Husqvarna eller Bosch?
Vi bygger ett Triselhus (204) och får då välja mellan Husqvarna och Bosch. Någon som har någon åsikt om vad som är bäst? (Vi väljer bland de billigare modellerna)

//Kicki
 
Husqvarna
 
Är det "smaken är som..." eller har ni (jureit och jani) fakta som stöder era val?
Får själv husqvarna från vår leverantör men tittar, som många andra, på konkurrenter såsom Bosch, Elektrolux etc.
 
Är det inte lite same, but different.
Samma risk för måndagsexemplar, samma möjlighet till att slippa strul.

Så beslutsgången bör väl följa:

vad har jag för tidigare upplevelser
vad tycker jag är snyggt
vad blir billigast

själv kan jag rekommendera Bosch, AEG, Electrolux, Miele och Ilve.
Dessutom vet jag folk som är nöjda med alla de andra...

Så gå på maggropskänslan. Ni skall ju gå och titta på dem under tio-femton år...

En liten anekdot med tveksam anknytning:
Jag köpte nya golfklubbor i USA för fyra-fem år sedan.
När jag stod där och velade så frågade säljaren "vilken tycker du är snyggast". Jag ställde mig lite tveksam till att använda det som beslutsgrund. Men hans krassa konstaterande övertygade mig.
"Om du varje gång du skall slå ett slag känner att klubban är lite småful så kommer det inte bli en särskilt bra runda"
Så jag tog den snyggaste, och är jättenöjd.
Och den var faktiskt inte ens den dyraste jag tittade på...
 
Husqvarna=Elektrolux=AEG

Bosch=Siemens och om jag inte minns fel så är Gaggenau en lite mer designad varaint av dessa.

Så det man väljer är egentligen design, det mesta av sakerna under skalet kommer från samma underleverantörer eller tillverkas sida vid sida i alla fall.
 
Jag kan verifiera frasses påstående gällande hur märkena hänger ihop...
 
Anekdoten om golfklubbor stämmer på pricken. Där är det (nästan) bara känsla som gäller. Har själv anklagat mina tidigare klubbor i 5 års tid, bytt klubbor och spelar som en gud :D

Det med att elektrolux = Husqvarna etc. stämmer säkert oxå men ger det med automatik att de håller samma kvalité?
Tittar man på bilar så är Audi = Seat (ex.samma motor) men det är milsvid skillnad på kvalitén...

En fråga som jag skulle vilja få svar på är varför de flesta hustillverkare har just husqvarna som vitvaruleverantör? Får de en bättre "deal" med husqvarna jämfört med andra tillverkare (och i så fall vaför får de inte samma priser på ex. elektrolux)?
Eller anser hustillverkaren att de håller högre kvalité (=mindre klagomål från kunder)?
Vad säger exempelvis trivselhus, Kicki? Rekommenderar de någon av Bosch eller husqvarna?
 
Det hänger helt och fullständigt på rabatter. Bäst rabatt kommer in. Sedan säger de säkert något annat om du frågar, men det har de ju betalt för.
Och att olika företag har olika rabatter...

Sedan håller jag med om skillnaden mellan Audi och Seat. Man känner det redan när man öppnar dörren...
Och ser det på prislappen.
Jag tror att Gaggenau är bättre än Bosch, vilket är en mer korrekt jämförelse.

Och jag märker ingen skillnad mellan ett AEG- och ett Boschkylskåp...

Men är Audi bättre än Volvo?
Försök övertyga mig, som kör V70.
Tror du att jag skulle erkänna, ens om du har starka argument?
Jag svarar ju bara service, lastutrymme, airbagurkoppling.
Precis som min toyotakörande svåger säger service, lullull, kostnad.
Och honom svarar jag estetik, svenskt, väghållning.

Och det där kan vi hålla på med ett tag...

Så ta det som känns bäst är fortfarande mitt råd.
 
Jag skulle ha valt Bosch.
Varför? Jo, för att det är det märket vi har hemma hos oss ;D ;D ;D
Men självklart ska du ta det som känns bäst för er! ;)

Till NIX:
Förstår att du är frälst i Volvo! Har alltid gillat Volvo. Jag gör det än idag trots att vi inte längre kör Volvo.
Volvo är en trygg bil.
Men tyvärr passar den inte till mig.
Jag är kort och att jämt behöva sitta "framme i ratten" var inte speciellt kul... Vi köpte en extra bil och det blev en liten Opel. I den bilen behövde jag inte sitta längst framme vid ratten... Så när vår Volvo började bli dålig så föll det sig ganska naturligt att köpa en större Opel.
Jag kan bara säga att jag inte ångrade mig... :)

MEN det är tur att smaken är som baken: DELAD!!! För hur skulle annars världen se ut ???
 
