Takpannor med inbyggda solceller kan vara intressant om du ska byta tak och vill dra nytta av solenergi på ett diskret sätt. Vi tittar närmare på två leverantörers erbjudanden och besöker Jörgen Strandberg som är en av de första privatpersonerna i Sverige som valt att investera i solcellstakpannor.

Du kan läsa artikeln här: Takpannor med solceller i hos Jörgen Strandberg
 
Solpannan var ju helt klart snyggare än ShingEL varianten med stora plattor för de som önskar ett integrerat system.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
nikasp
Ser stiligt ut men kan man gå på dem som på ett vanligt tak? Förmodar att påväxt blir ett litet problem pga värme men om man skulle behöva skotta taket eller röra sig där av annan orsak (har koll på att det finns sk takrävar).
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Intressant system. Det Är värt att räkna på när man ska byta tak.
 
Frågan är hur lång tid dom fungerar?
Men det ser bra ut.
Spännande framtid tillmötes.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Funderade på ShingEl till husbygget men tycker tyvärr det är för högt pris :(
 
lärjungen
Hur blir det på vintern? Måste man inte upp och skotta taket för att få nytta av vintersolen? Eller är pannorna så pass hala att snön glider av? Måste ju också bero på taklutning etc. Tänker mig att snön lättare glider av vanliga "gammaldags" solpaneler, men vad vet jag?
 
  • Gilla
Bearyeah
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Hur blir det på vintern? Måste man inte upp och skotta taket för att få nytta av vintersolen? Eller är pannorna så pass hala att snön glider av? Måste ju också bero på taklutning etc. Tänker mig att snön lättare glider av vanliga "gammaldags" solpaneler, men vad vet jag?
Snön ligger garanterat kvar på panelerna. Då snön lägger sig på is, som tidigare varit fukt, kommer man inte från problemet med snö på panelerna. Så resonerar jag med tanke på att nya tak också får mycket snö på sig även om de är näst intill glashala och utan påbyggnad.
 
Blir väl som ett plåttak ugefär?
 
Någon som sett vad det är för teknik i ShingEls tunnfilmsceller? Kadmium?
 
B Bearyeah skrev:
Snön ligger garanterat kvar på panelerna. Då snön lägger sig på is, som tidigare varit fukt, kommer man inte från problemet med snö på panelerna. Så resonerar jag med tanke på att nya tak också får mycket snö på sig även om de är näst intill glashala och utan påbyggnad.
Det beror på takvinkeln, förståss. Jag hade ett tak med 30° och glaserade pannor. När snön var ca 1 dm gled den av. Vid nybygge kan man lägga 45° så blir det ingen påbyggnad. Sedan får man hålla koll på alger, men det är bara att tvätta av. Tillverkaren bör tillhandahålla data på vätningsvinkeln mot vatten osv., så man kan hålla panelen fri från beläggningar. Med eller utan ytmodifiering.
 
harry73
Nästa gång jag byter tak blir det (kanske) soltak. I mitt fall betyder det att solpannor har 30 år på sig att bli billigare och effektivare.
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Snö är inget problem, den rasar av när det kommer lite sol. Solpannan var ju riktigt snygg.

Låt se, för en merkostnad av 140000 kr får man teoretiskt 7500 kWh om året, i alla fall i början.
Sen tillkommer växelriktare, ev lagring och underhåll. 50 års payback?
Men då är nog panelerna inte så produktiva längre. Ergo, alldeles för dyrt.
Om inte staten tänker betala för det, med våra skattepengar.

"I princip innebär det alltså att dessa hus blir energineutrala, såtillvida att de levererar ett överskott av el under sommarhalvåret som ”lagras” via nätet och köps tillbaka under vinterhalvåret. "
Ehum, var ska det lagras? Batterilösningar blir svindyra.
I början går det bra, men på sikt med en större utbyggnad av solel (och ev vind) försvinner möjligheten att "lagra" el i vattenmagasin. Sunt förnuft säger att staten då sedan länge slutat subventionera solpaneler.
Nästa fråga blir hur länge elbolagen kan tänka sig att betala för el sommartid om det råder kraftig överproduktion.
Då är inte villan längre energineutral.
Det bästa är att de inte förstört utseendet på huset, och att de gjort en bra affär om de fått hjälp av oss andra att betala för det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Åt vilket väderstreck är taket placerat, egentligen? "Den ena taksidan rymmer vanliga svarta betongpannor medan den motsvarande sidan, i öst-västläge, rymmer 600 solpannor."

Den delen av taket som vätter mot söder?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det beror på takvinkeln, förståss. Jag hade ett tak med 30° och glaserade pannor. När snön var ca 1 dm gled den av. Vid nybygge kan man lägga 45° så blir det ingen påbyggnad. Sedan får man hålla koll på alger, men det är bara att tvätta av. Tillverkaren bör tillhandahålla data på vätningsvinkeln mot vatten osv., så man kan hålla panelen fri från beläggningar. Med eller utan ytmodifiering.
Det kanske stämmer i vissa fall men inte alla. Där jag bor är det ett helt annat klimat och således ligger snön kvar hela vintern även på nya tak. Det finns flera nya 1.5 planshus med 45° tak där jag bor som har mycket snö på taken.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.