Scouten skrev:
...
Mycket bra input! Kan man inte se att det läcker ner på mer centrala byggnationer så är det väldigt allvarligt! Takstolarna borde ni väl dock ha kunnat se att de var ruttna inne från vinden?
 
I irihenke skrev:
du ser ingen skillnad på dom som legat på taket och en du haft i ett förråd?
det är inte alltid tjockleken man tänker på när något tunnar ut.
Jo? Såhär skriver jag :

Tittar man noga kan man se att de som legat på taket är någon mm tunnare och det är också det som gör att ytan kan liknas med ett sandpapper.

Att det blir mossa och annat har jag också påpekat sen tidigare.

Men hur vet man att en panna är slut? Jag har fått för mig att det börjar falla av bitar eller när de spricker? Eller när de är så pass sköra att de inte går att gå på.
 
I
S snowjim skrev:
Jo? Såhär skriver jag :

Tittar man noga kan man se att de som legat på taket är någon mm tunnare och det är också det som gör att ytan kan liknas med ett sandpapper.

Att det blir mossa och annat har jag också påpekat sen tidigare.

Men hur vet man att en panna är slut? Jag har fått för mig att det börjar falla av bitar eller när de spricker? Eller när de är så pass sköra att de inte går att gå på.
i princip när faller sönder. för du har fortfarande pappen som skydd.
många gånger kan plocka ner pannor och bara byta papp och strö och bär
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A
S snowjim skrev:
Mycket bra input! Kan man inte se att det läcker ner på mer centrala byggnationer så är det väldigt allvarligt! Takstolarna borde ni väl dock ha kunnat se att de var ruttna inne från vinden?
Vår sommarstuga har ett pulpettak, där undertaket är spikat på läkt i takstolarna (snarare takreglar), så de är helt inbyggda, ingen vind finns. Från insidan syntes ingenting, förrän det en dag började rinna vatten ur en dörrpost.

Att taket var dåligt visste jag, jag hade sagt till min fru att inom fem år måste vi lägga om taket, det blev framflyttat och semestrar i Thailand tillbakaflyttade.

Nu gör vi samma sak med golvet, fast det hade ruttnat från andra hållet...

Borde köpt en bulldozer från början...
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Du har fått min åsikt om ditt tak sedan avgör du själv vilken risk du vill ta. Merparten här ger dig råd utifrån erfarenhet och den konstruktion du har att det är dags för åtgärd.
Det finns ett uttryck gällande gamla hus; "ser man bara till att hålla taket tät så håller det hur länge som helst". Så är det något man inte ska chansa med är det taket.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag har ett eternittak som är runt 60 år gammalt. Men även om det inte har - till synes - läckt, så har det varit uppenbart att det behöver bytas. Även om eternitplattor håller längre än betong, det hörs ju på namnet;). Men det är ganska ointressant i sammanhanget - den tekniska livslängden för mitt tak har gått ut..

Jag har två val - antingen byter jag tak nu, eller så väntar jag. Om jag väntar så är risken betydligt högre att taket inte håller tätt och i förlängningen skadar byggnadsdelar. Häromdagen föll en del av takfoten ner, eftersom råsponten var rutten, och nu är det plötsligt bråttom att byta taket. Lite som Harrisburg...

Det går inte att uppskatta hur länge ett 60 år gammalt tak - eller 48 år gammalt betongtak utan papp - skall hålla. Den tekniska livslängden på ditt tak lär ju som sagt tidigare ha passerats, och du kan inte ha koll på taket till 100% hur gärna du än vill:

Scouten skrev:
Från insidan syntes ingenting, förrän det en dag började rinna vatten ur en dörrpost.
.
Antingen behåller du taket och accepterar risken att det läcker eller kommer att läcka i morgon eller om 5 år, oavsett om du märker det eller inte. Eller så lägger du nytt tak och minimerar risken för läckage i många år framåt. Jag tror det är så enkelt.

För mitt eget tak så hade jag givetvis hellre bytt förra året, om jag kunde välja. Och det kunde jag ju.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
En anledning att det det är bra med tät takpapp att isen kan lyfta en panna så det blir lokalt "bakfall". Det kan leda in en betydande mängd vatten på våren om med det lite otur sker vid en vinkelränna. Jag hade ett Gullringshus från 1990 med endast masonitskivor under takplattorna som fick in en hel del vatten i vinkeln.
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.