Hemmakatten
TS är väl medveten om felet hen begått och behöver inga fler negativa kommentarer. Istället fokuserar vi på att hjälpa TS. /moderator
 
  • Gilla
hansan och 9 till
  • Laddar…
D09
Snyggt arbete :)

Välkommen till Sveriges härliga hantering av villaägare.

Underbart att din ärlighet hanteras såhär vilket ger ett signalvärde om att de är bättre att hålla tyst och hålla tummarna.

Försök göra det bygglovsfritt innan handläggning och lämna sedan in bygglov.

Hoppas verkligen att du lyckas komma ur kommunens klor och inte du inte ligger sömnlös.
 
S stenpede skrev:
3) göra en bygganmälan, bifoga ritningar och godkännande från grannen, komplementbostad tror jag det heter. Men det hittar du i anmälan. Kostar inte så mycket, svaret borde komma inom några veckor.

PS. ett attefallshus, "komplentbostad", behöver inte ha någon speciell standard eller vatten o avlopp.
Gör man en anmälan för icke bygglovspliktig åtgärd och anger att det ska vara "komplementbostad" ställs det absolut utformningskrav.

Skriver man däremot växthus eller liknande är det inga sådana krav. Man får använda sina 25 m2 komplementbyggnad precis som man själv vill.


Beroende på hur omständligt det är låter det i mina öron som en bra idé att montera ner delar av växthuset så du hamnar inom ramen för friggebod om kommunen kan bedöma det som att du gjort rättelse så du slipper sanktionsavgiften. Sedan skicka in en anmälan om icke bygglovspliktig åtgärd som en komplementbyggnad och invänta startbesked innan du återställer igen.

Förutsatt att du inte har någon annan friggebod eller komplementbyggnad på tomten...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man måste inte ha vatten utan man får. En friggebod får inte ha fast vatten
Var hittar du att en friggebod inte får ha fast vatten?
 
harry73
A Alias_Olle skrev:
Förutsatt att du inte har någon annan friggebod eller komplementbyggnad på tomten...
Skulle ts ha en annan friggebod, skulle det kanske gå att flytta den. Bygglov behövs inte för byggnader som kortvarigt står på tomten.
Det är t ex ok att parkera husvagnen på tomten innan semestern. Står den där flera år kan den vara bygglovspliktig.

Växthuset har platta på mark, så den är krångligt att flytta, men friggebod på plintar skulle funka.
 
harry73
A Alias_Olle skrev:
Var hittar du att en friggebod inte får ha fast vatten?
Jag tror att den inte får ha fast vatten + avlopp + kök eftersom det då blir bostad. Men är osäker.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nissens
M Hassenisse skrev:
Inte direkt någon byggsats
Men är det där verkligen ett växthus? Det ser ju ut som att det är golv i huset?
Men det kanske är oviktigt, det kanske är samma bygglov som krävs oavsett?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TS är väl medveten om felet hen begått och behöver inga fler negativa kommentarer. Istället fokuserar vi på att hjälpa TS. /moderator
Lustigt, jag tycker TS närmast blivit behandlad med silkesvantar i tråden...

Inlägg #8 antyder exempelvis att TS inte alls förstått utan bara vill komma ur situationen såsom den är nu. Reaktioner på det blir väl till sin natur lätt mästrande, men det kan väl också hjälpa TS, eller? Att påtala TS vårdslösa beteende kanske i annat fall kan hjälpa andra i liknande situationer, och ja, att lägga tiotusentals kronor och hundratals timmar på att bygga något på sin villatomt utan att fundera på om det kräver någon typ av tillstånd finner jag vårdslöst.

Slutligen, att antyda att rivning inte är ett alternativ antyder att TS inte förstår vilka begränsningar som faktiskt finns inom byggrätten och vilka konsekvenser det kan få.

Därmed inte sagt att problemet behöver vara jättestort i praktiken. Vi gör alla fel och det här felet kan som påtalats förmodligen läkas genom en bygganmälan i efterhand, men mängden resurser TS lagt på bygget är inte en faktor som stärker situationen – det är inte (och ska inte vara) lättare att få tillstånd i efterhand än i förhand.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Det finns de som riva Hela bostadshus för att de byggt utan bygglov. Domstolen tar ingen hänsyn till detta.

Men jag förstår att ts inte vill riva! Och så långt ska det inte behöva gå. Bygganmälan så borde det vara okej!
 
I igelkotten82 skrev:
... hävda att det är byggt innan reglerna om byggsanktionsavgifter blev gällande och få kommunen att gå på de gamla reglerna och gör en bygglovsanmälan. Risk dock att satelitfoto från din tomt avslöjar att så inte var fallet.

När började nya regler om byggsanktionsavgifter gälla?
 
Mina föräldrars grannar fick plocka ner hela sitt hus nya hus, bila upp plattan och gräva ur 0,5-0,75m då huset var för högt. Så i jämförelse är det småpotatis att behöva riva växthuset om nu kommunen är svåra. Vår kommun har även gett bygglov till ett annat hus på samma gata, huset byggdes om/renoverades. Grannarna överklagade bygglovet och länsstyrelsen gick på grannarna. Nu får de inte flytta in i sitt hus eftersom det inte har bygglov. Det har stått tomt i 3 år nu.

Off-topic kanske men vill bara visa hur svåra/hårda byggkontoren kan vara
 
  • Ledsen
hansan
  • Laddar…
Som vanligt så vet inte kommunen vilka dom är till för. Enl kommunallagen första paragraf. I princip står det
-- En kommun är till för dom som bor och verkar i kommunen. INTE TVÄRTOM !!!!!
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Som nämnts i tråden kommer du inte undan att göra en bygganmälan. Det är också listat i tråden vad den behöver innehålla (konstruktionsritning, situationsplan, fasadritningar)
Iom bygget är färdigtställt tvingas kommunen utfärda sanktionsavgift.

Dock OM du hinner rätta till felet (dvs göra en bygganmälan) INNAN byggnadsnämnden hinner fatta beslut finns det en liten chans att du slipper sanktionsavgiften.
Sanktionsavgift är nämligen ett politiskt beslut, inte ett handläggarbeslut. Så handläggaren har varit schysst och gett dig en liten öppning. Det gäller såklart att du får godkänt på bygget i efterhand.

Eller tolkar jag lagen fel?

Att bygget är välgjort är inte något fel, tvärtom. Konstruktionen lär ha bärighet för den snözon där du bor.

Det enda jag kan se som är ett möjligt problem ur en tekniskt synpunkt är avståndet mellan vad som ser ut att vara grannens bruna förråd på andra sidan buskaget och din baksida som vätter dit, sett ur ett brandskyddsperspektiv. Eftersom avståndet verkar vara < 8 meter krävs ngn form av brandskyddsnivå. Notera dock att det är ganska enkelt att åtgärda, OM kommunen skulle ha synpunkter på detta.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Dock OM du hinner rätta till felet (dvs göra en bygganmälan) INNAN byggnadsnämnden hinner fatta beslut finns det en liten chans att du slipper sanktionsavgiften.
Sanktionsavgift är nämligen ett politiskt beslut, inte ett handläggarbeslut. Så handläggaren har varit schysst och gett dig en liten öppning. Det gäller såklart att du får godkänt på bygget i efterhand.

Eller tolkar jag lagen fel?
Tyvärr är det så att få ett startbesked beviljat är inte rättelse, den enda rättelsen för att ha börjat är att riva det som byggts.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Behövs brandskydd mellan komplementbyggnader?
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.