För optimal kontroll på ventilationen/inneklimat skulle man ha till och frånluft i varje rum. Även temperatur/fuktreglering skulle vara möjligt men får väl anses som ganska onödigt
 
Tvätta kläder o sängkläder med ättika, sen vanligt tvättmedel. Det tar bort svettlukt. Sen finns det hjälp att få, det är hormonellt betingat, så be om hjälp att normalisera hormonerna på honom.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har gjort en del åtgärder denna helgen.
Först har jag flyttat rullgardinen som täckte en del av ventilationen vid fönstret. Hade inte en tanke på att den satt så dumt till.
Stängde ventilen i taket.
Höjde PAX fläktens grundflöde en aning i badrummet.
Ströp hans element nästan helt och sänkte kurvan en aning. Har hållit koll på pumpen och den har ej gnäll ännu, vilket känns skönt. Dock blir det lite kallare på nedre vån men än så länge ok.
Dörren skal jag ta tag i i morgon, det finns springa i övre delen och undre men dom är rätt små och kan behövas utökas en aning.
Datorn alstrar rejält med värme helt klart. Det märker man väl nu när man har stängt elementet speciellt. Han hade t om öppnat fönstret lite pga värmen sa han, dock tyckte jag det va svin kallt på rummet även med fönster stängt.
Svettlukten har försvunnit, inte helt men är betydligt mindre.
Ang. FTX systemet så är jag kluven. Vi har bra luft på nedre vån, tycker jag i alla fall. Dock har jag ej gjort några mätningar vilket man kanske skulle ta och göra. Kan ju alltid vara intressant.
Att installera FTX för två rum känns som en dyr lösning. Ska kolla vidare på andra lösningar som är billigare innan jag bestämmer mig.
Tycker huset i övrigt känns friskt och skönt och ej någon instängd lukt eller dylikt.
Jo, man börjar svettas mer i puberteten oxh den börjar lukta;
[länk]
Puberteten gör sitt absolut..
Sen en annan sak är ju också vad man trycker i sig.. många kan reagera kraftigt på fet mat.
Och har de då pågått en längre tid sätter det ju sig tyvärr i tapeter sängkläder madrass gardiner mm.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Det kan inte vara så att grabben har en IKEA PAX-garderob med några år på nacken på rummet?
Vi hade samma problem för något år sedan med vår tonåringa sons rum och efter att ha vänt ut å in på alla ventilationsinställningar och tvättat alla träningskläder ett antal gånger, så kvarstod likförb. svettlukten.
Vi fick då tips om att vissa av IKEA's PAX-garderober kunde utsöndra en svettliknande doft, mestadels från dörrarna av någon anledning. Jag hakade därför av och ställde ut dörrarna - och vips så var lukten borta.
Därefter till tippen med dörrarna och till IKEA för nyinköp av dörrar (tror t o m IKEA har/haft policy att byta ut dessa svettdörrar).
Googla "IKEA PAX SVETTLUKT" så hittar du mer att läsa...
 
S Stugfan skrev:
Det kan inte vara så att grabben har en IKEA PAX-garderob med några år på nacken på rummet?
Vi hade samma problem för något år sedan med vår tonåringa sons rum och efter att ha vänt ut å in på alla ventilationsinställningar och tvättat alla träningskläder ett antal gånger, så kvarstod likförb. svettlukten.
Vi fick då tips om att vissa av IKEA's PAX-garderober kunde utsöndra en svettliknande doft, mestadels från dörrarna av någon anledning. Jag hakade därför av och ställde ut dörrarna - och vips så var lukten borta.
Därefter till tippen med dörrarna och till IKEA för nyinköp av dörrar (tror t o m IKEA har/haft policy att byta ut dessa svettdörrar).
Googla "IKEA PAX SVETTLUKT" så hittar du mer att läsa...
Haha först trodde jag du trollade för det lät så bisarrt men banne mig det stämde :crysmile:
Han har dock ingen Ikea garderob men det hade jag faktiskt Tänkt att inhandla nu i helgen. Men Skippar nog paxen då.
Har dock 2 andra PAX system i dotterns och i vårat sovrum. Svettlukten har dock uteblivit i de rummen lyckligtvis.
 
C
Luften ska komma in i sovrummen och sedan genom korridorer till badrum och kök där den sugs ut. Men jag tror det är viktigt att inte kortsluta luftflödet genom att glömma stänga dörren till något annat sovrum. För då går nog nästan hela flödet genom det rummet och de andra blir nästan utan ventilation. Flödet väljer vägen med minst motstånd.
 
C civilingenjören skrev:
Luften ska komma in i sovrummen och sedan genom korridorer till badrum och kök där den sugs ut. Men jag tror det är viktigt att inte kortsluta luftflödet genom att glömma stänga dörren till något annat sovrum. För då går nog nästan hela flödet genom det rummet och de andra blir nästan utan ventilation. Flödet väljer vägen med minst motstånd.
Detta kan stämma. I rummet på motsatt sida så är det ett bra drag i ventilen ovan fönster.
Detta rummet används ej till annat än som ett extra sovrum för besökare.
Ska genast stänga detta rummet!
 
Om det är svårt att reglera elementet kan man täcka en del av elementet med en filt eller liknande. Gäller dock bara vattenburen värme där elementet inte kan bli varmare än vattnet. Livsfarligt vid elvärme då elementet blir överhettat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.