Jag är nyfiken om det finns någon som har erfarenhet av att bygga en sån pizzaugn?
Pizza-Oven-exercise-ball-13.jpg
f0017b5cec64fddba3c75bc4959cdf22--outdoor-oven-diy-pizza-oven-outdoor-easy.jpg
Det finns ju många klipp på youtube men det skulle vara kul om nån har byggt en och kan dela med sig av lite erfarenheter.
 
  • Gilla
Juanis03 och 1 till
  • Laddar…
Om man nu har murat en sådan här, elder man I den och föser glöden åt sidan när man ska grädda.
Har man pizzan på en plåt?
Men det går väl att slamma på lite puts med något hönsnät för att få det lite stabilt, och sen stapla tegel och mura.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man nu har murat en sådan här, elder man I den och föser glöden åt sidan när man ska grädda.
Har man pizzan på en plåt?
Men det går väl att slamma på lite puts med något hönsnät för att få det lite stabilt, och sen stapla tegel och mura.
Det vanligaste är att låta pizzan vila på bottenplattan i ugnen. Vedugnsbakad pizza är riktigt gott, det blir väldigt knapriga kanter och en svag smak av rök.
 
  • Gilla
Mangotheone
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man nu har murat en sådan här, elder man I den och föser glöden åt sidan när man ska grädda.
Har man pizzan på en plåt?
Men det går väl att slamma på lite puts med något hönsnät för att få det lite stabilt, och sen stapla tegel och mura.
Man murar inte utan man gör ett bruk med vermiculit eller med perlit i cementen. Botten av ugnen görs av vanlig eldfast sten och man bakar som sagt ovan direkt på stenen.

 
  • Gilla
  • Älska
Limpan17 och 2 till
  • Laddar…
Hej Brämmis,
Jag har byggt en klassisk vedeldad pizzaugn med skorsten. En bottenplatta i betong utgör grunden för denna ugn. Ugnen murades upp med eldfast bruk, isolerade vermikulit och därefter putsades utsida med eldfast bruk.



Här är en länk med instruktioner och bilder.http://husplaner.se/vedeldad-pizzaugn/

En vedugn är en säker stämningshöjare med hög mysfaktor. Jag utbyter gärna idéer med andra pizzanördar.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 8 till
  • Laddar…
Husplaner Husplaner skrev:
Hej Brämmis,
Jag har byggt en klassisk vedeldad pizzaugn med skorsten. En bottenplatta i betong utgör grunden för denna ugn. Ugnen murades upp med eldfast bruk, isolerade vermikulit och därefter putsades utsida med eldfast bruk.

[video]

Här är en länk med instruktioner och bilder.[länk]

En vedugn är en säker stämningshöjare med hög mysfaktor. Jag utbyter gärna idéer med andra pizzanördar.
Hur ser det ut med rök från ugnen?
bor i radhus och har altanen precis intill grannen på ena sidan.
Står den stadigt på en sådan ikeamöbel?
smidigt att flytta, men ändå inte att man springer omkull den?

Har sett att folk har skrivit att vemikulit kan vara ohälsosamt vid väldigt höga temperaturer, och tänkte kanske istället använda perlit som jag förstått skall fungera liknande

Mycket fin ugn måste jag säga!
 
Ryker inte mer än en vanlig grill .. Jag har också byggt en pizzaugn, men murad med eldfast sten..

Jag har läst en hel del om vermiculit, men inte sett nånstans att det skulle vara giftigt ... Dessutom är det ett projekt att göra pizza, så du kommer inte att käka pizza varje dag .. ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ryker inte mer än en vanlig grill .. Jag har också byggt en pizzaugn, men murad med eldfast sten..

Jag har läst en hel del om vermiculit, men inte sett nånstans att det skulle vara giftigt ... Dessutom är det ett projekt att göra pizza, så du kommer inte att käka pizza varje dag .. ;)
S Strangelove skrev:
Hur ser det ut med rök från ugnen?
bor i radhus och har altanen precis intill grannen på ena sidan.
Står den stadigt på en sådan ikeamöbel?
smidigt att flytta, men ändå inte att man springer omkull den?

