Har fått erbjudande om att köpa en Roslagsspisen stora trekanten - av gamla modellen!
Är det nån som vet skillnaden på nya och gamla? Är det värt att köpa en ca 10 år gammal till halva nypriset?

Hur högt upp ska rökröret gå? Förbi gamla spjället eller strax under?
 
Dubbla verkningsgraden med vermiculitinsatsen och rökhyllan blev det. 5 000:- är för mycket.
 
Ja det är värt, min är nu ca 10 år, som ny förutom att jag bytt skivorna inne en gång. Har den produktutvecklats, vad kan de ha ändrat då? Min känns fulländad.
Rökröret skall inte gå speciellt högt 30-40cm tillräckligt för att ansluta till rökkanalen och spjället skall väl lämnas öppet sedan för att aldrig mer stängas har jag för mig det stod i monteringen.
 
I den gamla roslagskaminen eldades direkt emot gjutjärnet (som naturligtvis kylde eldhärden såpass att de brännbara gaser som borde ha bildats inte kunde antändas) Det enda som sedan hindrade den minimala del av vedenergin som var kvar att försvinna upp i skorstenen, var ett spjäll som stängdes till 2/3 då vedluckan stängdes. Det var först då Nibe köpte Roslagsspisen ,som verkningsgraden ökade (och vedåtgången minskades med hälften) genom att eldstaden kläddes invändigt med vermikulitplattor för att höja temperaturen i eldhärden så att även gaserna kunde brinna upp, och en rökhylla (som sitter i 99% av alla andra kaminer, sattes in för att värmen i rökgaserna skulle hinna avges innan den kom ut i skorstenen. Trots detta kom verkningsgraden inte upp till mer än 70% (att jämföra med tex Handölkassettens 82%) och nu har Nibe lagt ner tillverkningen av roslagsspisen. Det går att modifiera den gamla modellen hyfsat genom att i princip göra som Nibe gjorde men.......? Pbengtsson har med all sannorlikhet den "nya" modellen och när sotarn brutit sönder rökhyllan nästa gång finns troligen reservdelen att köpa på J.Davidssons i reftele.
 
Intressant, stämmer säkert att de är de nya modellen, och med din beskrivning så inser man varför plattorna känns som en efterhandskonstuktion. Då borde det gå att köpa ett plattpaket till gamla modeller och få högre verkningsgrad, dessa monteras ju "fritt" i kasseten.
 
Dessutom så ser du att det sitter plåtar på insidan av luftinsläppsventilerna som styr upp luften ovanför veden.Det är ju syret i luften som skall tända eld på gaserna. Plåten förvärmer samtidigt luften vilket gör att den inte "stjäl"så mycket energi från rökgaserna. Lilla Trekanten är svårast att modifiera då den gamla sorten bara hade luftinsläpp på en sida. Det det handlar om är att få elden att hetta upp rökgaserna till ca 800 grader. Därefter behövs det bara mer syre för att gaserna skall brinna upp. I stort sett alla kaminer äldre än 10-15 år släpper in förbränningsluften på helt galet ställe och kan oftast förbättras avsevärt med små medel.Det primära kan inte behöva vara att göra slut på så mycket ved som möjligt. Tänk bara på en vedpanna idag och för 25 år sen.
 
  • Gilla
Claes Åkerberg
  • Laddar…
Japp det sitter plåtar som du säger, trodde de var för att inte aska skulle trilla ut, lärt mig något idag också.
Men jag är ingen proffseldare, som mest körde jag kanske 5m2 per vinter i kasseten. För att få bra effekt av värmen så tog jag ut ett rejält lufthål ovanför i kåpan, underlättade monteringen mycket också.

Synd att de lagt ned tillverkningen, även om det inte var den mest fantastika brännare, så är den mycket trevlig till utseende, gedigen och den passar bra in i gamla öppna spisar.

