Enligt Elektrolux teknikern så menade han att vi fyllt på och "spillt" avhärdnings salt, som sedan fått stå i fukt och frätt hål på den rostfria plåten. Han sa att man skall köra maskinen direkt efter påfyllnad, alternativt torka noga runt påfyllningsröret.
 
A
Det var ju det jag skrev
Hål i plåten
Fusklaga med silikon eller löd
 
Efter lite funderande hade jag tänkt att sätta en liten skruv med brickor, silikon och mutter på baksidan av golvet och sen spänna, men man kommer inte åt så bra. Dessutom är plåten inte rak där hålet är så det fick bli en hittepå lösning.

Jag tog en klick PL400 och sedan aluminium folie ovanpå för att få en tät yta ovanför "kittet". Tryckte/jämnade ut "paketet" med lite diskmedel på ett finger och sen rev jag bort overflödiga bitar av foliet. Skall låta det härda 1 dag och sedan provköra några program for att se om/hur det hålller. Det blev inte snyggt men håller det ett år eller så, så är jag nöjd.
 
Nu är diskmaskinen provkörd en gång utanför sin plats, och det fungerade utan att en droppe spildes. Monterade maskinen på sin plats idag och kör just nu första disken (under bevakning) för att se om PL400 "did the job".

Edit: Bild på lagningen. Hålet markerat på ett ungefär.

Lagad diskmaskinsdel med PL400 lim, med markerat hål omgivet av tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.