harry73 harry73 skrev:
Jag har inte heller problem med sotaren. Bor i relativt nybyggt hus så den uppfyller alla krav. Dessutom vill sotaren vara komma en gång per fyra år, vilket passar mig bra.

Men sedan förstår jag inte varför sotaren vill lita på alla takstegar av okänd kvalitet och varför de inte själv ansvarar för tillgången till skorstenen.
Därför att eget ansvar för taksäkerheten/arbetsmiljön inte skulle fungera i praktiken.
Tänk att sotningen tar 10-15 min. Sotaren måste "själv" ta sig upp på taket, enligt arbetsmiljöföreksrifter. Här kan han då vidta några olika åtgärder:

-Montera stege och brygga
-Arbeta i sele som ska fästas i godkänd förankringspunkt. (Selen blir dessutom inte godkänd om den blir skitig. Hårda regler kring detta). Dessutom får han inte klättra upp på taket för att fästa selen, då detta i sig är en fara.
-Använda skylift......vid tjällossning, 1 m snö eller liknande scenario.
-Arbete från personkorg montera i mobilkran.

Jag vet inte hur sotaren skulle kunna arbeta enligt föreskrifterna och samtidigt jobba effektiv och billig.
 
harry73
Vit skyliftbil med utsträckt kran parkerad framför hus och släpvagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser inte problemet, även om jag inser att en vanlig bil är billigare
 
  • Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Jag ser inte problemet, även om jag inser att en vanlig bil är billigare
Men va i he.......du ser inte att en skylift inte funkar överallt, närsomhelst på året. Du måste trolla nu, Harry?!
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Jag ser inte problemet, även om jag inser att en vanlig bil är billigare
Med den där har sotaren svårt att komma åt våran skorsten.
 
harry73
Men takstege funkar inte heller närsomhelst på året
 
harry73 harry73 skrev:
Men takstege funkar inte heller närsomhelst på året
Är den och ev.brygga skottad å fin funkar den 365 dagar om året, såklart.
 
harry73
Och hur idiotiskt är det att kräva att en lekman tar sig upp på taket för att skotta, så att en yrkesman får det lite bekvämare.
 
Klarar man inte sina "åligganden" får man väl leja in den tjänsten, så är det ju med allt annat här i livet så varför skulle "sotningen" vara undantaget.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
harry73
E elmont skrev:
får man väl leja in den tjänsten,
Och då blir skylift plötsligt ett smidigt och prisvärt alternativ.
 
harry73 harry73 skrev:
Och då blir skylift plötsligt ett smidigt och prisvärt alternativ.
Nej. Det är smidigare och blir billigare för sotaren om tillträdesleden är framkomlig. Bara att ställa upp skyliften tar längre tid än att sota.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Och hos mig måste man först röja upp en väg som skyliften kan köra på fram till baksidan av huset. Det är inte alla som bor efter en gata i ett samhälle med minimala tomter.
Och hyran för en skylift är så pass hög att du kan leja en snöskottare som skottar av din takstege för en betydligt mindre peng, dessutom kan man väl få ROT/RUT avdrag för snöskottningen men inte för skyliften. Dessutom ska man väl har ett "förarbevis" för att köra skylift.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Klarar man inte sina "åligganden" får man väl leja in den tjänsten, så är det ju med allt annat här i livet så varför skulle "sotningen" vara undantaget.
Ja det kan man ju göra. Leja snöskottning av någon annan!

T ex av sotaren... ;) De är ju vana vid takarbete, och har det mesta av skyddsutrustningen redan...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73
N Nils82 skrev:
Nej. Det är smidigare och blir billigare för sotaren om tillträdesleden är framkomlig
Du har fel tänk. Det handlar inte vad som är smidigare och billigare för sotaren. Det handlar om vad som är billigare och smidigare för kunden.
För sotaren handlar det om att ta kontroll över sin egen arbetsmiljö och om att kunna erbjuda sotning på tak som inte är säker (pga dålig takstege eller snö på tak) och då kan de såklart ta betalt för den tjänsten.
Jag tror inte att det skulle bli ett problem för en sotare att komma med ett bra upplägg som gör att han tjänar på det.

Att det sedan skulle vara osmidigt att placera skyliften eller att det ska vara så dyrt tror jag inte på. Har man skyliften på en bil, är det inte svårare än att parkera en bil, och att det ska vara dyrt, tror jag inte heller på. Efter lite sökning på nätet hittade jag följande lift. Man behöver inte många uppdrag för att tjäna in den investeringskostnaden.
Röd skylift monterad på en vit VW LT31-lastbil, parkerad på snötäckt mark med priset 95 000 SEK och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte vilja betala extra för att sotaren kom med en skylift varje gång. I så fall får dom erbjuda det som en extra tjänst och kontakta alla fastighetsägare i förväg och fråga vilka som vill att dom använder skylift eller vilka som vill köpa till tjänsten skottning. Först efter det kan dom sätta ihop sitt arbetsschema och börja beta av kunderna i området.
 
harry73
T ex, eller så kör de standard med skylift på vintern, men fakturerar bara extra för den när den används pga otillgänglig skorsten.
Eller så erbjuder de alla med icke godkänt takstege att utföra sotning med skylift till extra pris.
Poängen är att en skylift inte behöver vara så dyr och osmidig, och att det finns möjligheter att ta betald för den
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.