Kommer inte ihåg vad insatskivorna kostade, 1500 för hela paketet?
Så 2-3000 för den gamla modellen kanske är mer rätt pris då, och så får man bocka till plåtar själv för luftintagen.
 
Han ville ha 6500 så då blire ingen affär! Dessutom tror jag det var en Lilla trekanten...
Då får jag leta efter en av nyare modell - tack för alla svar!
 
SgtArdbeg skrev:
Han ville ha 6500 så då blire ingen affär! Dessutom tror jag det var en Lilla trekanten...
Då får jag leta efter en av nyare modell - tack för alla svar!
Hepp, kanske läge för antikrundan om några år. Min (stora trekanten) kostade för 10 år sedan 7.000 med rören till skorstenen.
 
exerg skrev:
Dessutom så ser du att det sitter plåtar på insidan av luftinsläppsventilerna som styr upp luften ovanför veden.Det är ju syret i luften som skall tända eld på gaserna. Plåten förvärmer samtidigt luften vilket gör att den inte "stjäl"så mycket energi från rökgaserna. Lilla Trekanten är svårast att modifiera då den gamla sorten bara hade luftinsläpp på en sida. Det det handlar om är att få elden att hetta upp rökgaserna till ca 800 grader. Därefter behövs det bara mer syre för att gaserna skall brinna upp. I stort sett alla kaminer äldre än 10-15 år släpper in förbränningsluften på helt galet ställe och kan oftast förbättras avsevärt med små medel.Det primära kan inte behöva vara att göra slut på så mycket ved som möjligt. Tänk bara på en vedpanna idag och för 25 år sen.
Har nyss köpt en begagnad "Lilla Trekanten" av äldre modell och undrar hur plåten sitter och ser ut som styr och förvärmer tilluften. Jag skulle nämligen vilja montera en sådan, kan någon beskriva eller skicka en bild till mig?
 
Någon som var med i denna diskussion som sitter på bilder mm visar vermiculiteskivor
Bilder på Luftstyrning
Rökhylla fästjärn mm
I monteringsanvisningarna på roslagsspisarna med skivor osv syns inte hur järn mm var tänkt att se ut.
Skickar med bilder från insidan av min kamin.
 
  • Interiör av en kamin med synliga detaljer som en vermiculiteskiva, luftstyrningsmekanism och fästjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en kamin med synlig luftstyrning, vermiculiteskivor och fästjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande bild visar en försotad detalj av en kamin med en synlig vermiculiteskiva och delar av dess montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv en äldre Roslagsspis "stora fyrkanten". Skulle vilja köpa vermiculiteskivor och bygga/tillverka luftstyrning och fästjärn. Jag är van att arbeta i metall och kan göra de delar som behövs. Om du kan ordna ritning eller eventuellt bilder så tillverkar jag delarna till dig som ett bytesjobb
vänlig hälsning
kenneth lundgren sundsvall
 
Jag har inte hunnit så långt själv har gjort en mall till botten men så blev det att jag kikade på moderna kaminer och började fundera på modernisera med sekundär inblåsning samt airwash.
Sedan har det avstannat lite pga ryggskott men fina filmer på youtube med folk som moderniserat och byggt om.
 
För några år sedan så "ritade" jag av luftstyrningen, den är inga problem att bygga utifrån bilden/pdf. Hoppas den går att öppna, annars så mejlar jag den till dig.Däremot förstår jag inte hur fästjärnen skall/bör se ut. Det kanske enklaste är att beställa hem vermiculiteskivor, det kanske löser sig enkelt
 
Rökluckan är nog minsta problemet . Läste mig till att spjället i rökröret ska bort när skivor har monterats och spjällaxeln skulle ersättas med ett rör för att skydda stenskivorna vid sotning.
Skulle vara fint med ritningar mm
Har funderat hur det skulle vara och montera eldfast sten runt om och ha vermiculite eller schamol i rökluckan.
Tar gärna emot förslag på alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.