H
M malloballo skrev:
Buffets är defacto nästan det enda jag har kvar, och där har jag bara en mindre summa. Jag hade lovat mig själv och flickvännen att sluta med aktier när jag hade nått mitt mål (ekonomiskt oberoende) så då sålde jag av och har bara en liten del kvar som extra pension.
Vi har nog olika definition av ekonomiskt oberoende.
 
H hul skrev:
Vi har nog olika definition av ekonomiskt oberoende.
Troligtvis. För mig innebär det att jag inte behöver jobba mer (jobbar dock två dagar i veckan för det är rätt kul) om jag inte vill och ändå leva på den nivån jag levde innan.
 
H
M malloballo skrev:
Vi missförstår nog bara varandra. Du är säkert en jättetrevlig person IRL, synd att din ödmjuka sida aldrig framgår på BH.
Älskar dig med
 
H hul skrev:
Älskar dig med
Nu tar du väl ändå i? Om du menar det så är det inte ömsesidigt men jag tror att du ären bättre person IRL än på BH.
 
H
M malloballo skrev:
Troligtvis. För mig innebär det att jag inte behöver jobba mer (jobbar dock två dagar i veckan för det är rätt kul) om jag inte vill och ändå leva på den nivån jag levde innan.
då är du inte ekonomiskt oberoende enligt mig
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
:crysmile:

Tar fram popcornen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Med tanke på åsikterna om amortering verkar flera här vara ekonomiskt oberoende.
Möjligen med hjälp av en magisk sedelpress i källaren som genererar cash till "sparandet "

Hur gör man, är det konvertibla flistuggar ni kör med? :D
 
Det är väl självklart, har man amorterat tillräckligt mycket så har man ju sparat mycket. Varenda amortering ligger där på (aktie-)sparkontot och förökar sig :D
 
J jävla_hus skrev:
förökar sig :D
Påminner mig om att preventivmedel är den bästa sparformen. Eller om det är en kostnad, eller utgift.

Nej, barn är en investering förresten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
L
K Krille4 skrev:
Min uppfattning är att investeringar på börsen alltid ska göras långsiktigt, regelbundet och med god riskspridning. Följer man de tre principerna är sannolikheten stor att detta på sikt ger bättre ekonomiskt resultat än att amortera på sitt bolån.

/Krille
Ok killar och tjejer då kör vi lite ekonomi då.
Sverige som land är lite unikt. Vi är högt belånade. Den svenska staten är inte enormt belånad. Men det kvittar för staten, det är vi.
Så ett lands belåningsgrad ska se ur perspektivet folkets totala belåning. Dvs statlig, kommunal, företags och personlig belåning.
Det blir statsskulden, din kommuns lån, företags belåning, din personliga belåning.
Sammanbuntar vi dessa så har vi länge haft hög belåning på företag, statsskulden har legat ganska konstant, den personliga belåningen har exploderat i samband med värdestegringen på bostäder. Ju nu, dvs de senaste 10 år har den kommunala belåningen exploderat, från att tidigare har varit nästan inget alls.

Hur ska man då se på belåningsgraden, ska jag amortera eller inte? Det hela beror på som man säger.
Låt säga att du är en ung familj och din nya bostad är värderad till 3 miljoner.
Du lånar 2.5 miljoner.
Att äga ett lån, kan vara ren vinst om räntan är lägre än inflationen. Är den allmänna inflationen i samhället 3% och räntan är 2% så tjänar du på att låna och betala räntan.
Du får fundera på om du vill betala av på lånet, mot att lägga in pengarna på ett bankkonto. Det finns sådana som fortfarande ger ränta.
Du kanske kan få 1% per år.
Du kan också investera i någon fond. Fonder och börsen, ligger väldigt högt. Det är en enorm övervärdering. Men det verkar bestå, då ingen vet var annars man ska slänga in sina pengar till. Det finns de som säger att börsen kan droppa 50% eller mer. Så en stor risk finns. Det kan debatteras.

