Har tagit bort just sådana rör på min vind. Gamla självdragsrör jag inte använder. Körde med vanlig Skyddsmask, inte heltäckande, och p3 filter. Kostar inte mycket på Biltema, så även om skräcken kan vara överdriven så är det en enkel åtgärd. När man kastar dem så ska de dock vara inslagna och tejpade i två lager plast, typ byggplast märkt "ASBEST". Skroten här tar inte betalt för att ta emot vilket jag läst att många ställen gör.
 
Eftersom du har kall mustock fungerar inte självdraget, som du själv märkt.

Fundera på att ta ett helhetsgrepp gällande ventilation av hela fastigheten, med central fläkt (F), kanske tom även med fläktstyrd tilluft (FT), kanske rent av med återvinning (FTX).


Imkanalen (köksfläkten), bör/ska vara egen kanal, och ska som redan skrivits, vara brandskyddsisolerad. Den bör även vara så rak som möjligt, om böjar så ska det vara så mjuka böjar som möjligt.


Angående rensluckor på ventilationskanaler så bör det sitta rensluckor när längderna är uppåt tio meter mellan öppningar samt ”skarpa” böjar, eller om det sitter T-kopplingar på ”fel” ställe.


Vi har FTX-system, vi har inga rensluckor men nu när vi ska bygga om ventilationen så ska jag sätta in några där jag märkt att det är svårt att komma rätt med viskan.
 
Kommer följa detta då jag också inom en 1-2 års period kommer riva ner 9m eternitkanal.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du har kall mustock fungerar inte självdraget, som du själv märkt.

Fundera på att ta ett helhetsgrepp gällande ventilation av hela fastigheten, med central fläkt (F), kanske tom även med fläktstyrd tilluft (FT), kanske rent av med återvinning (FTX).


Imkanalen (köksfläkten), bör/ska vara egen kanal, och ska som redan skrivits, vara brandskyddsisolerad. Den bör även vara så rak som möjligt, om böjar så ska det vara så mjuka böjar som möjligt.


Angående rensluckor på ventilationskanaler så bör det sitta rensluckor när längderna är uppåt tio meter mellan öppningar samt ”skarpa” böjar, eller om det sitter T-kopplingar på ”fel” ställe.


Vi har FTX-system, vi har inga rensluckor men nu när vi ska bygga om ventilationen så ska jag sätta in några där jag märkt att det är svårt att komma rätt med viskan.
Nja, självdraget fungerar nog bra. Har haft en kille på plats som mätte luftnivån och det var inom godkända nivåer. Han skulle rensat ventilationen men kunde inte göra det pga eternitrören.

Kökskanalen kommer gå rakt upp.

Tack för input gällande rensluckor.
 
En liten statusuppdatering.

Eternitrören var mycket enklare att plocka ner än jag tänkte mig och inga konstigheter att slänga de på tippen.

Nya 125 mm spirorör inköpta och nu väntar jag bara på leverans av isoleringsstrumpa.

Bonus blev ett nytt brädat golv på vinden så att man slipper trampa runt på gamla dörrar :D

Renoverad vind med nya spirorör och nytt trägolv, gamla isoleringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Kul med rapporter under arbetets gång. Jag ska bidra med mina erfarenheter också, men det blir framåt sommaren.
Trodde nästan att eternitrören skulle vara rätt enkla att dela och det är ju bra med tanke på damm (y)
 
K Kojfabriken skrev:
Skroten här tar inte betalt för att ta emot vilket jag läst att många ställen gör.
Det där varierar nog från kommun till kommun, men tar vi Umeå som exempel så får man slänga asbest gratis OM det bara är 5 kg åt gången (vilket de såklart inte kollar men containern man slänger i är lite begränsad). När jag sanerade min källare på eternitplattor från taken så var jag uppe i drygt ett halvt ton när det slängdes. Svårt att smussla med det på återvinningen och jobbigt att plasta in så jag fick ta det på ett täckt släp till avfallshantering för farligt avfall och snällt betala för det. :)
Eternit verkar väga en del.
 
S Squall Leonhart skrev:
Det där varierar nog från kommun till kommun, men tar vi Umeå som exempel så får man slänga asbest gratis OM det bara är 5 kg åt gången (vilket de såklart inte kollar men containern man slänger i är lite begränsad). När jag sanerade min källare på eternitplattor från taken så var jag uppe i drygt ett halvt ton när det slängdes. Svårt att smussla med det på återvinningen och jobbigt att plasta in så jag fick ta det på ett täckt släp till avfallshantering för farligt avfall och snällt betala för det. :)
Eternit verkar väga en del.
Det är lite riskabelt det där med att ta betalt för eterniten. Har hört om folk som därför åkt ut i skogen och dumpat det. Extremt oetiskt och självfallet olagligt sätt att slippa avgiften, men tar man betalt för det så kommer ju en andel av folket att göra så. Här i Gästriketrakten är det gratis. Jag trodde jag skulle få punga ut en del för mitt källartak, så jag blev positivt överaskad när återvinningspersonalen sa att det var gratis. Kan vara värt att ringa runt i förväg och se vad grannkommunens återvinning tar.
 
En liten statusuppdatering. Rören är i princip på plats. Skruvat fast strosar på murstocken och isolerat spirorören med kondensstrumpa.

Saker jag noterat; väldigt smidigt att skära spirorören med sticksåg samt att man bör sätta en tratt (petflaskor använde jag) på spirorören när man trär över strumpan annars riskerar isoleringen fastna halvvägs.

Väldigt nöjd med resultatet och nu ska jag montera det sista imorgon och sen ska elektrikern sätta in en paxfläkt. Känns väldigt bra att bli av med eternitrören.

Isolerat rör med kondensstrumpa genom en metallstos i en träkonstruktion, omgivet av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerade spirorör på vind med kondensstrumpa och verktyg synliga; isolering och konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör monterade på en vind, insvepta i isolerande kondensstrumpa, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kojfabriken och 1 till
  • Laddar…
Förnuftigt gjort att installera rensluckor. Många glömmer det.
 
Hur såg kanalerna ut i murstocken? Fortsatte eternitkanalerna vertikalt i denna?
 
Nej de slutade någon decimeter in. Så här såg kanalen ut:
Vy inuti en mörk ventilationskanal med ljus i slutet som lyser genom dammiga strålar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu gått på imkanalen som också bestod av eternitrör. Har dock en fråga som jag behöver hjälp med. Hur ska jag täta spiroröret mot den fyrkantiga huven på taket? Ska jag köra fogskum?

Jag kommer även att köra 50 mm värmeisolering runt röret.

Eternitrör anslutet till en fyrkantig ventilationshuv genom trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spirorör genom tak med isolering på vinden och väntande tätning mot huven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till imkanalen ska du absolut inte använda fogskum, det enda som får vara runt imkanalen är brandisolering, tex stenullsisolering.

Imkanalen ska vara brandisolerad från dess den börjar gå in i väggen/taket i köket och hela vägen upp genom yttertaket.

Att hålla fast spiroröret i plåthuven så kan man använda hålband.

Imkanalen bör gå så rakt som möjligt och med så få böjar som möjligt.
 
S
Snyggt jobb du gjort , det med att gå upp i plåttrumman , det lyser ljus där , sitter det en mössa på trumman
Kanske gå upp lite över kanten med spirot och sätta en plåtstos som tätar , samtidigt så kan du låsa fast spirot så det inte kan åka ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.