Snailman
Såg att det gick en vajer runt hela grunden, ovanpå armeringsjärnen, najad med dem, Är det för att jorda armeringsjärnen?   var ansluts den sedan?  Mätarskåpet sitter i det fristående garaget. :-?

Plattan är klar inför gjutningen...
 
Snailman skrev:
Såg att det gick en vajer runt hela grunden, ovanpå armeringsjärnen, najad med dem, Är det för att jorda armeringsjärnen?   var ansluts den sedan?  Mätarskåpet sitter i det fristående garaget. :-?

Plattan är klar inför gjutningen...
Det är för potentialutjämning. Wiren skall anslutas till ditt elsystems jord. Sök på nätet på potentialutjämning så hittar du info.
 
jag tycker det är bättre att använda speciella klammer eller wirelås för att ansluta den galvad linan till armeringen, två stycken anslutningar per matta
 
Snailman
Jo det låter vettigt med bättre fastsättning, fånigt med en så grov vajer om den knappt har kontakt med mattorna, såg att de rekommenderade minst två klämmor per matta hos elrond.

(Kollar in lite andra byggen för att lära mig mera inför mitt eget...) ;)
 
Elinstallatören skrev:
Endast najning ger inte tillräcklig kontakt.
Helt rätt, skruvklämmor ska det vara eller svetsade armeringsjärn!
 
Snailman
Ok, man kan alltså svetsa ihop mattorna istället, och bara ha en kort stump vajer, men man kanske får se upp med firgoliten, den lär väl brinna bra tror jag...
 
sverre skrev:
Helt rätt, skruvklämmor ska det vara eller svetsade armeringsjärn!
Om nu den valda armeringen är svetsbar..... alla armering är nämligen inte det.....

Är sedan vajern galvad så är det heller inte lämpligt att svetsa....
 
OBS att jorda eller inte jorda på det här sättet är i Sverige och Albanien som att välja mellan pest och kolera. Om jag inte är felinformerad så är Sverige och Albanien de enda länder som har en gemensam PEN-ledare från elleverantören till villan.

Jordar man på det här sättet så är man bättre säkrad från elchock-personskador, men samtidigt så får man på köpet en enormt stor jordslinga som strålar elektromagnetisk strålning för fulla muggar och t.ex. får kvicksilvret i amalgamplomber att utsöndras och en massa andra dumheter kan inträffa :(

(det är antagligen inga småströmmar det gäller. Jag har i en lägenhet med träbänk och infälld diskho testat att sätta amperemetern på strömmätning och ansluta den på diskbänk och en spisplatta, 2 ampere fick jag när ugnen drog 10-16A, vilket alltså är mellan en femtedel och en åttondel nånstans (vet inte exakt hur mycket ström den ugnen drog. Det här är en rätt bra hint om vad det kan röra sig om i en hel villa).
 
yxis skrev:
OBS att jorda eller inte jorda på det här sättet är i Sverige och Albanien som att välja mellan pest och kolera. Om jag inte är felinformerad så är Sverige och Albanien de enda länder som har en gemensam PEN-ledare från elleverantören till villan.

Jordar man på det här sättet så är man bättre säkrad från elchock-personskador, men samtidigt så får man på köpet en enormt stor jordslinga som strålar elektromagnetisk strålning för fulla muggar och t.ex. får kvicksilvret i amalgamplomber att utsöndras och en massa andra dumheter kan inträffa :(

(det är antagligen inga småströmmar det gäller. Jag har i en lägenhet med träbänk och infälld diskho testat att sätta amperemetern på strömmätning och ansluta den på diskbänk och en spisplatta, 2 ampere fick jag när ugnen drog 10-16A, vilket alltså är mellan en femtedel och en åttondel nånstans (vet inte exakt hur mycket ström den ugnen drog. Det här är en rätt bra hint om vad det kan röra sig om i en hel villa).


Har du någon källa för dessa påståenden?
 
Vilket behöver bevisas?

Att vi har en PEN-ledare från elleverantör till hushållen, "4-ledarsystem", hoppas jag att vi alla är överens om. Att vi tar ut 230V mellan fas och nollan som kommer från PEN-ledaren hoppas jag att vi också är överens om (y-kopplat system).

PEN-ledaren är ansluten till ett rejält jordtag i marken hos elleverantören. Om man ansluter PEN-ledaren till ett jordtag i marken även hos abbonenten (t.ex. en jordning av en betongplatta) så får man två vägar för strömmen att gå.

Om man har 100 gånger lägre resistans/impedans i PEN-ledaren än vägen via marken genom de två jordtagen så kommer en hundradel av strömmen att gå via marken vilket skapar ett magnetfäl.

Givetvis har jag inga bildbevis eller liknade på just 2A ström mellan spisens skyddsjord och vattenledningsystemet, det får ni helt enkelt lita på vad jag säger.

Att just Albanien är det enda land som likt sverige har Y-kopplat 4-ledarsystem är faktiskt bara något jag litat på andras berättelser om.

T.ex. Norge har definitivt inte det här problemet eftersom de har ett deltakopplat system. I princip skulle norrmännen få det här problemet om de ansluter en amerikansk 110V-pryl mellan en fas och jord (om de inte löser ut en jordfelsbrytare då), vilket teoretiskt skulle ge 127V...

