hej.

Jag har rivit en ganska stor balkong på mitt gammal hus.
Den var byggd med stödben ner i backen. Jag rev denna då jag tyckte den var fel i proportion till huset plus att vi har byggt pool nedanför.
Kvar är nu ett par fina balkongdörrar.
Jag har för avsikt att bygga en balkong som inte är bredare än dörrarna typ 1,2m totalt och lika djup som dörrarna så kanske 0,7-0,8m.
Men vill ha denna frihängande alltså utan stödben. Hur gör man infästningen i huset på ett säkert sätt.
Tänkte ha ett smidesstaket och eventuellt bygga själva balkongen i trä. Har ni några bra tips på konstruktion och infästning för mina idéer?

Tack på förhand
 
För att kunna svara på din fråga behövs mer information om ditt hus, framför allt hur fasaden är uppbyggd. Uppgift om byggnadsår underlättar alltid.
 
J justusandersson skrev:
För att kunna svara på din fråga behövs mer information om ditt hus, framför allt hur fasaden är uppbyggd. Uppgift om byggnadsår underlättar alltid.

Hej.
Det borde jag förstått.
Huset är från 1875 men genomgick en stor renovering 1980. Det är ett gammalt trähus. Bifogar en bild tagen utifrån ikväll där man ser delar från den gamla balkongen. Bifogar även en idé på hur vi tänker att det kan se ut.
Räcker detta?
 
  • Gammalt vitt trähus med en synlig del av en äldre balkong ovanför vita terrassdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trähus med en vit balkongdörr och svart smidesräcke på balkongen, mot en ljus fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser på din målbild så har de använt konsoler för balkongen... Om du också gör det får du en väldigt mkt bättre konstruktion och kan göra den konstruktionen mkt"smäckrare". Men när du säger fribärande vill du alltså ha utan konsoler?
 
Tack för inputen. Vi har faktiskt pratat om att använda konsoler. Både för bärighet men även för utsmyckning. Hur skall man tänka vad gäller dimensionering?
 
  • Gilla
Calle Klirr
  • Laddar…
Var i Blekinge ligger detta vackra hus?

Är övervåningens fasad utkragande?

Eftersom huset är byggt 1875 så består ytterväggarna av timmer. Det mest troliga är att det är liggande timmer. Något alternativ till en konsollösning tror jag inte finns i det här fallet. Med liggande timmer bör man förstärka väggen med någon form av stolpar som kan fördela lasterna från balkongens konsoler. Det kanske kan göras på ett snyggt sätt, men inte helt säkert. Ett foto som visar hela fasaden underlättar den bedömningen.
 
Tackar, det ligger i Karlskrona en bit ut på landet.. Tänkte bygga balkongen nu på våren innan jag målar huset.
Nej övervåningen är inte utkragande om jag förstår det rätt.
Jag bifogar ett kort som visar mer av den sidan. Bifogar även ett kort från den väggen inifrån när vi renoverade för några år sedan och precis som du säger så består huset av liggande timmer.
Tack för hjälpen
 
  • Vitt trähus med snötäckt mark och detalj från sidan inför planerad balkongbyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering inomhus med byggnadsställning, utsatt isolering och rivna golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om din balkong bara ska vara lika bred som pardörren upp som kommer konsolernaa att krocka med pardörren nedanför. Annars kan konsoler i smidesjärn var vackra i klassisk miljö.
En annan tanke är att ha balkongen utstickand och sedan hänger den i snedstag uppifrån. Ett bra exempel är nybyggda BoKlok-husen i Karlskrona, Blå port, på höjden mittemot Jeppsons bil.
 
Min tanke var att bygga balkongen lite bredare än pardörren nere för proportionerna. Då funkar det med snygga konsoler ner på väggen. Då kan man välja att sätta ett smidesstaket som går strax innanför fönstren däruppe.
Då får jag enkelt att putsa dessa fönster också och kan bli rätt snyggt. Tack för tipset med Boklok. Skall kolla på det.
Men visst hade det varit snyggt med fina smideskonsoler nertill. jag misstänker att det gjort något när de byggde den gammal balkongen. Men får se när jag öppnar upp det. Hur räknar man på dimensioner på sådana konsoler?
 
Skall försöka ge lite input senare under dagen.
 
När ni bestämt er för balkongens mått är det en ganska enkel mekanikuppgift att räkna ut de krafter som påverkar de olika delarna. Räkna med 3,5 kN/kvm i sk nyttig last och lägg till en egenvikt på ca 0,5. Oberoende av om man väljer stål eller trä (eller en kombination) blir det inga stora dimensioner om balkongdjupet är högst 1 m. Däremot kräver timmerväggen en förstärkning i form av två utanpåliggande pelare (pilastrar). Dess dimensioner behöver heller inte vara så stora. Ni kan klä in dem med panel. Boklokhusen, liksom en del andra hus av bygglådekaraktär, har inbyggda förstärkningar av stålpelare som balkongerna hänger i. På liknande sätt gör man när man renoverar balkonger i äldre flerbostadshus. Man monterar utanpåliggande stålpelare. Sådana balkongrenoveringar är mycket vanliga, det är bara att se sig omkring.
 
Tack för din input.
Finns det något sätt att undvika synliga pilastrar?
Vill nämligen inte fördärva utseendet på fasaden med 2 stolpar synliga.
Kan vi trolla?

Vad gäller pilastrarna, jag har gjort en enkel skiss. Är det något sådant du tänker?
Designen som du kan se har förbättringspotential?

Tack för din hjälp
 
  • Enkel skiss av fasad med dörr och överliggande takstöd, ingen synlig stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att du inte behöver några pilaster. Du har liggande stockar, eller? Do kan ju bära en hel del. Balkongen sticker inte ut så värst mycket och dimensionera för 350 kg/kvadratmeter som sagts ovan känns ju lite i överkant. Jag tror knappt att någon vill ställa 350 kg på en så liten balkong. Det skulle motsvara 4 personer med tillbehör.
Balkongens bakkant kan du enkelt skruva in i de gamla balkongfästen och sedan en smäcker konsol eller snedstag som bultas med en ordentlig fästplatta i stockarna.
 
3,5 kN/kvm är normkrav när det gäller balkonger. Liggtimmer är inte dimensionerade för horisontella krafter och ofta skarvade i samma skift. Behöver absolut förstärkas. Förstärkningen behöver däremot inte gå hela vägen ner, utan kan integreras i konsolen. Vill du att det inte skall synas får man göra det på insidan. Ska försöka rita en skiss senare idag.
 
Mikael_L
Problemet med last från konsoler på liggande timmer är ju att översta stocken dras ur och nedersta trycks in. Och väggen riskeras att deformeras.
Man måste säkra upp för just detta.
Sitter det stockskift ordentligt inlaxade (eller dymlade) i 90° vinkel just i närheten så erbjuder detta troligen tillräcklig stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.