B bingoberra skrev:
Funderade innan vårt första husköp på det där och det visar sig då att expertisen inte håller med: [länk]
Vi har idag ett hus från 1920-talet med minimal takfot och det behöver inte målas oftare än vårt tidigare hus som hade väl tilltagna överhäng, så jag är benägen att hålla med professorn! :)
jag ser i alla fall vad som händer med mitt hus, slitaget på fönster färg och panel är enormt mycket större än på föräldrarnas likvärdiga hus men med väl tilltagen fot.
på deras hus slår regnet mot vägen enbart några få gånger per år, deras fasad ser nymålad ut i årtionden.
mitt hus är motsatt, istället få regn som inte hamnar på fasaden, säger sig själv att vatten inte är särskilt bra, jag kommer i år behöva byta en massa panel på väggen där regnet slår värst.

kanske är ett mindre problem om man bygger huset av material som tål vatten bättre än trä
 
P Poontus skrev:
jag ser i alla fall vad som händer med mitt hus, slitaget på fönster färg och panel är enormt mycket större än på föräldrarnas likvärdiga hus men med väl tilltagen fot.
på deras hus slår regnet mot vägen enbart några få gånger per år, deras fasad ser nymålad ut i årtionden.
mitt hus är motsatt, istället få regn som inte hamnar på fasaden, säger sig själv att vatten inte är särskilt bra, jag kommer i år behöva byta en massa panel på väggen där regnet slår värst.

kanske är ett mindre problem om man bygger huset av material som tål vatten bättre än trä
Segt att behöva byta panel.... Vi bygger högt upp på en bergknalle i Göteborg så oavsett blir det nog vatten på fasaden när det regnar i vårt fall! :)
 
Hemmakatten
Vi har också modernt hus utan utskjutande takfot. Huset är nu 11 år, ej ommålat. Fönster i alumuniumkarmar. Ser ut som nytt.
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
Fönsterfråga: Funderar på att dölja karmarna invändigt på samtliga fasta fönster för ett "osynligt" intryck som på bilden nedan där bara bågen på de öppningsbara syns (bild från ett hus i Grand Designs). Alternativt "make a statement" och låta dem synas som här: http://tamizo.com/?work=i-059
Åsikter? :)
 
  • Interiör med dolda fönsterkarmar vilket ger ett minimalistiskt intryck, endast bågarna synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Showberg
  • Laddar…
Microkatten
Jag skulle säga att i den typen av hus så är minimalt synliga karmar absolut att föredra. Hela vitsen med dessa stora perspektivfönster är ju just perspektivet, utsikten.

I bilden från Grand D tycker jag att de kraftiga bågarna på de öppningsbara fönsterna stör intrycket ganska mycket. Bättre vore att sätta öppningsbara mindre fönster enskilt i närheten, vilket gör att även dessa kan få minimalt synliga karmar/bågar Eller gör en tydligare delning mellan den fasta delen och de öppningsbara delarna.
 
  • Gilla
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jag skulle säga att i den typen av hus så är minimalt synliga karmar absolut att föredra. Hela vitsen med dessa stora perspektivfönster är ju just perspektivet, utsikten.

I bilden från Grand D tycker jag att de kraftiga bågarna på de öppningsbara fönsterna stör intrycket ganska mycket. Bättre vore att sätta öppningsbara mindre fönster enskilt i närheten, vilket gör att även dessa kan få minimalt synliga karmar/bågar Eller gör en tydligare delning mellan den fasta delen och de öppningsbara delarna.
Tackar för inputen! Kommer dölja karmarna invändigt och genom att köra Velfacs fönster som inte har någon rörlig karmdel "invärtes" kan vi bygga in även karmen på de öppningsbara fönstren, så så får det bli!
 
Jag kommer att dölja hela fönsterkarmen i mitt hus nu i samband med renoveringen.
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
  • Moderna heminredning och uteplats med dolda dörrkarmar sett från vardagsrum ut mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Klart mycket snyggare med dolt! Ångrar själv att jag inte fixade det i samband med fönsterbytet..

Men bara så länge det inte blir som GD bilden för där såg det inte bra ut, i det fallet hade en synlig karm även på de fasta fönstrena sett bättre ut.. blev för mycket linjer som inte linjerade med varandra :)

Dock såg jag att du skrev att även de öppningsbara skulle få dold karm isåfall så då säger jag Go for it! :)
 
J Jarlsgård skrev:
Dock såg jag att du skrev att även de öppningsbara skulle få dold karm isåfall så då säger jag Go for it! :)
Yes, det stämmer! :)
 
Uppdatering: Fönster beställda, Velfac 200 Energy med svart "Granite 80" sablé på utisdan (som heter "Noir 900 sablé" med koden SN351F hos AkzoNobel som gör färgen) och svart "RAL 9005 jet black" på insidan. Fick beställa färgprov på utsidan för att bekräfta att färgkoden verkligen var rätt och det var det. Kanske kan hjälpa någon annan i framtiden :)
 
  • Färgprov av "Granite 80" sablé, svart på en tagg, liggande på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgprov med texten "Noir 900 sablé", SN351F från AkzoNobel på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Markarbetet fortskrider, delvis en spännande lutning att jobba med en grävmaskin i :) Nästa vecka kommer sprängaren för att påbörja sitt arbete.
 
  • Grävmaskin arbetar på en lutande terräng med jord och stora stenblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markarbete på en lutande tomt med grävd jord och berg, med vatten och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
jonastroms och 2 till
  • Laddar…
Det sista fönstret, det fasta, var ju bara helt underbart!
 
Då har man börjat borra för sprängningen så det rör på sig enligt plan!
 
  • Borrigg som förbereder för sprängning i bergig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.