AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Provbit golv

Det var svårt att inte slita upp ett paket och lägga ut några plankor på golvet. Ser riktigt bra ut mot mina vita väggar...
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Riktigt snyggt!
Tack, jag har haft provbitar hemma i minst 3 år och bara väntat på att det skulle bli dags att beställa det golvet. Så det känns skönt att äntligen fått hem det - och som en bonus har priset faktiskt gått ner, från nästan 600:- / kvm till kring 450:- / kvm!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Hand håller en dammsugarslang för att städa takstolar på en byggarbetsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de mest udda sakerna jag har städat - dammsugning av takstolarna.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Tack, jag har haft provbitar hemma i minst 3 år och bara väntat på att det skulle bli dags att beställa det golvet. Så det känns skönt att äntligen fått hem det - och som en bonus har priset faktiskt gått ner, från nästan 600:- / kvm till kring 450:- / kvm!
Det är sällan som det går på det hållet, bra! (y)
 
Snyggaste larmpanelen i stan

Den som påstår att ett hemlarm är snyggt, den är säljare på Verisure. Deras prylar är i vart fall inte de värsta på marknaden, men snygga är att dra det långt. Larmpanelen som sitter vid dörren är i vart fall lite koniskt formad bakpå. