En sån fantastisk känsla det var när vi kunde börja lasta in makadam. Det kändes som att vi passerat krönet på projektet och nu blir det utförsbacke. Allt grävande i grunden, rivande, byta syll ...... är över. Nu kan man börja bygga på riktigt.
 
  • Byggplats med nylagt makadam och markduk, verktyg och byggmaterial synliga, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med makadam i ett byggprojekts tidiga skede inne i en struktur med trästolpar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sista lyft för at få sylltätningen på plats med makadamen på plats som ett stadigt underlag.
Sen skruva loss och bära ut allt virke som satt som stöd och strävor för att lyfta längs väggarna. Få bära bort alla stålplattor, balkstumpar och domkrafter så att det blev rent på golv och väggar. Helt plötsligt framträdde det jobb jag gjort med skarvning och syllbyte mycket tydligare. Nu känns det roligare att börja planera för vilket kök vi ska ha, var dörrarna ska vara osv.
 
  • Byggplats med makadamunderlag, domkrafter och verktyg som används för att lyfta och stödja en husstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg för byggprojekt, inklusive domkrafter och balkstumpar, utspridda på gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga stålplattor, balkstumpar och domkrafter borttagna efter ett byggprojekt, ligger på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trave av virke på gräsmatta nära en hög med tegelstenar, används som stöd i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi behövde flytta köksdörren närmare ytterväggen men där stod det en stolpe. Då fick jag göra en avväxling där.
 
  • Ett under renovering kök med avväxlat område nära ytterväggen där en dörr ska flyttas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommaren bästa överaskning var att befintliga avloppsledningar går att använda. Den går ner i grannfastighetens brunn som grävde ny infiltration för ca 10 år sedan. Den näst bästa överaskningen var att vattenledningen också går att använda. Tyvärr fick jag gräva in de sista 10 metrarna till brunnen och skarva på befintligt rör.

Tyvärr kanske var mycket sagt eftersom jag fick låna en minigrävare i 4 dagar av en granne i byn. Jag passade på att ta bort en massa sten och gräva och plana ut för grunden till utbyggnaden också. Ett bra avslut på semestern kan man säga.
 
  • En minigrävare bredvid en nyligen grävd schakt för röranslutningar på en gräsmatta med sten och jordhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djup grävd schakt med synliga avloppsledningar och en minigrävare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här är snart är markisoleringen på plats. Efter många funderingar och mycket läsning blev det Isodränskivor.

Jag tror inte att fukten kommer att bli något problem på den torra pinnmon. Men eftersom vi gjuter plattan inne i ett befintligt hus som har haft torpargrund och vi bara fick utrymme för 200 mm isolering och vi tänker ha golvvärme kommer det att läcka ner lite värme till backen. Då vill jag inte stänga inne den fukt som kan tänkas röra på sig utan den ska ha möjlighet komma ut jämt över hela golvytan och inte tvingas ut mot kantbalken.

Kantbalken är gjord av snålt blandad betong, en massa sten men ingen armering utom två av hörnen som sprack och satte sig. Dom står på uppfylld mark och jag har jag gjutit om dom (se tidigare bilder). I övrigt har det spruckit på några få ställen men det har jag lagat.

Jag har funderat mycket på om man ska göra någon dränering men min tanke är att det inte behövs eftersom det har klarat sig så bra i 90+ år, och under många år utan hängrännor så borde det fortsätta att klara sig bra.
 
  • Närbild på installation av Isodränskivor för markisolering i ett pågående byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
tommib
Vad kan man säga annat än "Heja er!". Det är ett fantastiskt projekt ni har tagit er för och det är en fröjd att få följa det här på BH.
 
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
Saker och ting står inte helt stilla trots att det är vinter och extremt mycket snö. Det slår mig att jag borde ta bilder av all den här snön, bara för att dokumentera det hela.

