Jag lägger plast på när jag kommer hem för att hålla fukten i plattan och öppnar dörren till källaren för att sänka temperaturen då tror jag.
Sprickor har egentligen ingen betydelse alls, kommer ju ha annat golv ovanpå och radonskydd har jag ju redan pga ångplasten under plattan.

Jag frågade både om jag skulle vattna och om jag skulle ha plast på, och svaret var nej på bägge. Men det är ju trevligare att INTE få sprickor.
 
Det har jag också noterat - gubbarna som gjuter säger alltid att man kan skita i att vattna, alla andra i branschen säger VATTNA. :)
 
Mikael_L
Blaska på vatten idag, och sen sätter du presenning eller plast på. Och kan du sen hålla nere tempen så ... tja. Egentligen tror jag att plattan redan haft sin temperaturmax tidigare under bränningen, så det gör kanske inte full nytta längre.
Men någon nackdel är det ju definitivt inte heller. :)
 
  • Gilla
Toykan
  • Laddar…
Betong suger vatten i flera dagar....
 
Ja, tempmax har varit definitivt. Var ju väldigt varmt på kvällen på plattan. Idag är det knappt ljummet, jag har plaskat en del vatten på plattan och lagt presenning på.
 
Vad som sägs här i tråden är både rätt och fel. Vad som är rätt finns givetvis dokumenterat och står att finna för den som söker. Mikael L som brukar ha rätt får kika lite djupare i litteraturen denna gång.
 
Nu några månader efter gjutning har det blivit ett par sprickor. Jag skall inte ha "öppet" betonggolv så det spelar ingen roll ur det hänseendet, och det finns ångplast under mot radon.

Notera att i skissen i början nog saknar en bra sak. Köldbryggebrytare mot sockeln. Man bör nog ha en liten bit cellplast (i detta jobb användes ju liggunderlag, men inte med det syftet) för att bryta kopplingen till sockeln. Som tur är har jag det "lite utan mening" då det på många delar av källaren blev för högt med cellplasten på gruset och då fick jag lägga på 1-3cm cellplast på sockeln för att "jämna ut".
 
Jag är lite besviken över att bion inte är klar. Varför lökar du så förbannat?
 
Hey! Jag fick äntligen startbesked igår för bygget. Allt bygge innan dess kan kosta ....mer-än-vad-man-vill-mycket.
 
Jojo....menvisstsåattvahettere.....
 
Längesedan man gjorde allt det här, men så här blev det med sista lagren (golv, isolering och massor med elektronik).
fram2_small.jpg
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.