G ekaa88 skrev:
Det är en Birm massa jag tänkt mig.
Har du kvar syresättningen så räcker det med sand. Birm får du byta troligen redan efter några år pga pH-värdet.
Du har så låga värden så 80% reningsgrad räcker gott för att få acceptabla värden.
 
M mogge_73 skrev:
Ajdå, nu blir du kanske inte glad på mig.

Svensk vattenanalys är inte ett ackrediterat analysföretag, men om vi förutsätter att dom försöker gör det rätt så ska färgen på vattnet mätas efter att vattnet är syresatt och körts genom ett sandfilter. Då kommer resultatet bli att du även efter din åtgärd får ett gult vatten.

Det är alltid svårt att oxidera järn och mangan med så mycket humus, men med tanke på att värdena är så låga ska det inte vara några problem att få bort. Men är det färgen som du vill få bort är det inte rätt lösning. Du behöver inte sätta in en katalytiskmassa, det fungerar bra med syresättning och sand.

Kalken är ju ganska saftig också, så den kanske du också ska titta på.

Börja med en ackrediterad analys via Eurofins eller Alcontrol innan du beslutar dig för en lösning. Här har du inte tungmetaller eller korrekta mätningar.
Nu har du ju ett göingefilter i huset så jag förstår om du vill utgå från det, men det blir nog en dyrare lösning om du ska få ett riktigt bra vatten. Annars skulle nog jag titta på en jonbytare istället. Finns filter som åtgärdar järn, mangan, kalk och humus i ett och samma filter med låg salt och vattenåtgång.
Jag vet om det du skriver, om ackrediterat företag och som sagt så var provet i första hand taget för att få reda om det fanns några bakterier i vattnet då det inte tagits nått prov sen 91 och mkt sprängningar etc utförts runtomkring.
Att jag har gult vatten spelar mig ingen roll, humusen stör oss inte alls även fast att vattnet kan lukta pyton.
Problemet jag har är att vi är 3 fastigheter som delar på brunnen och de två övriga är föga intresserade av kostsamma åtgärder medan jag är trött på missfärgningarna i porslin, dusch etc
 
M mogge_73 skrev:
Har du kvar syresättningen så räcker det med sand. Birm får du byta troligen redan efter några år pga pH-värdet.
Du har så låga värden så 80% reningsgrad räcker gott för att få acceptabla värden.
Detta får du gärna utveckla, lät ju både ekonomiskt och smidigt! Har ett göinge kombo 125 filter om de är viktigt i sammanhanget
 
Jaså du har lukt också!
Blir bara bättre och bättre det här, nej, förlåt!

Göingefilter har en syreaktivator först som oxiderar järn och mangan. Syretillförsen kommer höja PH något och ge en fullt tillräcklig oxidation i ditt fall. I tuben har du skiktad filersand som gör att jär/mang-oxiden hamnar på toppen och kan sedan backspolas ut i avloppet. Syretillförseln kommer även att neutralisera din lukt som jag misstänker är svavelväte.
 
M mogge_73 skrev:
Jaså du har lukt också!
Blir bara bättre och bättre det här, nej, förlåt!

Göingefilter har en syreaktivator först som oxiderar järn och mangan. Syretillförsen kommer höja PH något och ge en fullt tillräcklig oxidation i ditt fall. I tuben har du skiktad filersand som gör att jär/mang-oxiden hamnar på toppen och kan sedan backspolas ut i avloppet. Syretillförseln kommer även att neutralisera din lukt som jag misstänker är svavelväte.
Se på tusan, hur tar jag reda på vilken sand, olika dimensioner etc jag ska ha samt hur mkt?
Jag har verkligen lärt mig mer i denna diskussion än de 20 tal telefonsamtal jag ringt till olika vattenfilterföretag.
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…

Bästa svaret

Prata med filtrena eller aquaexpert, dom har färdiga satser. Annars är det fyra olika storlekar med filtersand som du skiktar.
Minns inte på rakarm vilka storlekar, och hur mycket som rymms i en 125. Men en säck (20liter) ligger på ca 300:-, så det är inga stora pengar. Prova först utan pH-massan så slipper du hårdare vatten.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Prata med filtrena eller aquaexpert, dom har färdiga satser. Annars är det fyra olika storlekar med filtersand som du skiktar.
Minns inte på rakarm vilka storlekar, och hur mycket som rymms i en 125. Men en säck (20liter) ligger på ca 300:-, så det är inga stora pengar. Prova först utan pH-massan så slipper du hårdare vatten.
M mogge_73 skrev:
Prata med filtrena eller aquaexpert, dom har färdiga satser. Annars är det fyra olika storlekar med filtersand som du skiktar.
Minns inte på rakarm vilka storlekar, och hur mycket som rymms i en 125. Men en säck (20liter) ligger på ca 300:-, så det är inga stora pengar. Prova först utan pH-massan så slipper du hårdare vatten.
Ska ta kontakt med Filtrena på måndag för offert, måste ju få med mig de övriga grannarna också.
Vet du om det på något sätt går att räkna på mängden backspolning som krävs kontra sin förbrukning och kvallitén på vattnet?