Nu har jag gjort mig en arbetsbänk som är inspirerad av ett möte på byggnadsvårdsföreningen där jag fick se ett Festool MFT i aktion för första gången. Sen har jag hittat en massa länkar här på forumet också som varit inspiration.

Bordet används just nu för att renovera ett gäng gamla fönster.
 
  • Nybyggd arbetsbänk inspirerad av Festool MFT med verktyg och fönsterrenoveringsutrustning i ett verkstadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
TF83
Roligt projekt! :) Påminner en hel del om vårat hus som vi håller på med, dock var vårat hus i något sämre skick en ert. Tur att det är förbaskat roligt å snickra! :)
 
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
TF83 grasfield skrev:
Roligt projekt! :) Påminner en hel del om vårat hus som vi håller på med, dock var vårat hus i något sämre skick en ert. Tur att det är förbaskat roligt å snickra! :)
Sämre?! :oops:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
TF83
Brännis Brännis skrev:
Sämre?! :oops:
Ja jag tror nästan det va lite värre :) Också obebott i årtionden med trasigt tak, vilket resulterade i att stommen som i vårt fall är i timmer fått sig en rejäl smäll, vi fick byta mer en hela knuten, syll, riva ur mellanbjälklag, alla golv och bjälklag och byta en hel del takåsar. Varken vatten, avlopp eller el, men nu är det tillfixat och återbyggnad pågår (samt en utbyggnad av huset).

Såhär såg vårat tak ut:
ze8M6f8.jpg

Det största hålet som var i taket hade lett vatten ned in i huset och totalt upplöst timret.
oFPXhaV.jpg

Knuten
8hwtBNw.jpg

Lycka till med bygget, roligt att få följa ett sådant här bygge! :)
 
  • Gilla
Brännis och 1 till
  • Laddar…
TF83 grasfield skrev:
Ja jag tror nästan det va lite värre :) Också obebott i årtionden med trasigt tak, vilket resulterade i att stommen som i vårt fall är i timmer fått sig en rejäl smäll, vi fick byta mer en hela knuten, syll, riva ur mellanbjälklag, alla golv och bjälklag och byta en hel del takåsar. Varken vatten, avlopp eller el, men nu är det tillfixat och återbyggnad pågår (samt en utbyggnad av huset).


Lycka till med bygget, roligt att få följa ett sådant här bygge! :)
Ja, jösses. Åtminstone var taket bra på vårt projekt. Kul att höra att det kan gå i mål ändå.
 
  • Gilla
TF83
  • Laddar…
Sommarens stora projekt var att byta taket. Det gamla betongpannorna som låg direkt på sticktaket skulle ersättas med ett nytt yttertak av pannplåt. Och först måste en massa förberedelser göras, bl a bygga ställningar på båda sidor om huset. Det blev "man tager vad man haver"-ställningar. Samtidigt måste ju hållfastheten försäkras. Om tre personer råkar stå på samma ställe måste det hålla.
 
  • Träställning byggd runt rödfärgad ladugård med betongpannetak, byggarbetsplats med verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen måste linderödarna klias lite på magen.
 
  • Gilla
Batte65
  • Laddar…
De gamla pannorna fick bli fyllnadsmaterial. Dom var i fint skick, tråkiga att se på och det som räddat huset från att fullständigt rasa ihop under de 40 år som huset varit obebott och utan tillsyn.
 
  • Renoveringsarbete på gång på ett äldre hus med personer som byter takpannor, stöttat av ställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30 graders värme uppe på ett tak är inte roligt. Det går an att jobba fram till klockan 12 sen blir det för varmt. Sen får man fortsätta vid 4-tiden. Även om värmen gjorde att projektet tog längre tid än planerat var det skönt att slippa täcka med presenningar och plocka undan allt hela tiden. På det hela taget gick det nog ändå fortare än att jobba mellan skurarna och vänta på att regnet ska sluta.
 
  • Person arbetar med att bygga takstolar på hustak omgiven av grönskande träd på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.