BirgitS
Sammanfaller bortfallet med att mikron körs eller med något som drar mycket ström i kortare perioder, typ uppvärmning av vatten i pannan?
 
MultiMan
Som BirgitS skriver så kan olika utrustning störa ut annan. Sett exempel på både vattenpumpar, värmepumpar, mikrovågsugnar och TV-apparater som stört ADSL-utrustning. Även om trådlöst WiFi är rätt tåligt med många olika kanaler att hoppa mellan så om störningarna är tillräckligt kraftiga och bredbandiga så kan säkert det slås ut närmast helt också.
 
Jag hade en babymonitor inhandlad i svenska affär som störde ut mitt wifi på 2,4GHz-bandet. Tog ett tag innan jag hittade det felet........
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000
En liten uppdatering!
Routern sitter på en vägg med antennerna riktade rakt upp.
För tillfället har den bara lagt av en gång och då hoppade den igång av sig själv efter cirka en minut. Inga mikrovågsugnar var på då.

Återkommer.
Staffan
 
Har du uppdaterat firmware på den?
 
Staffans2000
Jag tror det.
När jag installerade den och datormodemet laddades det iallafall ner ett antal uppdateringar.
Mer än så vet jag inte!
 
Det kommer nya uppdateringar löpande med bl.a. buggfix.
Logga in på routern. Under fliken Adminstration/Firmware Upgrade finns en knapp märkt Check. Med hjälp av den letar routern efter ny uppdatering.
 
S sunqan skrev:
Asus ac-rt87 är ett av problembarnen.
En sån har ju jag! Vad menar du är standardproblemen? Jag skall iofs erkänna att jag hade tillförlitlighetsproblem. Tryckte in dd-wrt men hade ändå besvär. Nu kör jag Merlin vilket är stabilt, med undantag för att 5G-bandet inte funkar .. ja du hör ..
 
elpaco elpaco skrev:
En sån har ju jag! Vad menar du är standardproblemen? Jag skall iofs erkänna att jag hade tillförlitlighetsproblem. Tryckte in dd-wrt men hade ändå besvär. Nu kör jag Merlin vilket är stabilt, med undantag för att 5G-bandet inte funkar .. ja du hör ..
Med asus fw har den även andra problem än med radion - under många versioner hade den effrktivt ihjäl upnp på lanet (jag körde den som ap) trots att upnp var avstängt i guit. Varje gång den bootatboo var jag tvungen att logga in och killa upnp-demonen som jag aldrig minns vad den heter). Nu har jag bytt till en unifi-ap som är stabilare än vad asusen nånsin var.
Asusen hade problem med att radion droppade och jag var tvungen att stänga av och på wifin i klienten. Vissa fw versioner var bättre än andra.
För några år sen hade jag en dlink och den hade liknande problem (minns inte om det gar 11g eller första n- varianten. Då var det dessutom tomt i luften.)
 
Låter inte som du konfigurerat något alls...
Kolla felloggen kan oxå vara en bra början på felsökning.
Logga in på IP 192.168.1.1 admin/admin
Kör du 2.4Ghz eller 5Hhz?
5Ghz är inte känsligt för mikrovågsugnar, men däremot känsligt för flygplans-, helikopter- och fartygs-radar :surprised: med Asus (Rt-N66u) defaultinställningar.

Men börja kolla med WiFiAnalyzer om du delar radiokanal med nån granne...
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med bredbandskollen. Dessutom hastighetkollat plattor och mobiltelefoner på samma sätt. Alla reagerar på samma sätt. PC har Windows medan de övriga har Android.
Routerns lampor lyser som de brukar när den lägger av.
Efter några minuter fungerar det igen. MEN jag har nog alltid kopplat från (om den inte redan stängt av sig själv) och till den trådlösa uppkopplingen manuellt. Jag skall testa med att låta den vara en stund och se vad som händer.
Någon kanaländring har inte gjorts. Hur gör man det?

Här är en bild på routern.

[bild]
[bild] [bild]
Har samma router som dig, hade exakt samma problem som dig också, uppdatera mjukvaran i routern till en icke officiell mjukvara men som ASUS ändå stödjer. Då försvinner dina problem.
 
hsd
T Thomas' skrev:
Har samma router som dig, hade exakt samma problem som dig också, uppdatera mjukvaran i routern till en icke officiell mjukvara men som ASUS ändå stödjer. Då försvinner dina problem.
Länk ??
 
