harry73 harry73 skrev:
Du har fel tänk. Det handlar inte vad som är smidigare och billigare för sotaren. Det handlar om vad som är billigare och smidigare för kunden.
För sotaren handlar det om att ta kontroll över sin egen arbetsmiljö och om att kunna erbjuda sotning på tak som inte är säker (pga dålig takstege eller snö på tak) och då kan de såklart ta betalt för den tjänsten.
Jag tror inte att det skulle bli ett problem för en sotare att komma med ett bra upplägg som gör att han tjänar på det.

Att det sedan skulle vara osmidigt att placera skyliften eller att det ska vara så dyrt tror jag inte på. Har man skyliften på en bil, är det inte svårare än att parkera en bil, och att det ska vara dyrt, tror jag inte heller på. Efter lite sökning på nätet hittade jag följande lift. Man behöver inte många uppdrag för att tjäna in den investeringskostnaden.
[bild]
Om sotaren även skaffar sig en L90 med snöskopa, sa han kan skotta fram en yta att ställa skyliften på så ökar din sk. smidighet. En grusbil också så man kan fylla upp och/eller ev. lägga en provisorisk väg om tillträde för din skylift saknas är också en bra ide.

Fast riktiga "snajdarsotare" köper nog in en bananhelikopter så kunden slipper skotta eller montera takstegar å skit. Ett bungy-hopp med viskan i högsta hugg så är det klart. Cowabungaaa!!!
 
harry73
N Nils82 skrev:
Om sotaren även skaffar sig en L90 med snöskopa, sa han kan skotta fram en yta att ställa skyliften på så ökar din sk. smidighet.
Om sotaren vill kunna sota vid vinterväglag är det en utmärkt ide
 
Och så kunde man kanske även beställa en lite finare middag som sotaren snodde ihop när han ändå är på plats.
Och naturligtvis kan man fråga "sotarn" om dom tar på sig snöskottningen och vad det i så fall skulle kosta.
Och som sagt med skylift kanske man når hälften av skorstenarna.
Hmmm, hur var det med skylift fick man jobba ensam ??
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det räcker att han tar med sig pizzan jag har beställt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Och hos mig måste man först röja upp en väg som skyliften kan köra på fram till baksidan av huset. Det är inte alla som bor efter en gata i ett samhälle med minimala tomter.
Och hyran för en skylift är så pass hög att du kan leja en snöskottare som skottar av din takstege för en betydligt mindre peng, dessutom kan man väl få ROT/RUT avdrag för snöskottningen men inte för skyliften. Dessutom ska man väl har ett "förarbevis" för att köra skylift.
Även när man bor efter en gata med minimala tomter i tätbebyggt område kan det vara lurigt att komma åt med skylift ;)
 
  • Vit husfasad med röda fönsterluckor, belägen uppför en trappa och ovanför en hög stenmur i ett tätbebyggt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Även när man bor efter en gata med minimala tomter i tätbebyggt område kan det vara lurigt att komma åt med skylift ;)
Nejdå! Du måste bara tänka större!


;)

(Nej, den klarar faktiskt bara ett utstick på 36m, så det räcker antagligen inte till i alla lägen. Max höjd är dock 100m, så det borde klara sig. :))
 
Den här tråden måste ju ta rekord i tråd som spårar ur...:cool: Jag fattar inte... vad är problemet? Sota själv dvs gå själv upp på de tak ni anser vara tillräckligt säkra för andra, stäng igen spisen så ingen sotning behövs, eller se till att följa reglerna kring säkerhetsutrustning för extern sotare.
Tänk om alla skulle ha lika mycket synpunkter på era arbetsplatser och vad ni skall " stå ut med" dagligen ...då tror jag det skulle låta annorlunda.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Det är "Skorstensfejarna LJ AB" som lurar sina kunder på det viset.
 
  • Gilla
Bedholm
  • Laddar…
R rickard1 skrev:
Det är "Skorstensfejarna LJ AB" som lurar sina kunder på det viset.
Förutom att i det här fallet så blev ingen kund lurad. Sotaren möjligtvis.
 
T torparnorpan skrev:
Den här tråden måste ju ta rekord i tråd som spårar ur...:cool: Jag fattar inte... vad är problemet? Sota själv dvs gå själv upp på de tak ni anser vara tillräckligt säkra för andra, stäng igen spisen så ingen sotning behövs, eller se till att följa reglerna kring säkerhetsutrustning för extern sotare.
Tänk om alla skulle ha lika mycket synpunkter på era arbetsplatser och vad ni skall " stå ut med" dagligen ...då tror jag det skulle låta annorlunda.
Är det verkligen orimligt att anse att säkerhetsföreskrifter spårat ur?
 
  • Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Är det verkligen orimligt att anse att säkerhetsföreskrifter spårat ur?
Ja det är det väl. Eller menar du att det är orimligt att helt normala säkerhetsanordningar ska finnas på taket för att någon annan branch ska erkänna det som en säker arbetsplats?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är ju faktiskt så att takskyddsanordningar till skorstenar med eldstäder som är i bruk är även till för räddningstjänst vid utryckning vid skorstensbrand även dom skall kunna gå upp säkert för släckning.

Om du nu skulle få för dig att söka egensotnong så slipper du ändå inte brandskyddskontroll så der kvittar om man väljer att sota själv
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
En sotare som inte kan gå upp på ett tak som lutar elva grader är en riktig fjant. Du bad väl honom att skola om sig eftersom han helt klart har gjort fel karriärval?
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Hur svårt är det att slänga ett rep över huset och förankra i marken på var sida? Tycker det finns utrymme för att sotare kan ha med sig egen utrustning så dom kan utföra jobbet?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är rätt svårt. Sen skulle jag ju inte bli helt nöjd om de kastar ett sotigt rep på min vita fasad....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.