Är det rent vinstintresse som gör att de företag jag varit i kontakt med ej föreslår den åtgärd som du skriver eller är det en stor okunskap som råder?
 
Det är nog lite av bägge ibland är jag rädd.
Många företag säljer på symptom, färg, lukt smak etc. och många gånger vet inte kunden bättre heller. Så man köper utan igentligen veta om vattnet överhuvudtaget är tjänligt.

Alltid en ackrediterad analys, sen tittar man på vilken teknik som passar vattnet, först då kan man titta på förpackningen.
Och häri ligger problemet alla pratar ju för sin vara så det är svårt för kunden att hitta rätt.

Jag är ju själv i ”branschen” men vi arbetar med vattenrening, vilken färg det är på tuben eller klistermärke spelar ingen roll. . Vi har tillgång eller tillverkar filter från hela världen.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vad gäller backspolning har dom koll på det.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Har åter igen börjat kolla på filtersvängen efter mkt problem med annat som tagit ekonomiskt fokus.

Kollat lite på möjligheten att även ta bort kalket.

Som jag förstått innan så kan jag plocka järn, mangan och det som får vattnet att lukta illa med mitt göingefilter men kalken tas med ett avhärdningsfilter. Hur ska sådana seriekopplas?

Från hydroforen går ju en cirkulationspump som kör vattnet till göingefiltret för att konstant rena det som står däri. Men ett avhärdningsfilter måste väl kopplas på returdelen från göingefiltret eller? Tänker att det annars lär bli snabbt igensatt av järn osv?
 
Jag vet ingenting om hur göingefilter fungerar. Men Avhärdningsfilter brukar sitta efter hydroforen så att vatten passerar endast när man spolar vatten i en kran.
 
A Avemo skrev:
Jag vet ingenting om hur göingefilter fungerar. Men Avhärdningsfilter brukar sitta efter hydroforen så att vatten passerar endast när man spolar vatten i en kran.
Aha, okej, då kommer vi få skaffa ett rätt ordentligt filter gissar jag då vi är 3 hushåll på samma brunn. Hade kunnat ställa ett mindre hos mig men har endast golvbrunn ut i markbädd och den vill jag inte skicka i en massa onödigt vatten
 
G ekaa88 skrev:
Aha, okej, då kommer vi få skaffa ett rätt ordentligt filter gissar jag då vi är 3 hushåll på samma brunn. Hade kunnat ställa ett mindre hos mig men har endast golvbrunn ut i markbädd och den vill jag inte skicka i en massa onödigt vatten
Sätta jonbytare på returen från cirkpumpen är nog ingen vidare idé. Utfällt järn/mangan och ett konstant flöde kan troligen bli ett problem. Vet inte om cirkpumpen pallar att omladda jonbytare också. Skulle du köra denna lösning ska du absolut INTE ha kalkmassa i göingefiltret, fast det verkade som ni inte hade det?
Dock en mycket bättre lösning att rena vattnet efter göinge och tryckkärl. Antingen för alla 3 hushåll eller bara uppe hos er. Det är inga jättevolymer vatten som går åt vid spolning av ett mindre avhärdningsfilter, men visst, mer än utan filter såklart.
Du skulle kuna skaffa ett kombi kalk/humus filter när du är i farten. Men om ni verkligen inte stör er på humus som du tidigare skrev så hoppa det. Med humusjonbytaren får ni lägre pH-värde i vattnet som ofta behöver åtgärdas.
 
Så för att kolla så jag fattat rätt, idsg ser det ut som följer:

Om jag ska ha ett mjukvattenfilter i vårt pumphus så ska det vara det sista som vattnet passerar innan det distribueras ut till fastigheterna?

I min fastighet kan jag bara sätta det på inkommande vatten? Men då krävs att göingefiltret tar hand om järnet och manganet för att inte sabba filtermassan med det samma?
 
G ekaa88 skrev:
Så för att kolla så jag fattat rätt, idsg ser det ut som följer:

Om jag ska ha ett mjukvattenfilter i vårt pumphus så ska det vara det sista som vattnet passerar innan det distribueras ut till fastigheterna?

I min fastighet kan jag bara sätta det på inkommande vatten? Men då krävs att göingefiltret tar hand om järnet och manganet för att inte sabba filtermassan med det samma?
Mer eller mindre korrekt ja. Om du har ett partikelfilter innan avhärdningsfiltret uppe i huset hos dig klarar den nog ditt järn/mangan ganska bra skulle jag dock tro utan insats av göinge. Går att rengöra avhärdningsmassan från järn med citronsyra vid behov samt att avhärdningsmassa är ganska billigt.

Men normalt sätt avråder jag från järnrening med jonbytarfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.