Har sett att folk har skrivit att vemikulit kan vara ohälsosamt vid väldigt höga temperaturer, och tänkte kanske istället använda perlit som jag förstått skall fungera liknande

Mycket fin ugn måste jag säga!
Vermiculit är inte giftigt enligt databladet http://www.hillertz.se/upload/81.pdf
Det jag däremot hört är att det tar upp vatten men i databladet står det ju som användningsområde att det kan användas som filler i lättbetong vilket talar för att det inte är något problem med det heller.
 
Funderar på att dra igång gjutandet snart. Har ett kallgarage att hålla till i, hur länge till bör man vänta på att börja gjuta med tanke på risk för kalla nätter.
Tänker mig att jag gjuter en platta av enbart eldfast.
Sen vermikulit + eldfast över bollen som nästa steg, med valv och skorsten.
(Har hört att vissa har problem med att det spricker runt skorstenen när den blir varm och expanderar, hur löser man detta?)
Sedan är jag lite osäker på hur jag ska göra med det eldfasta teglet. antingen försöka kapa det till invändigt mått av ugnen och därmed förlora lite höjd eller kapa till utvändigt så att ugnen står helt på teglet.
I båda fallen göra en fog för att täta med vermikulit+eldfast
sen lägga platta på en Ikea rullbar bekväm, lägga på teglet, lägga ut en ring av vermikulit+eldfast och sedan ställa på ugnen.
låta allt torka och sedan börja elda lite försiktigt.

lite frågor:
Räcker det med en vinkelslip för att kapa teglet?
bör man på något vis sätta fast betongplattan i träbänken?
någon som lagt ett lager med färgat eldfast som finnish? kör man bara eldfast bruk + färg då?
Hur varm blir betongplattan och yttersida av ugnen?
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Funderar på att dra igång gjutandet snart. Har ett kallgarage att hålla till i, hur länge till bör man vänta på att börja gjuta med tanke på risk för kalla nätter.
Tänker mig att jag gjuter en platta av enbart eldfast.
Sen vermikulit + eldfast över bollen som nästa steg, med valv och skorsten.
(Har hört att vissa har problem med att det spricker runt skorstenen när den blir varm och expanderar, hur löser man detta?)
Sedan är jag lite osäker på hur jag ska göra med det eldfasta teglet. antingen försöka kapa det till invändigt mått av ugnen och därmed förlora lite höjd eller kapa till utvändigt så att ugnen står helt på teglet.
I båda fallen göra en fog för att täta med vermikulit+eldfast
sen lägga platta på en Ikea rullbar bekväm, lägga på teglet, lägga ut en ring av vermikulit+eldfast och sedan ställa på ugnen.
låta allt torka och sedan börja elda lite försiktigt.

lite frågor:
Räcker det med en vinkelslip för att kapa teglet?
bör man på något vis sätta fast betongplattan i träbänken?
någon som lagt ett lager med färgat eldfast som finnish? kör man bara eldfast bruk + färg då?
Hur varm blir betongplattan och yttersida av ugnen?
Vill du göra det så enkelt som möjligt så lägger du golv med eldfast tegel, (gärna i fiskbensmönster, så att din pizzaspade inte fastnar i kanten), och sen placerar du bara din kupol ovanpå ... Att komma in via öppningen för att lägga golv i kupolen tror jag inte på ..

När du gör anslutningen mellan kupolen och skorstenen lindar du ett eller två varv kartong runt skorstenen, som du tar bort när den eldfasta betongen härdat .. då har du utrymme för skorstenen att expandera ....

Vinkelslip går utmärkt att kapa med, men blötlägg alltid eldfast tegel innan, och använd andningsskydd, dammet är riktigt farligt.

Ska du ha rullvagnen kvar måste du ha någon isolering mellan betongen och det eldfasta teglet, golvet i min ugn blir runt 300-350 grader när jag bakar pizza, och det är i underkant för en riktig pizza napoletana. Jag har ett lager 9 cm LECA, och en isoleringsskiva som heter "Skamotec + siffra" som är 50 mm tjock. I efterhand hade det räckt med isoleringsskivan, men den kostar ca 1000-1200 spänn per kvm, så jag hade från början tänkt köra enbart LECA, då det ska isolera ca 3 gånger sämre än isoleringsskivan, alltså ungefär 15 cm. För att få höjden lagom blev det lite av båda ..

