Claollson har ju ett eget märke där de har brytare i svart med silverfärgad vippa. Sådana brytare fanns i min son' lägenhet när han övertog. En av brytarna vid spisen, föll i bitar första dagen.
 
  • Gilla
Jakarta och 1 till
  • Laddar…
Tur att det finns fler leverantörer för oss som behöver handla uttag på söndag eftermiddag. (som inte kan välja grossen på måndagen) Jula t.ex Eller Bauhaus eller Biltema (f'låt var tvungen :))

Men intressant att co inte sålde exxakt de hade jag inte tänkt på!
 
M
N Nyfiken i en strut skrev:
Hm, 70-90 % på varugrupper som vägguttag har nog sällan eller aldrig förekommit hos grossisterna, möjligen på kabel. Att prissättningen ser ut som den gör har inget med att elektrikern vill tälja guld, utan en snedvriden prissättning där man konkurrerar om timpris och måste kompensera på materialet. Betala elektrikern 600-700:-/timme och 5% hanteringskostnad på material så kan han överleva utan höga materialpåslag. Verktyg, bil utbildningar och försäkringar kostar. Priserna på kända fabrikat hos tex. Jula och Bauhaus är absolut i rimlig proportion mot vad du får för pengarna. Köp billigt skit och byt ofta eller få huset nedbränt, eller köp kvalitet och slipp problem, lika här som i allt annat. Skulle inte förvåna mig om Biltemas uttag på bilden ovan blir stoppat snart av Elsäkerhetsverket som det ser ut.
700 kr timmen är rent ocker. Man blir mörkrädd när man hör det.
Visst är det kul om alla tjänar mest, men det blir liksom bara pannkaka av det.
Att staten medvetet underblåser skenande timpriser på elektriker är direkt jävla livsfarligt.
- elektrikerna är väl den enda branschen i Sverige som kan ta hutlöst betalt för jobb som normalbegåvade enkelt kan göra själva..
Resultatet blir att staten genom att pressa upp priset på elektriker så hårt som man gör, mer eller mindre uppmanar folk att göra "fuljobb" själva i stället.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vad kostar en advokat i timmen?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vad kostar en konsult, tandläkare, bilreparatör, IT-tekniker eller inredningsdesigner i timmen?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Vi har väl redan kört den där diskussionen nyligen? Senare än den här trådens sista inlägg i alla fall...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
700 kr timmen är rent ocker. Man blir mörkrädd när man hör det.
Visst är det kul om alla tjänar mest, men det blir liksom bara pannkaka av det.
Att staten medvetet underblåser skenande timpriser på elektriker är direkt jävla livsfarligt.
- elektrikerna är väl den enda branschen i Sverige som kan ta hutlöst betalt för jobb som normalbegåvade enkelt kan göra själva..
Resultatet blir att staten genom att pressa upp priset på elektriker så hårt som man gör, mer eller mindre uppmanar folk att göra "fuljobb" själva i stället.
Visst 700:- kanske är att ta i men om du räknar med bil, verktyg, instrument mm och till det en liten vinst för att det skall vara lönt att driva företag så är minst 600:-/ timme fullt rimligt om du inte vill ha höga materialpåslag. Enkel matematik för en "normalbegåvad".
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Och bara till allmän kännedom så är jag bekant och vän med två advokater. Och jag kan garantera att ingen av dom är mer än normalbegåvade MEN bägge har en viss förmåga att inte ge upp utan slutför det dom påbörjar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Vad kostar en konsult, tandläkare, bilreparatör, IT-tekniker eller inredningsdesigner i timmen?
Konsult; från 175kr/h till många tusen (beroende på vilken typ av konsult och inom vilken branch).
Tandläkare; osäker på vad tandläkaren kostar, inkl utrustning, men ta betalt det kan dom...
Bilreparatör; ca 200kr/h + lokal, utr, etc
IT-tekniker; allt som oftast, så jobbar dom inte för lön, dom ska mutas med grattis kaffe och kaffebröd också, då gärna smörgåstårta....
Inredningsdesigner... är det ens ett yrke. Trodde folk proppade sina hålor fulla med bröte på eget bevåg? (Det gör i vart fall jag och plats har man aldrig tillräckligt av..)

Tycker jag att vissa yrkesgrupper kostar överdrivet mycket? Absolut!
Lämnar jag in bilen hos märkesverkstaden, så vill dom ha 1250kr/h på löpande jobb.
Lämnar jag in en av mina maskiner (tar upp samma plats som ett par personbilar i verkstaden, så kostar det mig 850kr/h - får du ihop den logiken? Maskin mekanikern jag har att göra med har både mer verktyg och kapacitet att lyfta tyngre grejer än vad dom har på en bilverkstad, löser alla uppkomna problem på maskiner och lastbilar, ändå tar dom mindre betalt.
 