Åter till paret som lånat. Hur ska de se på sitt lån? Det vi vet är att vi har en bubbla för husvärderingar. Det är ganska troligt att vi kommer få se billigare hus. Husens värdering kan enkelt rasa 30% eller mera.
Den stora risken är egentligen de sista 25% av husets värdering. Det är också den sista fjärdedelen som banken är mest orolig för.
Äger du ett hus med huslån, så ska du se det som så att din exponering av risk är större ju större lån du har och hur stor del som är belånad.
Jobba med att betala av en bra bit av lånet. Men än 50% är dock onödigt och redan efter 65% belåningsgrad så kan du nog stanna med amorteringen ur rent ekonomiska orsaker om du har bra ränta.

Om vi får en justering på värderingen och eller räntorna sticker uppåt. Så kan det bli väldigt jobbigt och blodigt för många som är hårt belånade.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Kul tråd, ska be sambon poppa lite popcorn åt mej medan jag tar en dusch och kommer tillbaka och läser fler ekonomiska tips!(y)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Lite lustigt med alla domedagsprofeter om börsen. Om erat hus sjunker med 50% i värde, säljer och flyttar ni då? Säger att ni förlorade flera miljoner på bostadskraschen?
Den som räds en börsnedgång har troligtvis satsat pengar som den inte har råd att undvara några år. Satsar man i sunda bolag så återhämtar dom sig lika fort igen.
När det gäller amortering, eller rättare sagt belåningsgrad, så gäller det att ha balans. Flytta kapitalet dit det gör mest nytta. Gör det mest nytta i huset när räntan är som den är idag? Se framåt, vad händer när räntan går upp? Uppsägningar, blir av med jobbet, är det inte då bättre att ha en rejäl buffert när allt skiter sig på samma gång så man har råd med sin högre ränta och inkomsten består av a-kassa. Tror ni banken klappar er på huvudet när ni berättar glatt att ni amorterat 10.000kr i 5 år innan ni blev av med jobbet? "Men, din belåningsgrad är ju likadan idag som för fem år sedan, bostadsmarknaden har ju sjunkit" säger banken när ni ber om anstånd för a-kassan inte täcker den 6-procentiga räntan.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M
M malloballo skrev:
Troligtvis. För mig innebär det att jag inte behöver jobba mer (jobbar dock två dagar i veckan för det är rätt kul) om jag inte vill och ändå leva på den nivån jag levde innan.
Så länge vi har ett socialt skyddsnät i detta landet så är vi alla ekonomiskt oberoende. Ingen behöver jobba om den inte vill.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
H hul skrev:
Jo du behöver inte övertyga miga att aktier är den bästa sparformen.

Men att de ska avkasta 14% övertid är inte sant inte ens nära och de vet du med.
Vi har sedan dess du beskriver haft extra ordinära händelser i världen.
Räntan har fallit från 15 % till minus ränta.
Kapital har flödat till börsen i brist på alternativ.
Tror ingen
Förväntar sig att räntan kommer falla ytterligare 10-15%.

Detta kommer göra att räntemarknaden eftertraktad och kapitalkommer flöda ut ur marknaden.

Att dessutom kolla på ett så kort perspektiv och dra en sån slutsats är felaktigt.
Kollar du på ett längre perspektiv då har börsen avkastat mellan 7-9%.
Och de flesta experter (inkl. Buffet) är överens att de kommer man knappast klara i framtiden snarare någon procent under detta.
Okej, jag har en annan uppfattning. Har handlat med aktier sedan tidigt 80-tal.
Vi har haft "normalränta" på 5-7% i många år samtidigt som börsen avkastat 10-15%/år.
 
H
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag har en annan uppfattning. Har handlat med aktier sedan tidigt 80-tal.
Vi har haft "normalränta" på 5-7% i många år samtidigt som börsen avkastat 10-15%/år.
2006 kom följande resultat från ABN-Amro och London Business School. Den svenska aktiemarknaden hade haft den bästa utvecklingen i världen de senaste 106 åren. Stockholmsbörsen hade en real totalavkastning (kurstillväxt plus utdelningar, inflationsjusterad)7,8 procent per år 1900-2005. Australien låg närmast med 7,7 procent följt av Sydafrika med 7,3% och USA med 6.5%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.