Ni som har fiber och har undersökt saker lite mer, eller om ni rent av jobbar med fiberinstallation..

Vad sitter det för kontakt på inkommande fiberkabel i hushållets ända normalt?
Skulle gissa på att det är en ensam LC-kontakt (simplex) men vill gärna veta.
 
En enkel SC/UPC verkar ganska vanligt.
 
Ja, LC är det sällan i den änden, utan då är det oftast, som redan påtalat, SC/UPC. Kan även finnas en SC/APC om det är analog Tv med.
 
Ok, tack för svaren.

Har fiberinstallation på ingång och funderade på möjligheten att skippa fiberboxen och istället köra kabeln rakt in i befintlig switchinfrastruktur i ledig SFP-port. Får då fixa en SC till LC-konvertering då det knappast finns SFP:er med SC-kontakt.
 
Var har du tänkt lägga och fixera svetsskarven. Det är syftet med fiberdosan.
Och beroende av fiberoperatör gäller deras anvisning av installation.
 
Jag gissar att i detta fallet har du inget att säga om.
Fiberägaren bestämmer
 
Läser i avtalen för fiberanslutningen, klipper in de stycken som kan ha relevans:

2.2 Fibernätsägaren etablerar anslutningen till Fibernätet genom framdragande av en fiberoptisk kabel till överenskommen anslutningspunkt på Kundens fastighet innefattande montering av kundnod som genom installationen blir Kundens egendom.

3.1 Kunden får inte ansluta utrustning till Fibernätet som kan medföra skada eller störning för annan som är ansluten till Fibernätet. Kunden är skyldig att på Fibernätsägarens begäran omedelbart avlägsna utrustning, anslutning, fastighetsnät, programprodukt eller annat som stör Fibernätet.


Tolkar detta som att genom avtalet får jag levererad en "kundnod" som sedan blir min egendom som jag kan göra vad jag vill med, inklusive koppla bort och byta ut. Så länge jag inte kopplar in utrustning som "skadar eller stör" så tolkar jag det inte som förbjudet att ha egen utrustning.

Vad gör kundnoden/fiberboxen mer förutom att den agerar VLAN-splitter?

Om den bara splittar ut VLAN till tre olika portar så kan jag lika gärna göra detta själv med egen utrustning som redan finns. Varför ha en massa dosor, sladdar och strömadaptrar om man redan har funktionen?
 
För tydlighets skull är det alltså det som på det länkade inläggets bilder kallas för CPE som jag är ute efter att slippa. Fibern som kommer in i den borde ha någon standardkontakt, antingen SC eller LC. Och om den inte gör något mer än delar upp inkommande VLAN till färgmarkerade ethernet-uttag så kan jag lika gärna köra in fiberkabeln i egen SFP och skicka näten dit jag vill.

https://www.byggahus.se/forum/threa...a-fiber-till-huset.244001/page-9#post-2351599
 
Beror på om fiberoperatören har speciell programvara. Telia och Telenor t.ex. använder båda Inteno mediekonverter/switch men det är olika programvara.
Enklast är att kontakta fiberoperatören eller så får du skriva det i tråden vem det är.
 
C4 Teknik i Kristianstad är det.

De använder en CTS HES 3106 Plus som tydligen redan kommer med en SFP-modul invärtes, hittade jag nu på nätet. Det är ju inte mer än att jag testar flytta modulen till min egen switch och sen wiresharkar ut VLAN-taggarna. Fungerar det så fungerar det.

Så länge jag inte gör en felanmälan så lär de inte ha någon anledning att rota i min installation. Om de fjärrövervakar/administrerar den så går det naturligtvis inte men det blir ju ekvivalent med att jag skulle ha utrustningen avstängd. Och någon skyldighet att ha CPE'n strömsatt har man väl ändå inte. Skulle de ändå klaga så får jag flytta tillbaks SFPn och säga att jag bootade om allt så det kom väl igång :rolleyes::crysmile:

Enda "skada eller störning" jag kan tänka mig är att går man förbi deras CPE så kan man eventuellt få tillgång till fler VLAN eller broadcasttrafik än de tänkt sig. Skulle den möjligheten finnas är det ett tecken på att nätet har dålig säkerhet men det är inget jag har tid eller intresse att hålla på med ändå.
 
Redigerat:
Skulle det vara så att deras provisionering kräver kontakt med deras CPE för att dela ut tjänster så är det ju bara att köra QinQ på porten mot deras CPE och inkommande port.

Troligen är det en BiDi på 1310/1550 eller omvänt, det måste du ha koll på först.



Jag tankar själv av min TV-leverans som kommer via vlan på inkommande för att skicka den till topsetboxen utan behov av CPE.
Men i mitt fall så behövs inte CPEn för att förhandla fram den tjänsten, det bör topsetboxen själv.
CPEn switchade bara ut ett vlanid till en viss port för att koppla in topsetboxen.
 
O
T tompaah7503 skrev:
Ok, tack för svaren.

Har fiberinstallation på ingång och funderade på möjligheten att skippa fiberboxen och istället köra kabeln rakt in i befintlig switchinfrastruktur i ledig SFP-port. Får då fixa en SC till LC-konvertering då det knappast finns SFP:er med SC-kontakt.
Hej Är inte bidi moduler lösningen
Koppla in inkommande kabel direkt till sfp
 
nån form av mellanstation vill de nog garanterat ha. De gillar oftast inte att man håller på med fibern i onödan. Min fiberinstallation dog ett år efter installation och det var stendött. Då visade det sig att fibern var skadad och då det saknades plombering på intenolådan så var det nästan som de var övertygade om att jag orsakat skadan för det hände typ aldrig.
Nu är den plomberad.......och nej, jag hade inte pillat på nån fiber.
 
Har fortfarande inte fått in min fiberkabel i huset. Grävning i området är inte ens påbörjad.
Men leverantören har med all tydlighet sagt att CPE:n är hushållets egendom i samma ögonblick som anslutningen är färdig. Så även den SFP-modul som sitter inuti den. Så vad jag gör med den efter att de lämnat fastigheten är inte deras bekymmer. Det är en CTE HES-3106 av någon variant vill jag minnas.
 
Jag har också en CTE HES-3106 Plus dock används RJ45 Istället för SFP på Wan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.