Ett skäl till att vi har som vi har det i sverige är att skyddsjordning infördes nog relativt tidigt i sverige. För bara 30 år sedan så körde spanjorerna med högtalar/telefonkablar till sina lampor, och kontaktdon som liknade de gamla platta 300ohm antennkontakterna (åtminstone på vissa hotell)...
 
Jag kan vara beredd att hålla med Yxis till viss del angående potentialutjämning i kombination med TN-C-system. I och med att du jordar hela plattan kanke till och med lägger ut ett jordtag så skapar du en extra väg för strömmen att gå. Från plattan till trafons jord.
Du får då automatiskt vagabonderand strömmar med magnetfält på köpet. Det bästa är att ha TN-S-system in i huset om man skall potentialutjämna då får strömmen bara an väg att välja på.
Hur stora strömmar vi talar om eller hur det påverkar amalgamet kan jag inte svar på så rakt upp och ner.
 
Albanien och Norge är de sista länderna i Europa med sitt elsystem. En kollega som jag gick behörigheten med jobbar i Norge. som han uttryckte det så är det otroligt mycket jordfel i anläggningarna där.
 
yxis skrev:
OBS att jorda eller inte jorda på det här sättet är i Sverige och Albanien som att välja mellan pest och kolera. Om jag inte är felinformerad så är Sverige och Albanien de enda länder som har en gemensam PEN-ledare från elleverantören till villan.

Jordar man på det här sättet så är man bättre säkrad från elchock-personskador, men samtidigt så får man på köpet en enormt stor jordslinga som strålar elektromagnetisk strålning för fulla muggar och t.ex. får kvicksilvret i amalgamplomber att utsöndras och en massa andra dumheter kan inträffa :(

(det är antagligen inga småströmmar det gäller. Jag har i en lägenhet med träbänk och infälld diskho testat att sätta amperemetern på strömmätning och ansluta den på diskbänk och en spisplatta, 2 ampere fick jag när ugnen drog 10-16A, vilket alltså är mellan en femtedel och en åttondel nånstans (vet inte exakt hur mycket ström den ugnen drog. Det här är en rätt bra hint om vad det kan röra sig om i en hel villa).
Man jordar inte på det sättet, elsystemet är redan jordat. Vad man åstadkommer med en potentialutjämning är att förhindra så kallade vagabonderade strömmar som uppstår då det finns en potentialskillnad mellan el-systemets jord och metallföremål i byggnaden. Detta minskar risken för obehag av typen el-överkänslighet m.m. Enligt min mening är du helt ute och cyklar.
 
MickeM skrev:
Jag kan vara beredd att hålla med Yxis till viss del angående potentialutjämning i kombination med TN-C-system. I och med att du jordar hela plattan kanke till och med lägger ut ett jordtag så skapar du en extra väg för strömmen att gå. Från plattan till trafons jord.
Du får då automatiskt vagabonderand strömmar med magnetfält på köpet. Det bästa är att ha TN-S-system in i huset om man skall potentialutjämna då får strömmen bara an väg att välja på.
Hur stora strömmar vi talar om eller hur det påverkar amalgamet kan jag inte svar på så rakt upp och ner.
Det vore klart intressant att se siffror på vad man brukar ha för resistans/impedans mellan jordanslutningen på en betongplatta av normalhusstorlek och markjord. Jag har tyvärr ingen betongplatta att provmäta på...

gnistjagare skrev:
Albanien och Norge är de sista länderna i Europa med sitt elsystem. En kollega som jag gick behörigheten med jobbar i Norge. som han uttryckte det så är det otroligt mycket jordfel i anläggningarna där.
http://www.tlc-direct.co.uk/Technical/Accessories/Electric Current Abroad PlugsCUT.htm

Säg till om du lyckas googla fram nåt som motsäger att albanien har 220/380V-system.

Norge har 127/220V-system. Att de har allehanda problem där beror på att det verkar vara vanligt med enfaselmätare som de använder i tvåfasinstalationer, d.v.s. varje kund får en "mätt" och en "omätt" fas, sedan lånar man omätta faser av sina grannar och snyltar på elräkningen och har då en koppling som löser ut alla jordfelsbrytare, och så kopplar man fel och så brinner husen oftare än i t.ex. sverige eller andra jämförbara länder.



mlkjhr skrev:
Man jordar inte på det sättet, elsystemet är redan jordat. Vad man åstadkommer med en potentialutjämning är att förhindra så kallade vagabonderade strömmar som uppstår då det finns en potentialskillnad mellan el-systemets jord och metallföremål i byggnaden. Detta minskar risken för obehag av typen el-överkänslighet m.m. Enligt min mening är du helt ute och cyklar.
Vilket av jordningarna är det du ifrågasätter?
A) att nätleverantören har anslutit PEN-ledaren till ett jordtag i marken
B) att man ansluter PEN-ledaren till ett jordtag i marken i form av en betongplatta med jordade armeringsjärn?

Jag tror betydligt mer på växelmagnetfältsöverkänslighet än överkänslighet för de elektrostatiska fält som uppstår av de spänningar man har i ett vanligt elsystem. Elektrostatiska faror tror jag mer på när det gäller bildskärmar och liknande med sina 20-30kV accelerationsspänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.