Hej,

Vi har ett köksbord men skiva av EK som är matt lackad. Denna lack har nu slitets ner på sina ställen och man behöver slipa och lacka om. Såhär ser det ut :

När vi köpte bordet så tillverkades inläggsskivan och man sa då att det användes en 2 komponent lack. Jag har tittat runt lite men blir inte klar vilken produkt det är jag ska köpa? Kanske är det en special lack som måste köpas i en dedikerad färgbutik?
 
Två tankar:

1) I varje båttillbehörsbutik finns tvåkomponentslack, blank som matt. Mattslipa fint och lacka sedan två lager.
Annars tycker jag att enkomponent polyuretanlack duger gott till ett matbord.
2) Slipa ner till rent trä, och olja sedan ytan i stället.
 
Aha, jo det finns ju en del olika lacker att välja på, vad är det speciella med tvåkomponentslack? Torkar snabbare? Blir hårdare?

Såg på vissa lacker att de var gjorde för inomhus möbler och var barngodkända, d.v.s inga starka lösningsmedel och inga giftiga ämnen. Känns ju som att det kan vara viktigt när det kommer till ett matbord som används dagligen.

Förslag på hur bordet ska slipas ner? Gäller ju att slipningen blir jämn. Jag har en liten slipmus, kan det räcka? Vilka korn på sandpapper borde man gå igenom?
 
  • Gilla
anbacken
  • Laddar…
Skall du slipa bort lacken: Börja med 80 korn, avsluta med 120, 180 eller 220.
Skall du bara matta ned ytan för att lacka om: 220 korn.
En planslip är nog idealisk, med en liten mus får du nog vara försiktig så det inte blir slipmärken om du håller den snett.

Men bordsskivan är ju tjock och tål många omslipningar. Och så finns det ju dukar :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
2-komponents bygger på att man tillsätter extern härdare och lösning till lacken/färgen är oftast thinner.

Jag jobbar som sprutmålare och målar en del dörrar/köksluckor och ibland möbler där 2-komp är att föredra eftersom färgen blir otroligt slittålig när den väl har härdat (kan ta uppåt 1-2 veckor ibland) jag har målat mina dörrar i hemmet med både 2-komp och vattenbaserat och man känner att vattenfärgen är aningen mjukare i torkad form. Du kan lättade göra märken med nageln exempelvis. Medans 2-komp färgen är stenhård. Nu är detta färg som sagt men principen är densamma för lacker.

Tre Stjerners golvmatt lack är mycket bra för bordsskivor tycker jag. Men jag är svag för matt ytbehandling överlag. Tycker det är mer harmoniskt.

Annars är Akzo Nobels vattenbaserade lack mycket bra. Den har 20-glans och används väldigt mycket inom industrin men osäker på hur tillgången är för privatpersoner.
 
  • Gilla
Busnel och 2 till
  • Laddar…
Ska nämna också att bestämmer du dig för 2-komp så var i en mycket välventilerad miljö och införskaffa någon form av andningsmask.

Så länge färgen/lacken är öppen så avger den starka ångor och doft och smakar inte hallon i munnen heller :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Så först ska jag slipa ner ojämnheter och rugga upp lacken, det borde räcka med att jag köper en Makita BO3710 som är en planslip? Jag borde kunna nöja mig med att köra 220 korns slippapper.

När det gäller lack så låter det som att det är 2-komp som ska användas, kör man då med 1 eller flera lager? Och man kan inte använda bordet på 2 veckor? Hur hälsosamm är Tre Stjerners golvmatt lack? Är det rimligt att ha det på ett matbord?
 
Ska du bara lacka bordet duger det gott med en slipkloss och sandpapper ~200
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska du bara lacka bordet duger det gott med en slipkloss och sandpapper ~200
aha, även om det är ojämnt där lacken släppt? Hur vet jag om jag behöver slipa ner lacken eller om det räcker att jämna till och rugga upp den lite?
 
Är det en stor grop vill du såklart slipa bordet slätt. Annars räcker det att matta ner lacken och lägga på lack. Tänk på att lacken bygger väldigt lite så ojämnheter kommer finnas kvar efteråt
 
Har du djupa hack och märken blir de ju kvar hur du än slipar såvida du inte har en bredbandsputs eller känner till något snickeri som kan köra igenom skivan där för att då den jämnt slät. (Du kan såklart slipa trärent med en maskin också men de tar lite mer tid) Beroende lite på skick skulle jag bara putsa upp det som det är med 180-220 papper och lacka igen. Eftersom det då redan ligger lack kommer det inte bli någon resning i trät så kan mycket väl räcka med ett lager.

Slipar du trärent däremot så får du lacka/slipa/lacka. Brukar räcka med 2ggr beroende på hur du lägger.

Tre stjerners är vattenbaserad den också. Anledningen att jag kört med den till o från är för att den tål slitage bra och är matt.

Vattenbaserat är väl kanske att föredra eftersom det är ett matbord. Även om man ytterst sällan äter direkt från själva bordsytan :)

Det är alltid lite av en avvägning. Vattenbaserat är inte kattpiss heller tycker jag och av hälsoskäl och trivsel hade jag gärna målat/lackat med det oftare.
 
Det värsta är det som ni ser på första bilden och känner man med handen här så känns det ganska ojämnt så detta måste ju slipas men det är mycket möjligt att det blir fint efter bara par tag med en slipkloss och 200 korns papper.

Jag får prova :)

Finns det någon nackdel att lägga på ett par lager? Jag vill ju gärna att lacken ska hålla lite längre denna gången om det går.
 
Beroende lite på lack så kan de se lite ”plastigt” ut med för många lager. Kladdigt eller hur man ska beskriva det. Men lägg du några lagom lager så är de garanterat ingen fara.

För bästa resultat rekommenderar jag att slipa rent allting. Du har då större kontroll över slutresultatet men känner du att det bara ska till en förbättring så försök jämna ut kring där det är som värst. Det behöver inte alltid vara helt plant utan det är viktigare, om det är
nivåskillnader, att övergångarna mellan dessa är så jämna som möjligt.

Du kan som sagt försöka slipa jämnt där det är som värst. Får du trärent någonstans så lägg ett lätt lager med sprutan där och låt torka. Sen slipar du över och kollar om du behöver lägga mer grund på de ställena innan du kör över hela skivan.
 
Så det är en spruta jag måste ha för detta? Det går inte att pensla på? Jag har en kompressor som jag skulle kunna spruta med, dock aldrig provat det.
 
Okej. Det var jag som fått för mig att du skulle spruta. Det ger nästan alltid bättre resultat. Men såklart då bör det va en okej sprututrustning annars är de ju lite ogjort.

Du kan alltid testa. Men du behöver en kompressor med stor volym för det går åt mycket luft. Har kört någon enstaka gång med elansluten färgspruta som finns på biltema/clasohlson/byggmax osv och det funkade faktiskt helt ok. Man får då testa sig fram lite på nån bit och se hur det ser ut innan man kör på så man inte springer förbi visheten.

Pensla kan man också göra med helt ok resultat. En bra lackpensel och rätt teknik så kan man nästan få färg och lack att se sprutat ut. Hör med dom på en riktig förgbutik. Dom brukar kunna ge bra tips.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.