Hej, jag tänkte höra om rostfria anslutningsslangar är godkända att sätta under diskbänk till inkommande vatten/blandare?

Typ flexslangar som man kan böja som man vill.

Har köpt hus och vill ha in en diskmaskin quick and dirty installerad under bänken, men vill ej ta dit rörmokare och dra nytt då detta kök kommer rustas inom snar framtid, så vill helst slippa ta dit två ggr.
 
Förstår inte riktigt hur du tänkt din anslutning? Bild på nuvarande instalation?

Annars en blandare med diskmaskinsavstängning så är det ju enkelt fixat
 
G ekaa88 skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänkt din anslutning? Bild på nuvarande instalation?

Annars en blandare med diskmaskinsavstängning så är det ju enkelt fixat
Idag är det ju vanliga krom/kopparrör dragna från inkommande vatten till blandare. Så jag funderar då om man kan sätta flexibla rostfria anslutningsslangar som anslutning mellan inkommande vatten till blandare,så man ej behöver dra nya krom/koppar.

För jag räknar kallt med att köper jag en ny blandare så kommer ej rören som sitter där idag, stämma i längd/böj osv för att få ihop det =)

För som du säger, så på de nya blandarna så sitter väl utgång för att koppla in diskmaskinen direkt på.
 
Delen som man monterar diskmaskinen på är ju ett separat rör, olika långt beroende på tillverkare. Det är ju inte så jättetroligt att du behöver dra en massa nytt. Kan du inte ta en bild på nuvarande grejer och lägga upp här? Du behöver ju ha en enkel avstängning av vattnet till en diskmaskin.
 
G ekaa88 skrev:
Delen som man monterar diskmaskinen på är ju ett separat rör, olika långt beroende på tillverkare. Det är ju inte så jättetroligt att du behöver dra en massa nytt. Kan du inte ta en bild på nuvarande grejer och lägga upp här? Du behöver ju ha en enkel avstängning av vattnet till en diskmaskin.
Nu är det inga bilder tänkta för detta. Men det är väl så här det ser ut.
Tanken är då att byta avlopp/vattenlås som har ingång för diskmaskin med.
 
  • Gråa avloppsrör under en diskbänk inklusive vattenlås och anslutning för diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett befintligt avlopp med vattenlås och kopparledning bakom en träskiva, inför byte till nytt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad köksblandare över diskho med rörmokardekor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör och vattenlås som går genom en vägg, med potentiell anslutning för en diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle byta blandare bara och i samma veva sätta dit kulventiler (om dom inte redan finns) för att kunna stänga av vattnet till blandaren nästa gång du behöver göra nått.

Det är det säkraste, enklaste du kan göra för att få det bra och för att få det säkert med avstängningar etc.

Installation av kulventiler på vattenrör redo för att stänga av vattnet till en blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G ekaa88 skrev:
Jag skulle byta blandare bara och i samma veva sätta dit kulventiler (om dom inte redan finns) för att kunna stänga av vattnet till blandaren nästa gång du behöver göra nått.

Det är det säkraste, enklaste du kan göra för att få det bra och för att få det säkert med avstängningar etc.

[bild]
Ja, men det är ju precis så där jag tänkte med att göra som du har på bilden, bara att jag skulle byta ut de "fasta" rören mot slangar som du har =)

Men jag åker väl på att byta vattenlås med, eller menar du att en maskin går att koppla in på det där?
 
Vi bryter ner detta lite.

Dom spunna slangarna på min bild sitter på kölsblandaren, alltså inget jag själv satt dit.
Du behöver absolut INTE byta de kromade rören.
Du tar bort klämringskopplingarna du har, om de inte är kulventiler?

Du får byta vattenlås ja då jag inte ser någon anslutning för diskmaskin på det där.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Krilleman
Det är ju vatette-muttrar man ser på blandarrören!

