd enhet på ditt nätverk. Min spontana tanke är att du byter namn och lösenord på ditt trådlösa nätverk.
 
Staffans2000
mexitegel mexitegel skrev:
Min spontana tanke är att du byter namn och lösenord på ditt trådlösa nätverk.
Det hade jag precis gjort när varningen kom upp.
 
BirgitS
Något i enheterna som tyckte att det var konstigt att nätverkets inställningar ändrades medan det användes då kanske.
 
Det är en bugg i nms som ska vara fixad i 4.1.0.4063
 
Staffans2000
S sunqan skrev:
Det är en bugg i nms som ska vara fixad i 4.1.0.4063
Det är säkert bra, om jag bara visste vad nms var.

För övrigt har det framkommit att "robot 1" var ett wifi-nätverksnamn som dök upp för första gången, samtidigt som varningstexten visades för första gången. På morgonen efter var "robot 1" försvunnen igen men ersatt av ännu ett nytt och okrypterat nätverk. Även det försvann efter en stund. Det behöver inte ha något med saken att göra, men det är ett konstigt sammanträffande.

Jag provar att fråga igen. Det är alltså denna firmware jag skall ladda ner till routern?
https://asuswrt.lostrealm.ca/download
 
Staffans2000
Aha! Då förstår även jag!
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
...
Jag provar att fråga igen. Det är alltså denna firmware jag skall ladda ner till routern?
[länk]
Jo då, det är rätt programvara.
Sen får du välja rätt version för din hårdvara när du klickar dig vidare.
Din hette väl AC1750 och den är inte med i listan men det verkar vara samma programvara till flera modeller.
I inlägg #55 stog det RT-AC66U_B1 i skärmbilden, annars brukar man hänvisa till att kolla etiketten på undersidan av routern, (modell + hårdvaruversion, bokstav + siffra).

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki/Supported-Devices
Devices supported on the new generation/current branch (382.xx and newer):
  • RT-AC66U_B1 (use the RT-AC68U firmware)
  • ....
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha! Då förstår även jag!
Lessem att jag var otydlig, jag satt lite illa till men tyckte det var väsentligt att få fram infon.
Norton är dessutom tydligen överambitiöst ibland. Har man en wifi-repeater kan det tydligen bli varningar hela tiden.
Men robot1? Om det inte är ditt wifinät, hur kan du då bli uppkopplad mot det?
 
Staffans2000
Jo, Norton brukar varna mig för den farliga skrivaren! Så lite luttrad är jag, men att någon/något är inne och pillar på mina konton var en annan sak. Iallafall tyckte jag det först, men nu verkar det vara Norton själv som fått rascha. Tack skall ni ha!
Ledsen att även jag var otydlig/vilseledande. Robot1 hade inte anslutit sig själv, utan syntes endast i WiFi-fönstret.
Får återkomma till ursprungsämnet när den nya "firmware" är nerladdad. Förresten, vad är det för skillnad på "software" och "firmware"?
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo, Norton brukar varna mig för den farliga skrivaren! Så lite luttrad är jag, men att någon/något är inne och pillar på mina konton var en annan sak. Iallafall tyckte jag det först, men nu verkar det vara Norton själv som fått rascha. Tack skall ni ha!
Ledsen att även jag var otydlig/vilseledande. Robot1 hade inte anslutit sig själv, utan syntes endast i WiFi-fönstret.
Får återkomma till ursprungsämnet när den nya "firmware" är nerladdad. Förresten, vad är det för skillnad på "software" och "forskare"?
Dyac?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.