Att stycka av en tomt och sälja är inte gratis. Här berättar fastighetsjuristen och lantmätaren Emil Karlsson vad det kostar att stycka av en tomt och vad som kan påverka priset upp eller ner.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad stycka av tomt
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
E
Att det inte är gratis är ingen underdrift, statistik över de senaste 10 årens prisutveckling på tomtavstyckning vore intressant.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Om denna procedur inte krävde en person som vill ha lika mycket i timmen som en läkare kanske det skulle finnas fler bostäder i Sverige idag. 50 - 60 000 är väldigt mycket pengar för att "rita ut en fyrkant" på en karta som idag är så lättillgänglig att det nästan är löjligt.
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
Den lättillgängliga kartan har tyvärr inget juridiskt värde, så man måste ut i terrängen á 1200:- i timmen om sätta ut några pinnar.
 
Jag tänkte mer på att kartorna i sig är digitala och likaså mätinstrumenten. Det är inte längre två gubbar i skogen med ett 50 meters måttband som mäter utifrån uppskattade fixpunkter såsom en sten som förhoppningsvis inte flyttat sig eller ett träd som inte blivit allt för tjockt. Nu räcker det med en bättre GPS-mottagare så kan noggrannheten mätas ner till decimetrar.
Sen som jag förstått det så ligger inte kostnaderna i att ha en fysisk person som är ute och mäter (50 000 är ändå en hel arbetsvecka med 1200 kronor per timma), utan kostnaden ligger mer i all administration där man på äldre tomter måste leta upp allt som finns i arkiven som kan påverka avstyckningen. T.ex gamla bondgårdar där markytan utökats under årens lopp och en avstyckning ska sen göras inom ett givet område som kanske påverkas av 5 olika avtal. Nyare tomter finns oftast lagrade digitalt och sökningen kan då lättare göras framför en dator istället.
Jag ifrågasätter ändå att timdebiteringen är helt sanslöst hög, särskilt då priset varierar med erfarenheten på utföraren på upp till dryga 65%.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på värdeuppgångens på mark som genom avstyckningen får bebyggas, är det ändå en sedelpress att stycka av och bilda en ny fastighet, möjligen inte i glesbygd.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Något som inte nämns i artikeln är att man kan ansöka om förtur om avstyckningen är för att skapa tomter som det sedan skall byggas bostäder på. Vi fick förtur och hade klart allt på 3 månader.

Fick även erbjudande om fast pris på förrättningen. Tror det var 43 000kr allt kommer att kosta. Detta är inom detaljplan och med 2 kända gränslägen.

Vår förrättning har just genomförts och håller på att vinna laga kraft.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Väldigt konstigt att man inte kan få en offert gratis innan så man vet vad det kostar.
Detta kan alla hantverkare klara av varför kan inte Lantmäteriet klara av att ge en pris offert innan?
Visst ibland förlorar dom och ibland vinner dom precis som en hantverkare.
 
  • Gilla
Snel77 och 1 till
  • Laddar…
För att man inte vet omfattningen på arbetet fören man grävt ner sig i arkiven.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Men det är väl exakt det samma som gäller vilken hantverkare som helst. Eller grävare som skall tex dränera ett hus. Så jag köper inte alls tanken varför lantmäteri inte kan ge en offert på kostnaden. Dessutom så har dom monopol så dom slipper dessutom konkurrenter.
Jag tror detta är problemet att dom har monopol.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
För att lantmäterimyndigeten inte är hantverkare utan en myndighet. Nu antar jag att du endast menar enkla förrättningar där inga tvistiga förhållanden föreligger. Du kan få ett fast pris på sådana förrättningar eller en kostnadsuppskattning.

Vem som ska betala förrättningskostnaderna är i slutändan alltid ett beslut. Byter en fastighet ägare övertar ny ägare ”upplupna” förrättningskostnader som tidigare ägare varit ansvarig för.
 
Att få en kostnadsuppfattning säger ju inte så mycket. Att komma ut och slå ner två pinnar där inga konstiga gränser eller servitut finns kan kosta allt mellan 10-30 tusen. I mina ögon är det alldeles för mycket pengar.

Kostnaden ska vara max 5 tusen om ens det.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Att få en kostnadsuppfattning säger ju inte så mycket. Att komma ut och slå ner två pinnar där inga konstiga gränser eller servitut finns kan kosta allt mellan 10-30 tusen. I mina ögon är det alldeles för mycket pengar.

Kostnaden ska vara max 5 tusen om ens det.
Men att det inte finns några konstigheter vet ju ingen förrän det har undersökts. Den undersökningen tar en del tid även i de enklaste fall.
 
  • Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Kostnaden ska vara max 5 tusen om ens det.
Så kan man göra, men då kommer vi skattebetalare att få stå för en större del av kostnaden. Lantmäteriets kostnader minskar ju inte bara för att om tar mindre betalt...
 
  • Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
Jag tror nog inte att det är några större bekymmer att kapa arbetstimmar på många av deras arbeten.
Att effektivisera en verksamhet är något jag tycker alla bör sträva efter men framförallt en myndighet, kommun osv.

Om jag ringer in om ett ärende där dom enkelt kan gå in och kolla alla uppgifter under samtalets gång på max 5 minuter, varför kan dom inte ens ge en prisuppgift på vad vissa saker kan kosta även fast dom ser förutsättningarna?
 
  • Gilla
Snel77 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.