Då skulle det ju kunna gå hur bra som helst att montera dit två 12x10 ballofixer från vatette. Och eftersom du håller dig till samma märke behöver du inte kapa något på dina befintliga rör. Bara lossa och dra dit det nya!

Har du bättre bild på bara mässingskopplingarna mellan krom/koppar-rör?!

Vattenlåset måste du köpa dig ett nytt.
Följ JAFO:s instruktioner:
http://www.jafo.eu/fileadmin/user_u...fo-diskbanksvattenlas-monteringsanvisning.pdf

Bild på blandarrör med övergångsstycke och vattenlås, text med produktnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är ju vatette-muttrar man ser på blandarrören!

Då skulle det ju kunna gå hur bra som helst att montera dit två 12x10 ballofixer från vatette. Och eftersom du håller dig till samma märke behöver du inte kapa något på dina befintliga rör. Bara lossa och dra dit det nya!

Har du bättre bild på bara mässingskopplingarna mellan krom/koppar-rör?!

Vattenlåset måste du köpa dig ett nytt.
Följ JAFO:s instruktioner:
[länk]

[bild]
Grymma svar =)
Av en händelse tog jag lite mer bilder igår :)
En är inkommande vatten genom väggen och sen kopplingen du frågade om. Men om jag sätter på ballofixer, så förändras väl måtten och då går det väl ej att använda rören utan att påverka dem? Det var därav jag funderade på att sätta flexislang istället, för att kunna sätta dit kulventiler.
 
  • Rörledningar genom vägg med öppen ände och gängad anslutning, potentiell för koppling av ballofix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med en mässingskoppling och böjt grått rör som kommer genom en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nygge72 skrev:
Grymma svar =)
Av en händelse tog jag lite mer bilder igår :)
En är inkommande vatten genom väggen och sen kopplingen du frågade om. Men om jag sätter på ballofixer, så förändras väl måtten och då går det väl ej att använda rören utan att påverka dem? Det var därav jag funderade på att sätta flexislang istället, för att kunna sätta dit kulventiler.
@Krilleman menar där du har mässingskopplingen, alltså där de kromade och kopparrören möts.
Där byter du till Vatette balofix
 
G ekaa88 skrev:
@Krilleman menar där du har mässingskopplingen, alltså där de kromade och kopparrören möts.
Där byter du till Vatette balofix
Ahhh, då är jag med. Byter ut nuvarande koppling till en Balofix och på så sätt påverkar avståndet minimalt.
Jag var inne på att sätta kulventilerna vid inkommande vid vägg så de ej hamnar bakom avloppet. Men det är ju mer en estetsik sak.
 
N Nygge72 skrev:
Ahhh, då är jag med. Byter ut nuvarande koppling till en Balofix och på så sätt påverkar avståndet minimalt.
Jag var inne på att sätta kulventilerna vid inkommande vid vägg så de ej hamnar bakom avloppet. Men det är ju mer en estetsik sak.
Men köp vatette prylar så behöver du inte byta hela utan du kan skruva av nedre delen och byta allt över.
VVS-detaler med rörmokarkopplingar och rör markerade med kritik, ordet "Spara" skrivet på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Men köp vatette prylar så behöver du inte byta hela utan du kan skruva av nedre delen och byta allt över.
[bild]
Okej. Fast jag åker väl på att modifiera i alla fall, då jag måste/kanske vill byta blandare så man får diskmaskinsavstängning ovan? Då behöver jag ju sätta en T-koppling så även maskinen får vatten
 
N Nygge72 skrev:
Okej. Fast jag åker väl på att modifiera i alla fall, då jag måste/kanske vill byta blandare så man får diskmaskinsavstängning ovan? Då behöver jag ju sätta en T-koppling så även maskinen får vatten
Nej, blandarna med diskmaskinsavstängning har allt inbyggt. Alltså bara 2 rör IN i blandaren och 1 ut för diskmaskin
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.