Hej,

Är i sluttampen på mitt bastubygge, men när jag igår kopplade in bastuaggregatet får jag det inte att fungera. Jordelsbrytare i huset löser ut så fort jag drar igång aggregatet. Jag har läst runt lite och har förstått att man inte ska ha jordelsbrytare till en bastu men stämmer verkligen Det? Eller kan jag gjort något annat fel. Aggregatet har ju varken blivit utsatt för värme eller fukt ännu.

Tack på förhand
/Andreas
 
Jag har för mig att bastuaggregat är undantaget regeln om jordfelsbrytare även om det låter helt tokigt. Vissa tillverkare föreskriver t.o.m. att det inte får gå via jordfelsbrytare.
Själv brukar jag lägga bastun på egen jordfelsbrytare för att minimera risken att hela huset slocknar om bastun löser ut.
Ibland kan det hjälpa att bränna ur bastun utan jordfelsbrytare första gången men då måste man veta vad man gör. Risken är ju att aggregaten faktiskt är defekt och då kan det vara livsfarligt att koppla förbi jorden tillfälligt.
Det du borde göra är att isolationsprova aggregatet, något som en elektriker kan hjälpa dig med. Det är ovanligt att en ickeelektriker har en isolationsprovare hemma.
 
Tack för svar. Faktiskt så har jag en isolationamätare via jobbet så jag kan mäta det. Dock är jag lite osäker på hur man gör? Något du förklara? :)
 
Om du kopplar bort aggregatet och mäter mellan faserna och jord så skall du få ett högt värde. Strömmen som får jordfelsbrytaren att lösa är nominellt 30 ma. För att det skall gå 30 ma vid 230 V krävs en resistans på 7700 ohm. Normalt pratar man om att man vill ha några megaohm mellan faser och jord.

Givetvis finns det annat som kan vara fel. Om det någonstans i anläggningen finns en krypström mellan nolla och jord så kan det lösa jordfelsbrytaren vid en stor belastning som inte ens måste vara på samma grupp som felet.
 
Det är inte bara så att bastuaggregatet är felkopplat? När vi satte in JFB (hade redan bastu) löste den ut hela tiden. Elektrikern gick och undersökte bastuaggregatet och såg att jorden satt på nollan eller dylikt (minns inte riktigt, fel var det i alla fall). När han flytta lite kablar på bastuaggregatet så gick det i alla fall bra.
 
Förr fanns det en vanlig felkoppling. Aggregatet går på tre faser utan nolla, elementen är på 400V.

Men styrpanelen går på 230V och behöver således nolla. Då förekom det rätt frekvent att man snålade bort nollan och fulkopplade panelen mot jord. En av de större tillverkarna gjorde tom. denna bygling från fabrik (före jordfelsbrytarens intåg).

Kanske är läge att kolla så det inte är något sådant fusk här?
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Tag en bild av inkopplingsplinten så man också ser kabel element är kopplat, lägg upp den här.
 
Det är mycket vanligt att det är "läckage" i slingorna pga fukt som har ansamlats när slingorna har "legat på hyllan". Ofta går det att "bränna ur" genom att köra bastuaggregatet utanför JFB en stund. När torkningen är klar brukar det bara vara att koppla aggregatet "rätt" väg.
Eftersom ett bastuaggregat är fast anslutet kan man lägga det utanför JFB utan att man behöver vara orolig.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tack för så många svar! Hur gör jag för att lägga aggregatet utanför jfb en stund för att prova bränna ut Den? Var är det lättast att göra Det?
 
S Sjungarn skrev:
Tack för så många svar! Hur gör jag för att lägga aggregatet utanför jfb en stund för att prova bränna ut Den? Var är det lättast att göra Det?
Ta helst hjälp av någon elkunnig till detta om du är osäker, du skrev du hade isolationsprovare, vad fick du för värden?
 
S Sjungarn skrev:
Tack för så många svar! Hur gör jag för att lägga aggregatet utanför jfb en stund för att prova bränna ut Den? Var är det lättast att göra Det?
Börja med att kolla så att jord och nolla är rätt kopplade så att du kan utesluta det felet. När JFB är avslagen ska ohmmätning med multimeter eller isolationsprovare mellan jord och noll visa väldigt högt värde, flera megaohm. Inkopplingen förbi JFB sker genom att avlägsna den ordinarie kopplingen till bastuns säkringar och dra fastrådar till dem från något ställe i centralen som ligger före JFB.
Ska man in i centralen och rota bör man verkligen veta vad man gör och även jag själv skulle nog ta handfast hjälp i ett sådant fall.
 
Man kan även helt enkelt koppla loss skyddsledaren på aggregatets plint och provköra, under kontrollerade förhållanden givetvis. Aggregatet ska inte ha jordkontakt på något annat sätt än via skyddsledaren.

Men innan dess bör naturligtvis lite kontroller göras för felkoppling etc, dvs man behöver konstatera att det är själva aggregatet som läcker.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Märker att jag har lite att göra till kvällen. Återkommer när jag isolationsmätt!
 
Skynda innan våren kommer, så ni hinner rulla er i snön först!
 
Har nu mätt lite med min fluke multimeter.
Mäter jag mellan jord och nolla i kopplingsdosa visar den "OL" Men mäter jag i aggregatet visar den 0,7 ohm. Vad tyder det på? Det känns inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.