Hej alla.
Vi är en familj på 5.
Mamma, mappa och 3 barn.
2 pojkar och en flicka.
Tjejerna gillar att duscha varmt och länge och så räcker inte varmvattnet till till pojkarna då vi många gånger behöver att duscha direkt efter varandra.

Vi har en gammal varmvattenberedare från 1980 som är på 300 liter.

Vi överväger att byta ut denna till en 500 litets i tvättstugan.

Går detta ?
Och behövs det om man jämför med en ny 300 liters bredare ?

Är tacksam för svar då frugan inte är nöjd när vattnet bliver kalt mitt i duschen

Med vänlig hälsning, Linda och Saso
 
Det har inte så mycket att göra med ålder på beredaren (och egentligen inte storleken heller, men man måste kompromissa) det är effekten som är viktig (dvs hur lång tid det tar att värma upp vattnet)

En het dusch drar 12 liter 40gradigt vatten i minuten. 300 liter 80 gradigt vatten räcker alltså i 50 minuter. Eller 5 stycken tiominutersduschar. 500 liter räcker i 83 minuter (eller 5 duschar på 16-17 minuter). Nu funkar det imte riktigt så eftersom värmen på vattnet i beredaren sjunker när man spolar..


Det tar längre tid att värma upp 500 liter från 6 grader till 80 än vad det tar att värma 300.

Börja med att byta till snålspolande duschmunstycke då räcker varmvattnet i bästa dubbla tiden. Sen kan det vara värt att titta på genomströmningsvärmare som värmer medan man duschar (mindre, inte större).
 
  • Gilla
Saso Och Linda och 1 till
  • Laddar…
Om jag räknar rätt, går det åt 25,7 kWh att värma 300 l 6 gradigt vatten till 80 grader, vilket tar 4 1/2 timme om effekten är 6kW. 500 l tar över 7 timmar med samma effekt...
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
S
Bara en tjej och VV tar slut :confused: tänk dom som 3 st
Finns inte mycket att välja på 500L VVB och en 6KW patron i den , då hinner den nästan med att värma på
om du skaffar snålspolande som andra föreslår , eller som jag gjorde när VV tog slut ( bara en grabb men han klev i duschen och ut 45 min senare utan att stänga av ( jag satte in en timer lika som dom har på idrottsanläggningar på 3 min , mycket knorr blev , men lärde sig
 
Låt tjejerna duscha sist...

Om ni gör av med 500 liter hetvatten om dan kostar det 1300 i månaden om elen kostar 1 krona/kwh. Sen tillkommer vattenkostnaden (typ 1 kubikmeter per dag eller 30 kubik i månaden vilket kostar mellan 150 och 900 kronor beroende på var man bor)
 
  • Gilla
Rigor och 3 till
  • Laddar…
Jag har bara en 55liters varmvattenberedare. Funkar ypperligt för mej (och jycken!) men nu i påsk kommer hela familjen. Småttingarna kan man ju än så länge styra men vi 5 vuxna får samsas. Det tar 12 minuter att få lagom varmt vatten om den duschande bara utnyttjar 3-minutersduschande. Det funkar faktiskt. Bastun används vid dessa tillfällen dagligen så vi har lärt oss!

När jag hade 2 tonårsdöttrar hemma (inte då i mitt minimalistiska nuvarande hus) var det givet att de skippade hemmadusch de dagar de hade gymnastik i skolan. Tycker väl att det ingår i uppfostran att hushålla med familjens resurser även om man inte är "fattig".
 
  • Gilla
Rigor och 6 till
  • Laddar…
Vrid upp temperaturen på varmvattenberedaren?
 
P Pin skrev:
Vrid upp temperaturen på varmvattenberedaren?
Att öka från 80 till 95 i en 300l beredare ökar duschtiden från 10 til 12 minuter...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Visst går det att installera en större beredare allt är bara en fråga om pengar och vad det är värt för er att duscha så lång tid. Jag skulle tagit en diskussion i familjen vad det får kosta och om det är väl använda pengar, både att göra utbytet och sedan den ökade elförbrukningen som det kommer att medföra.;)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Snålspolande munstycken och högre temp i beredaren röstar jag för. Funkar inte det så får man skaffa en sån där timer som brukar finnas på campingplatser som man matar med mynt.
 
  • Gilla
Chivas66 och 1 till
  • Laddar…
Det låter mystiskt om det inte räcker längre. Kanske håller beredaren på att stämpla ut. En ny 300 L måste räcka om ni behöver byta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det låter mystiskt om det inte räcker längre. Kanske håller beredaren på att stämpla ut. En ny 300 L måste räcka om ni behöver byta.
Det vi vet är att vattnet räcker i max 50 minuter, oavsett ålder på vvb. med tre ungar och två vuxna, där tjejerna gillar att duscha länge, ser inte jag att problemet ligger i en uttjänt beredare. Jag kan själv stå 20 minuter i duschen om jag känner för det och om två tjejer står 20 minuter var, återstår 10 minuter till killarna.
Men om TS kan kvantifiea, så kan vi göra en bättre rimlighetsanalys och ge adekvata rekommendationer.

Min rekommendayion har jag gett och att byta vvb är onte prio ett
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S
Fabrikat och modell på den ???
 
Krilleman
Har du kontrollerat funktionen på blandningsventilen? Om det finns någon?

Blandningsventilens uppgift är ju attblanda ner ditt 65-70º vatten ner till 55º ut till blandarna. På så vis får du ur mer är dina 300L du har i beredarvolym. Så funktionen här är viktig!

En VVB från -80 kan mycket väl vara funktionsduglig, men kringutrustningen kanske har börjat kärva.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du kontrollerat funktionen på blandningsventilen? Om det finns någon?

Blandningsventilens uppgift är ju attblanda ner ditt 65-70º vatten ner till 55º ut till blandarna. På så vis får du ur mer är dina 300L du har i beredarvolym. Så funktionen här är viktig!

En VVB från -80 kan mycket väl vara funktionsduglig, men kringutrustningen kanske har börjat kärva.
Kanske en dum fråga, är det inte tempen i VVBn som är intressant? Om jag 70 grader i beredaren och sedan blandar vid VVBn eller i duschblandaren borde ge samma mängd varmvatten i duschen.
Blandningsventilen vid VVB borde inte påverka hur länge man kan duscha då mängden duschvarmt vatten borde bli detsamma.
Däremot om termostaten eller inställning på VVBn gör att man inte kommer upp i 65-70 grader så minskar mängden duschvarmtvatten som jag kan få i duschen.
Eller tänker jag fel nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.