Vi har beslutsångest...!
I vårat gamla hus håller vi på att bygga nytt badrum ca 10 kvm med snedtak.
-Bifogar bild så att man kan se lite hur det ser ut.

Vi har köpt svart skiffer 30*30 till golvet & vitt rektangulärt matt kakel 10*30.
Våran plattsättare har föreslagit att kaklet skall sättas med förskjutning.
Men vi  är osäkra...  
Ytan som skall kaklas är ca 23 kvm.
Vad tror ni att blir bäst? Motivera gärna!
 
  • Taket_i_nya_badrummet_OBS_Hlen_r_fr_spotlights.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till...
 
  • Badrummet_med_fuktsprr_OBS_Skall_kaklas.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv skulle jag inte sätta plattor med förskjutning, halvstensförband som den också kallas. Plattisen kanske har föreslagit detta för det går betydligt snabbare och enklare att sätta än "normalt" ;). Kolla ursnygga bilder på "rak sättning" under tidigare trådet "Hur sätta kaklet" av Misse
 
Ja, man undrar ju varför han (plattisen) tycker att vi ska sätta med förskjuting eller halvförband som det väl kallas?!

Jag har kikat på "Misses" tråd... Men vet ännu inte vad som skulle bli snyggast hos OSS! Vårat badrum är ju större än de flesta... Är det inte finare med förskjutet då?
Blir det inte "kliniskt" med raka rader av kakel (vitt & matt)???

Hoppas på snabba svar!
 
Smaken är som......

Själv skulle jag ALDRIG sätta med förskjutning. Men det är bara jag ;)
 
Gutte skrev:
Smaken är som......

Själv skulle jag ALDRIG sätta med förskjutning. Men det är bara jag ;)
Så sant, så sant ;)! Men jag har verkligen INGEN aning... Beslutsångest x 100000!!!

Varför skulle du aldrig sätta med förband??
 
Därför det känns lite gammalmodigt ;) Tycker att allt beror på hur huset i övrigt är inrett. Har man ett lanligt kök och furugolv osv så kanske det inte passar in att ha ett "stramt" badrum. För det är min uppfattning när det gäller rak eller förskjuten sättning. Rakt och snyggt = modernt. Tycker JAG ;)

När det dessutom är i format 10X30 så tror jag att det kommer se dumt ut med förskjutning. Hade det varit lite större plattor så kanske det funkar lite bättre.

Ska själv snart börja sätta matta vita 30X60 plattor i vårat badrum. Och INTE med förskjutning ;) :D
 
Ok, jag fattar...! Vi har medvetet valt "klassikt" svart skiffer och vitt matt kakel för att inte bryta av för mkt med huset stil i övrigt... Vårat hus är byggt 1920 och har trägolv & kakelugnar samt "lantkök" fast med moderna vitvaror. Lite blandat ändå alltså! Men vi gillar ändå den klassika stilen bäst!
Tycker du fortfarande att vi skall sätta utan förskjutning??
Behöver _verkligen_ åsikter/tips/råd!!
 
Lite så här är stilen på huset... OBS! Lånad bild från tidning (Vi i Villa nr 08 -05)

 
  • 2005-5_forstora_huset_strip.jpg
Tycker Toscas badrum är klockrent! ( Hoppas det är ok att låna din bild ;))
Dock så kanske det inte passar med glaskakel som fond hos er, men Tosca har verkligen lyckats få till ett badrum som inte är för stramt eller för gammalmodigt utan något mittemellan. Och som jag sa innan, era plattor är nog lite för smala för att det ska bli snyggt med föskjutning. Blir nog lite rörigt med alla fogar kors och tvärs.
Vad ska ni ha för inredning?

dsc00293cj.jpg
 
Om man kollar på bilden längst till höger från Vi i villa där det är förskjutet, tycker inte du att det liknar en vit mexitegelfasad? Sen är det för den sakens skull inte det gör det om det är det man är ute efter. Som sagt, smaken är som....
 
Vi har köpt en kommod med runt handfat i naturell ek från Miller´s & tillhörande spegel med hallogen lampor i. Vi kommer sätta in ett hörnbadkar från Westerbergs och dusch med glasbetong-block samt större duscharmatur i lite gammaldags stil...
I taket sitter som du ser vitmålad pärlspont...

Ja, hennes badrum är jättefint. Passar dock inte hos oss...
 
Gutte skrev:
Om man kollar på bilden längst till höger från Vi i villa där det är förskjutet, tycker inte du att det liknar en vit mexitegelfasad? Sen är det för den sakens skull inte det gör det om det är det man är ute efter. Som sagt, smaken är som....
PRECIS det sa min sambo oxå :D! Själv vet jag inte... MÅSTE bestämma mig snart! För jag måste ringa plattsättaren i morgon bitti och berätta de ev, ändrade planerna innnan han hinner börja jobba!
 
Mitt tips är att åka runt och kolla på lite olika kakelfirmor där dom oftast har några miljöer uppsatta. Dom brukar även ha badrumsinredning i sina showrooms. Då kan man nog få en bra uppfattning om vad ni vill ha.

 
Jaha då kom mitt förra inlägg lite sent. Trodde ni hade mer tid på er att bestämma.

Men visst liknar det en tegelfasad ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.