Marachinos:
Precis så menar jag!
Jag är inte ute efter att övertyga om Volvo.
Bara säga att för MIG är det bäst. För dig är Opel bäst.
Och en tredje väljer SAAB (tokskallar ;))

Frågan: vad väljer ni? är intressant.
Frågan: vad är bäst? är hart när omöjlig...
För hur skall ens den bästa av undersökningar kunna svara på vad JAG tycker är snyggast, mest praktiskt och känns bäst för MIG.
Så vi talar samma språk...
 
Vänta lite nu. Jag kanske har missuppfattat resonemanget men när man köper vitvaror så måste det väl finnas fler kriterier än "snygg"?

Om du har ett behov av exempelvis en viss storlek, en viss färg och ett visst mått så måste man ju kunna jämföra och inte bara gå på "känsla"?
Känslan kan ju variera oerhört för många och då kan det vara bra med objektiv hjälp.

Om man haft ex. Bosch och är nöjd så är ju det bra men att säga att Bosch är bättre än ex. husqvarna vet man ju inte om man inte haft husqvarna oxå! Det hade varit kul att få kommentarer från folk med den typen av "praktisk erfarenhet".

Själv har jag ingen aning men hoppades kanske få hjälp med den typen av frågor på detta forumet.

Har själv Bosch idag och är jättenöjd :), förutom diskmaskinen som aldrig diskar rent. >:(
Våra vitvaror (tvätt, disk och tumlare) kostade c:a 4500:-/st för 1,5 år sedan och tillhör väl medel/billigare. satsade då på "stora" maskiner då vi är en 4-barnsfamilj samt tvätteffekt A.
Hurvida de är bättre/sämre än andra vet jag som sagt inte för jag har aldrig haft andra maskiner.

Står oxå i valet och kvalet att byta märke i samband med husbygget men har väl inte riktigt koll på kvalitén och funktioner på de olika märkena. Den ena säger si och den andra säger så. Objektiviteten saknas och det är väl den jag är ute efter för att komplettera min känsla (som inte alltid är på topp).

För övrigt skall jag oxå köpa en opel (corsa) så det var ju kul att höra att du var nöjd med din Marachinos! :D Då blir vi kanske åtminstånde två här i världen... ;)
 
djpa
Om det var mitt resonemang du åsyftade så har jag nog uttryckt mig lite oklart. (Eftersom du missförstod).

Jag menade inte att snygg skulle var enda kriteriet. Bara ett av dem.

Men vem kan avgöra om ett "ställ för ägg" är bättre för mig än "ställ för att lägga flaskor"? I slutändan bara jag själv.

Därför tror jag inte på "vilken är bäst"-frågan.
Däremot tror jag stenhårt på "vad tycker ni"-frågan.
Det är liksom det hela forumet går ut på :)

Och ett märke som på det här forumet bara blir sågat skall man nog akta sig noga för...
Men ett enstaka måndagsexemplar har nog de flesta av dem råkat ut för...

I slutändan, när jag kommit fram till ett antal produkter som passar hyggligt in på kravspecen, då köper jag den som är "snyggast".

Men på vägen har jag naturligtvis ratat en massa varor som inte grejar kravspecen. Storlek, kapacitet, inbyggd eller ej, induktion...

Jag hoppas att mina förvirrade tankar var lättare att följa...


 
Trivselhus tycker Husqvarna och Bosch är lika bra.....Priset är det samma hos både Husqvarna och Bosch och makinerna är likvärda. Helst skulle jag vilja blanda men det går de ej med på.

//Kicki
 
Jag skrev husqvarna, men väljer iofs aeg´s alulackserie, härlig finish och design, samt rikstäckande (?) hemservice via electrolux (samma koncern).

Att man sen fått 20-25 % rabatt på riktprisena gör ju inte saken sämre ;D
 
djpa skrev:
För övrigt skall jag oxå köpa en opel (corsa) så det var ju kul att höra att du var nöjd med din Marachinos!  :D Då blir vi kanske åtminstånde två här i världen... ;)
va roligt att du ska skaffa en Corsa. Det var vår 1:a Opel oxå...
..som vi i förra veckan fick åka och skrota :(
Min man blev tyvärr påkörd bakifrån och försäkringsbolaget valde att lösa in bilen. Vår 2:a Opel blev en Zafira, som vi är otroligt nöjda med. I fredags var vi och köpte en Astra, halvkombi (bättre begagnad). Så jag måste erkänna att vi är sålda på Opel...

Lycka till med din Corsa!!!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.