Staffans2000
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Staffan, Då har du inte Android och en app, som ser ut så här :
[bild]
Jo.
Den ser precis likadan ut. Och Android är det.
 
Staffans2000
Eureka!
Jag provade att starta om telefonen, och då minsann dök den upp. Trycke på den och då kom texten "show all" upp. någon 5MHz alternativ fanns inte.
 
Då borde det fungera att trycka på platsen där rutan " 2,5" eller "5" finns. Finns ju även en möjlighet att det står fel om tillgängliga kanaler/ band i " inställningar" eller att telefonen inte klarar 5 GHz.
 
Staffans2000
Jag startade om routern för att se ifall 5GHz-bandet skulle hoppa igång igen, men icke, för på telefonens WiFi-inställningar ser jag vilka "frekvenser" som finns. Vanligtvis använder jag mig av 2,4 eftersom den är starkare. Nu däremot, finns inte 5 alls.
 
Staffans2000
Kopplade bort nätverkskabeln från datorn. och vips! Dök 5GHz upp. Sämre styrka än 2,4, men vid liv.
På telefonen lyser 5GHz dock fortfarande med sin frånvaro.
 
Staffans2000
Nu lade 5 av igen, för att åter uppenbara sig när jag bytte till 2,4 (på datorn alltså).
 
Dum fråga.... Har telefonen 5GHz stöd?
Appen skall visa diagrammet oavsett om routern sänder 5GHz eller ej.
Annars kan det ju vara någon bugg oxå? I app eller i android/telefon.
Prova med en annan telefon eller platta.

Jag har en Androidplatta med WiFi Analyzer (från farproc) samma app ikon som TS & HasseT.
Plattan saknar 5GHz och visar inga ikoner eller val för 5GHz...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Jag provade med en läsplatta istället. Då minsann fungerade det på samma sätt som ni beskrev.
Här är mätvärden vid datorn

Läsplatta som visar en Wifi Analyzer-graf med ett markerat nätverk och signalstyrkevärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läsplatta visar WiFi Analyzer-app med graf som pekar ut signalstyrkan för olika Wi-Fi-kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arne och 1 till
  • Laddar…
Kanal 100 (alla över 48) är känsliga för störningar. Radion kan byta frekvens själv och till och med stängas av (DFS).
Byt till tex kanal 36 så blir ditt 5GHz Wi-Fi stabilare.

Tag gärna en bild på dina nuvarande inställningar i Asus'ens wifi Inställningar.

24ASUS skulle funka bättre på kanal 1 så blev den helt ensam så som det ser ut idag.
 
Staffans2000
Skärmbild av ASUS trådlösa router gränssnitt med inställningar för WiFi-nätverk, inklusive SSID, läge och kryptering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fliken Professional, finns Tx power? (finns i Merlin iaf)

Och 5Ghz inställningar?
 
Staffans2000
Aj aj aj.
Routern har enligt Norton blivit hackad av "robot1". Jag drog ur strömsladden. Så nu är den tillfälligt oskadliggjord. Kan bilden ovan ha hjälpt illbattingar att närma sig in?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aj aj aj.
Routern har enligt Norton blivit hackad av "robot1". Jag drog ur strömsladden. Så nu är den tillfälligt oskadliggjord. Kan bilden ovan ha hjälpt illbattingar att närma sig in?
Nej, det finns inget som identifierar dig där ..
 
Staffans2000
Tack för det.
Men vad att göra nu?
 
Uppdatera firmware och byt alla lösenord i router och på alla andra ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.