Utanpå kupolen behöver du någon form av isolering, annars kommer du göra av med mer ved, och det blir svårt att få upp temperaturen i ugnen .. utanpå denna isolering brukar många köra med puts ... taket i min ugn ligger på 400 grader ungefär, och utanpå teglet når jag ofta 300 grader, dock med dålig isolering ...
 
  • Gilla
Missad och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill du göra det så enkelt som möjligt så lägger du golv med eldfast tegel, (gärna i fiskbensmönster, så att din pizzaspade inte fastnar i kanten), och sen placerar du bara din kupol ovanpå ... Att komma in via öppningen för att lägga golv i kupolen tror jag inte på ..

När du gör anslutningen mellan kupolen och skorstenen lindar du ett eller två varv kartong runt skorstenen, som du tar bort när den eldfasta betongen härdat .. då har du utrymme för skorstenen att expandera ....

Vinkelslip går utmärkt att kapa med, men blötlägg alltid eldfast tegel innan, och använd andningsskydd, dammet är riktigt farligt.

Ska du ha rullvagnen kvar måste du ha någon isolering mellan betongen och det eldfasta teglet, golvet i min ugn blir runt 300-350 grader när jag bakar pizza, och det är i underkant för en riktig pizza napoletana. Jag har ett lager 9 cm LECA, och en isoleringsskiva som heter "Skamotec + siffra" som är 50 mm tjock. I efterhand hade det räckt med isoleringsskivan, men den kostar ca 1000-1200 spänn per kvm, så jag hade från början tänkt köra enbart LECA, då det ska isolera ca 3 gånger sämre än isoleringsskivan, alltså ungefär 15 cm. För att få höjden lagom blev det lite av båda ..

Utanpå kupolen behöver du någon form av isolering, annars kommer du göra av med mer ved, och det blir svårt att få upp temperaturen i ugnen .. utanpå denna isolering brukar många köra med puts ... taket i min ugn ligger på 400 grader ungefär, och utanpå teglet når jag ofta 300 grader, dock med dålig isolering ...
Tack för bra svar!
Satsar nog på att köra med ett golv av eldfast tegel.
Är det isåfall bättre att blanda i vermikulit och eldfast till bottenplatta, hur tjock lär man isåfall göra den?
Antar att man bör ha en ram runt det eldfasta teglet, duger det med trä eller kommer det bli väldigt varmt även i teglet utanför ugnen?

Behöver man ytterligare isolering på kupolen utöver vermikulit+eldfast? behöver man armera något i kupolen (typ hönsnät)?
Sett att många kör med 5-6 delar vermikulit och 1 del eldfast, och till det typ 2 delar vatten. Är något mix bättre än den andra?
 
S Strangelove skrev:
Tack för bra svar!
Satsar nog på att köra med ett golv av eldfast tegel.
Är det isåfall bättre att blanda i vermikulit och eldfast till bottenplatta, hur tjock lär man isåfall göra den?
Antar att man bör ha en ram runt det eldfasta teglet, duger det med trä eller kommer det bli väldigt varmt även i teglet utanför ugnen?

Behöver man ytterligare isolering på kupolen utöver vermikulit+eldfast? behöver man armera något i kupolen (typ hönsnät)?
Sett att många kör med 5-6 delar vermikulit och 1 del eldfast, och till det typ 2 delar vatten. Är något mix bättre än den andra?
Allt beror på vad du siktar på ... :D

Vill du ha något enkelt/snabbt, som går att elda i, och kanske baka lite pizza, laga nån enkel maträtt eller så, så är det inte så petigt. . Gör du en ram i trä så kommer den förkolna, och eventuellt brinna upp, men det kanske inte gör så mycket?

Om du värderar din arbetstid lite högre, och vill göra det enkelt (eftersom du vill gjuta en kupol) men ändå ha ett hållbart resultat så behöver du fundera mer innan du börjar bygga (och framför allt, innan du börjar handla .. eldfast material är dyrt!).