Som elektriker skulle jag vilja förbjuda Malmbergs. Tyvärr ser jag många elektriker som använder dras uttag och påstår att de är nästan lika bra. Jag vägrar allt med Malmbergs. Felsökte för många år sedan jordfel i en kyrka. Visade sig att plasten på uttaget som Malmbergs har, lede lite ström på deras IP 44 uttag.
Samt har jag satt upp någon brytare och dimmer som kund hade redan köpt. Dimmer fungerade inte och uttagen fick bytas till regia efter 1-2år.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Konsult; från 175kr/h till många tusen (beroende på vilken typ av konsult och inom vilken branch).
Tandläkare; osäker på vad tandläkaren kostar, inkl utrustning, men ta betalt det kan dom...
Bilreparatör; ca 200kr/h + lokal, utr, etc
IT-tekniker; allt som oftast, så jobbar dom inte för lön, dom ska mutas med grattis kaffe och kaffebröd också, då gärna smörgåstårta....
Inredningsdesigner... är det ens ett yrke. Trodde folk proppade sina hålor fulla med bröte på eget bevåg? (Det gör i vart fall jag och plats har man aldrig tillräckligt av..)

Tycker jag att vissa yrkesgrupper kostar överdrivet mycket? Absolut!
Lämnar jag in bilen hos märkesverkstaden, så vill dom ha 1250kr/h på löpande jobb.
Lämnar jag in en av mina maskiner (tar upp samma plats som ett par personbilar i verkstaden, så kostar det mig 850kr/h - får du ihop den logiken? Maskin mekanikern jag har att göra med har både mer verktyg och kapacitet att lyfta tyngre grejer än vad dom har på en bilverkstad, löser alla uppkomna problem på maskiner och lastbilar, ändå tar dom mindre betalt.
Har varit med på ett par byggen där det funnits lite för mycket pengar, där får man se på intressant prissättning på olika yrkesgrupper. Kan dela med av ett par cirkapris från huvudet:
Konsult: 650kr/h. Där för att ge råd för att minska strålning från WiFi och El. Resulterade i användandet av skärmad kabel, dosor målade i ledande färg med en liten klämma som anslöts till jord.
Inredningsdesigner: 860kr/h
Ljusdesigner: 1250kr/h
"Tekniker" för att programmera belysningssystem: 750kr/h. Felkopplade sitt DALI-skåp och brände upp flera komponenter. När detta skulle kopplas in så var även 15/50 trådar lösa, inklusive alla nollor till de dyra belysningssystemet.
Snickare: Runt 600kr/h
Elektriker 680kr/h Lite högre än vår vanliga timpenning, men vi ansågs billiga och fick även hjälpa till att skruva ihop ett par hyllor samt


I övrigt så faktureras det som kan. Har varit med om tider då man haft lite för mycket jobb, och då höjdes timpenningen ett par tior.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Som elektriker skulle jag vilja förbjuda Malmbergs. Tyvärr ser jag många elektriker som använder dras uttag och påstår att de är nästan lika bra. Jag vägrar allt med Malmbergs. Felsökte för många år sedan jordfel i en kyrka. Visade sig att plasten på uttaget som Malmbergs har, lede lite ström på deras IP 44 uttag.
Samt har jag satt upp någon brytare och dimmer som kund hade redan köpt. Dimmer fungerade inte och uttagen fick bytas till regia efter 1-2år.
Jag köper bara eljo elko allt annat Är SKxT !!
(Enligt mig) och jag är inte försäljare utan montör:love::love::love:
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Jag köper bara eljo elko allt annat Är SKxT !!
(Enligt mig) och jag är inte försäljare utan montör:love::love::love:
Är Schneider skit enligt dig? Bara nyfiken då jag trodde det var ett kvalitetsmärke.
 
Raskus Raskus skrev:
Är Schneider skit enligt dig? Bara nyfiken då jag trodde det var ett kvalitetsmärke.
Schneider som är eljo mer eller mindre..
 
M
Måste skriva och som flera andra gjort, varna för Biltemas uttag på lock för utomhusbruk.

Inuti finns en tunn och skev gegga med koppar.
Det är trångt och jäkligt, omöjligt få snyggt med enkeltrådig ledare.
Går fan inte ens att få det någorlunda säkert.
Köp aldrig.!!

Dock vill jag vara lite snällare mot Julas "anslut. Helt klart bättre konstruktion och kvalitet.

Det är på inget sätt Schnieder, men helt ok för ett utomhusuttag som inte nödvändigt vis används flera ggr dag.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.