Jag är inne på min 3:e Asus router
1:a RT-N66U sprakade i Internetradion i köket, lite ironiskt, trodde ju man skulle slippa sprakande radio... :surprised:
2:a bytt på garantin, därefter funkade radion utmärkt, men iPadden sluta funka på 5Ghz Justerade kanal för 5Ghz bandet, :cool: ok
Lånade ut den till grabben som hade problem med sin TP-link, han blev så nöjd att jag inte fick tillbaka den...:thinking:
3:e RT-AC66U , mycket nöjd. Inte för att jag hade problem men installerade "Merlin Firmware", lik Asus originalet, entusiaster som sköter buggfix och nya extra funktioner.
Det är viktigt att kolla hårdvaruversionen supportas innan man installerar annan FW annars blir routern lätt en tegelsten:p
 
T
blackarrow blackarrow skrev:
Jag är inne på min 3:e Asus router
1:a RT-N66U sprakade i Internetradion i köket, lite ironiskt, trodde ju man skulle slippa sprakande radio... :surprised:
2:a bytt på garantin, därefter funkade radion utmärkt, men iPadden sluta funka på 5Ghz Justerade kanal för 5Ghz bandet, :cool: ok
Lånade ut den till grabben som hade problem med sin TP-link, han blev så nöjd att jag inte fick tillbaka den...:thinking:
3:e RT-AC66U , mycket nöjd. Inte för att jag hade problem men installerade "Merlin Firmware", lik Asus originalet, entusiaster som sköter buggfix och nya extra funktioner.
Det är viktigt att kolla hårdvaruversionen supportas innan man installerar annan FW annars blir routern lätt en tegelsten:p

Precis, Merlin skall man installera! Det fixar allt
 
Här är synpunkter på Asus AC68U från en extremt kunnig man som rekommenderar bl a koll av matningsspänning, fläktkylning och byte av firmware (även för högre effekt).

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=7210

När det gäller felsökning av wifi bör man börja med wifianalyzer (finns bara för android). Om luren har 5 GHz funkar appen för det också. Här är det lätt att se om signalen försvinner ibland. Men beroende på det sätt som appen scannar kanalerna kan det se ut som om signalstyrkan varierar utan att den gör det. En bättre programvara för att ha koll på 2,4 och 5 GHz alla kanaler hittar man hos Metageek.com och deras inSSIDer program. Det är ett windowsprogram, fungerar bra i WIN10. Man kan hitta gratisversioner. Om wifinätet trasslar trots oavbruten signal från router och AP måste man först undvika kanalöverlapp. Kanske också skippa repeatrar och hellre köra accesspunkter av god kvalitet.

Uppträder problemen på 5GHz ska man vara medveten om att en del kanaler också används av flygradar som har prioritet. Routern ska lyssna efter radarsignaler och stänga ned de 5Ghz kanaler där radarn har prioritet om sådana signaler uppfattas. Då bör man manuellt ställa in 5GHz kanaler som inte påverkas.

På 2,4 GHz kan wifi störas ut av olika källor som nämnts. Mikrpovågsugn, analoga trådlösa videokameror, babytelefoner. Wifi analyzer och inSSIDer registrerar bara wifiprotokoll,. Man kan se intermittenta störningar som en sänkning av signalstyrka eller signal/brus om det visas. Kolla t ex med en mikrovågsugn som kör låg effekt. Det åstadkoms med intermettent uteffekt i ugnen (den kan bara köra full effekt men kan köra i korta pulser).

Om man inte hittar variabel signalstyrka (vilket bara Inssider duger till att visa bra) så måste man använda elektronik som scannar wifibanden för alla signaler. Enklast är att använda Metageeks Wi-Spy som är en USB sticka med en 2,4 GHz antenn. Med den ser man alla signaler, wifi och analoga, smalbandiga och bredbandiga. Det finns en mycket bra grafisk redovisning, se demo hos metageek. Jag kunde se den bredbandiga störningen av min trådlösa backkamera från Clas O i bilen. Wi-Spy kostar över tusenlappen men är billigare än en spektrumanalysator och programvaran kombinerar Inssider med scanningen så det är perfekt för att leta svårfunna störkällor, bara knalla runt med laptoppen. Stickan har vanlig reverse SMA kontakt så man kan ansluta större wifiantenner om man vill. Verkar mycket men det är vad man samlar på sig när man krånglat med wifi i många år. Trådat är bäst, leve Devolo.

Edit: Ser att Wi-Spy blivit väldigt dyr. Min variant för 2,4 Ghz var billigare och går möjligen att finna begagnad. kruxet blir då att få tag i Chanalyzer mjukvaran.

Här är gratisversion av inSSIDer
https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
 
Redigerat:
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.