Det första du bör förstå, är skillnaden mellan isolerande, och värmehållande material. Vermiculit och bruk blir ganska isolerande. Eldfast tegel är värmehållande. För att kunna baka pizza måste du ha ett värmehållande golv (minst 50 mm tjockt, tex. https://www.bauhaus.se/eldfast-sten-230x114x50mm.html). Om du gjuter kupolen i vermicrete så blir den relativt isolerande, men det kommer att fungera ändå, eftersom du kan behålla elden igång vid sidan av pizzan, och utnyttja strålningsvärmen. Det finns eldfast gjutmassa som du kan göra kupolen av, men den har inte lika bra värmehållande egenskaper som eldfast tegel, och den är ganska dyr.

Jag hade börjat med att bygga en ställning för att göra kupolen, något skivmaterial med ett hål i, för att dela av bollen "på mitten". (Som på bilderna i början på tråden, se dock till så att höjden på öppningen blir ca 60% av höjden på kupolen) När jag sedan var klar med kupolen, vare sig den är i vermicrete eller eldfast gjutmassa, hade jag mätt ytterdiametern på kupolen, och ritat upp detta på betongplattan jag gjutit på bordet .. Sen hade jag lagt eldfast sten och kapat ytterstenarna så de följer ytterdiametern på kupolen. Då kan du få isoleringen för kupolen att gå ner förbi golvet och utanpå golvisoleringen. Man kan även gjuta på en bit runt om hela, som håller ihop golvet (rött på bilden) efter man placerat kupolen på golvet ..

När det gäller blandning av eldfast bruk rekommenderar jag att du blir medlem här; https://community.fornobravo.com/ och läser på .. det finns massor med bra tips där .. Vad gäller armering så finns det en enda sak du kan armera eldfast gjutmassa med och det är rostfria nålar, men det är oftast inte nödvändigt... Undvik hönsnät, om det inte är utanför isoleringen, och du ska putsa ett skal på din kupol .. (y)
 
  • Schematisk bild av en vedugn med isolering och eldfast tegel på en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Allt beror på vad du siktar på ... :D

Vill du ha något enkelt/snabbt, som går att elda i, och kanske baka lite pizza, laga nån enkel maträtt eller så, så är det inte så petigt. . Gör du en ram i trä så kommer den förkolna, och eventuellt brinna upp, men det kanske inte gör så mycket?

Om du värderar din arbetstid lite högre, och vill göra det enkelt (eftersom du vill gjuta en kupol) men ändå ha ett hållbart resultat så behöver du fundera mer innan du börjar bygga (och framför allt, innan du börjar handla .. eldfast material är dyrt!).

Det första du bör förstå, är skillnaden mellan isolerande, och värmehållande material. Vermiculit och bruk blir ganska isolerande. Eldfast tegel är värmehållande. För att kunna baka pizza måste du ha ett värmehållande golv (minst 50 mm tjockt, tex. [länk]). Om du gjuter kupolen i vermicrete så blir den relativt isolerande, men det kommer att fungera ändå, eftersom du kan behålla elden igång vid sidan av pizzan, och utnyttja strålningsvärmen. Det finns eldfast gjutmassa som du kan göra kupolen av, men den har inte lika bra värmehållande egenskaper som eldfast tegel, och den är ganska dyr.

Jag hade börjat med att bygga en ställning för att göra kupolen, något skivmaterial med ett hål i, för att dela av bollen "på mitten". (Som på bilderna i början på tråden, se dock till så att höjden på öppningen blir ca 60% av höjden på kupolen) När jag sedan var klar med kupolen, vare sig den är i vermicrete eller eldfast gjutmassa, hade jag mätt ytterdiametern på kupolen, och ritat upp detta på betongplattan jag gjutit på bordet .. Sen hade jag lagt eldfast sten och kapat ytterstenarna så de följer ytterdiametern på kupolen. Då kan du få isoleringen för kupolen att gå ner förbi golvet och utanpå golvisoleringen. Man kan även gjuta på en bit runt om hela, som håller ihop golvet (rött på bilden) efter man placerat kupolen på golvet ..

