S
Knepigt att på distans säga något
Demmpa din shunt reglerar snabbt då normalt på en shunt 90 grader är 120 sek , men en klar skillnad på FJV och annan värmekälla , går inte att jämföra riktigt men nära på
Vi får se vad som händer framöver , eftersom den är ny så kan han morra lite extra till dom som satt in den , ska ju inte fluktera så mycket , men i det stora hela har det kanske inte någon större betydelse , bara värmen är OK och håller sig inom ramarna
 
Det är inte tempen som fluktuerar för TS utan det är trycket.

En cirkulationspump ska egentligen bara cirkulera runt vattnet, men det blir automatiskt högre tryck på framledningen än på returledningen.
Men det är här någonting ”kortsluter” framledningen med returledningen i snabbt intervall.
Själva pumpen kan inte ändra hastighet så fort som trycket fluktuerar så det är något annat.
 
S
Så är det , fick på mig glasögonen , kan det var lite luft i kärlet tro eller luft i systemet som
gör det , finns luft i systemet så kan trycket variera , men då brukar det se lite annorlunda ut på mätaren , lite mer gung
Kanske ställa om farten på pumpen kan hjälpa
 
Såna här moderna pumpar kan bete sig väldigt konstigt om de kommer utanför sitt inställda område så att säga. Så att snabba pendlingar i tryck är inte helt omöjligt att åstadkomma.
Jag ser att den här pumpen är inställd på konstantkurva.
Jag skulle prova att ändra till prop. tryck. läge 2, om det är ett tvårörs radiatorsystem. Då visar dioderna Grön-Gul-Svart-Gul.

Självklart kollar jag smutsfiltret först. Ja, jag vet att jag tjatar :)
 
Vad ni kan alltså, blir lite imponerad

Så ni har kommit fram till att det är tryckförändringar i den? Drar jag ut strömmen dör den bara och hamnar på noll. Men om det är tryckförändringar är det fel på den, då borde garanti täcka felet?

Aa Lordi, de stämmer, den är på konstant, men de bara för att den skulle ge värme hela tiden, det var kallt ett tag, ska testa och ändra till den du sa, vad blir skillnaden?

Jag tog bild.
har en bild på växlaren där det står pilar till allt och den visar vad allt är, så detta ska vara smutsfiltret.
 
  • En bild på en värmesystemväxlare med rör, filter och märkningar, möjligt smutsfilter synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Japp det är det men röret få r inte vara glödhet , då kan det vara FJV , se om det finns ventiler att stänga av på båda sidor annars sprutar det varmvatten
 
Vad är det som hamnar på noll när du bryter spänningen till cirkulationspumpen?
Manometern ska stanna kvar på ungefär det tryck den har på bilden/filmen, om den åker ner på noll så har du för lite vatten i systemet.

Det är inte säkert att det är något fel på pumpen/fjv-centralen, felet kan mycket väl vara konfigurationsfel.

Den i bilden där det står ”Filter” verkar vara för radiatorkretsen.

Spolades radiatorsystemet ur ordentligt innan inkoppling av nya fjv-centralen?
 
Vad är FJV?

Aa mätaren går ner direkt till noll när jag drar ut sladden till fjärrvärmeväxlaren, ska den inte göra det?

Nej de spolade ingenting när de var klara, ska det spolas rent efter de installerat in den?
 
FJV är en förkortning av FJärrVärme, precis som JFB är en förkortning av JordFelsBrytare.

Manometern ska visa det statiska trycket som finns i radiatorsystemet.
Om den går ner till noll så har du inget vatten över mätaren.
Om tex fjv-centralen sitter i källaren så finns det inget vatten i radiatorerna på markplan.

Stäng av cirkulationspumpen och fyll upp till två bar, lufta radiatorerna, kan behövas fyllas på i omgångar, när det är färdigluftat så bör trycket ligga på ca ett bar.
 
Okej då är jag med :)

Det måste jag prova.
Hur stänger jag av cirkulations pumpen, räcker det med att dra ut strömkabel till fjärrvärme växlaren?

Man måste ha cirkelpumpen avstäng när man luftar va? Å så ska man vänta ett tag för att luftbubblorna ska stiga? Jag har ju källare, markplan och övervåning.
 
Antingen går du in i menyn i reglercentralen,

Tryck en gång på enter (hamnar på ”inst”)
Håll in enter i 5 sec
Stega till ”Manuel”
Tryck nedpil så att det står ”Pump”
Tryck ”-” (minus) för att stänga av pumpen, ”+” (plus) för att starta pumpen
(Se sid 42 i nedan manual)

Eller så kopplar du ur snabbkontakten som sitter på pumpen.

Du kan även rycka kontakten till hela fjv-centralen.

Här har du fullständig manual på reglercentralen:
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKTG307_130_ECL110.pdf

Eftersom du har tre våningar så är översta radiatorn ca fem-sex meter över manometern. Sex meter vattenpelare motsvarar 0,6 bar.
Så du ska ha minst ett bars tryck.
 
Vad bra, ska kolla inställningen imorrn, visste inte att man kunde göra så.

Men jag kan inte stänga av strömmen för enbart cirkelpumpen tror jag, det sitter bara en strömkontakt för hela fjärrvärme växlaren. Kan det vara därför den sjunger till noll, måste ju vara för att hela maskinen stängs av..

Aa en bar räcker 10 meter har de sagt. Så en bar är lagom.
 
När du tar kontakten till hela fjv-centralen så stannar cirkulationspumpen, reglercentralen för värmen blir spänningslös (gör inget), något mer är det inte som berörs, det är ingen ventil som stänger eller öppnar.

Det finns bara en enda ventil som reglercentralen påverkar under drift och den ventilen sitter på primärsidan och det är den som reglerar hur stort värmeflöde det ska vara till värmeväxlaren för radiatorkretsen.
 
Värmesystemet är tomt på vatten. Case closed.
 
Om det börjar läcka vatten ur SÄkerhetsVentilen (förkortas ibland till säv) medan du fyller på så har det antagligen hamnat smuts mellan käglan och sätet i ventilen.
Då tar du och vrider på ratten på säkerhetsventilen (oftast går det bara att vrida åt ett håll) så att det ”smäller”, medan du fyller på värmesystemet, då spolas ventilen ren.

Eftersom det läcker (droppar sakta) ur någon av säkerhetsventilerna samt att du inte har något tryck i värmesystemet så är det högst troligt att det ligger något skräp mellan käglan och sätet i säkerhetsventilen för värmesystemet. Det kan även vara produktionsfel på den.

Efter att du har fyllt systemet och fått det ”tätt” så kan du ställa en hink/burk/etc under skvallerrören (rören från säkerhetsventilerna) och lägga ett ark toa-/hushållspapper i botten för att enkelt kunna se om det läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.