När det gäller blandning av eldfast bruk rekommenderar jag att du blir medlem här; [länk] och läser på .. det finns massor med bra tips där .. Vad gäller armering så finns det en enda sak du kan armera eldfast gjutmassa med och det är rostfria nålar, men det är oftast inte nödvändigt... Undvik hönsnät, om det inte är utanför isoleringen, och du ska putsa ett skal på din kupol .. (y)
Jag vill ha något enkelt och relativt billigt, är inte rädd för att lägga lite tid på det då det verkar vara ett roligt projekt. självklart vill jag att det ska överleva en vinter också.

Tanken är väl främst pizza, men kanske även prova på att baka bröd.

Har greppat skillnaden mellan isolerande och värmehållande, att baka på isolerande inte blir optimalt...

Det va något enligt bilden jag hade tänkt när jag pratade om att kapa teglet antingen inv. diameter eller utv. diameter.
Men om jag förstår bilden rätt så gör man sin kupol+valv i vermikulit+eldfast (säg 6:1) ställer ovanpå eldfast som ligger på isolering som i sin tur vilar på betongplattan (kan denna platta då vara av vanligt betong, eller är det fortfarande eldfast som gäller?)

Sedan täcker man kupolen och ner längst sidorna till plattan med Vermikulit+eldfast.(eller ska det vara olika material för kupolens första gjutning och isoleringen?)
Och efter det lägger man på puts (ev. färgad)

Ska regga mig på forumet och se om jag hittar någon bra guide.
Återvänder hit med en skiss och idé innan inköp och byggstart tänkte jag

Tack än en gång, hoppas att flera blir hjälpta av dig
 
  • Gilla
Mangotheone
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Jag vill ha något enkelt och relativt billigt, är inte rädd för att lägga lite tid på det då det verkar vara ett roligt projekt. självklart vill jag att det ska överleva en vinter också.

Tanken är väl främst pizza, men kanske även prova på att baka bröd.

Har greppat skillnaden mellan isolerande och värmehållande, att baka på isolerande inte blir optimalt...

Det va något enligt bilden jag hade tänkt när jag pratade om att kapa teglet antingen inv. diameter eller utv. diameter.
Men om jag förstår bilden rätt så gör man sin kupol+valv i vermikulit+eldfast (säg 6:1) ställer ovanpå eldfast som ligger på isolering som i sin tur vilar på betongplattan (kan denna platta då vara av vanligt betong, eller är det fortfarande eldfast som gäller?)

Sedan täcker man kupolen och ner längst sidorna till plattan med Vermikulit+eldfast.(eller ska det vara olika material för kupolens första gjutning och isoleringen?)
Och efter det lägger man på puts (ev. färgad)

Ska regga mig på forumet och se om jag hittar någon bra guide.
Återvänder hit med en skiss och idé innan inköp och byggstart tänkte jag

Tack än en gång, hoppas att flera blir hjälpta av dig
Betongen som du gjuter plattan i behöver inte vara eldfast, om du har isolering under golvet .. :)
Jag tror du är på helt rätt spår!

Bröd är lite mer utmanande, då du behöver en jämn temperatur under en längre tid, och jag tror det kan vara svårt att uppnå bra resultat med en kupol i isolerande material .. men men, alla ugnar är olika, mig tog det nästan 6 månader att lära mig elda i min .. därför har jag inte kommit längre än såhär ... :crysmile:
 
  • Hembyggd uteugn med eld inuti och vedförvaring under, omgiven av verktyg och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Husplaner Husplaner skrev:
Hej Brämmis,
Jag har byggt en klassisk vedeldad pizzaugn med skorsten. En bottenplatta i betong utgör grunden för denna ugn. Ugnen murades upp med eldfast bruk, isolerade vermikulit och därefter putsades utsida med eldfast bruk.

[video]

Här är en länk med instruktioner och bilder.[länk]

En vedugn är en säker stämningshöjare med hög mysfaktor. Jag utbyter gärna idéer med andra pizzanördar.
Jag gick in på din webbsida och läste lite, och som en kommentar till det (och för andra som söker info om vedugnar WFO) så undrar jag lite hur en så liten skorsten som 115 mm funkar för dig? Jag har 150 mm skorstensrör från Bauhaus (finns andra leverantörer) och det är i minsta laget tycker jag ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.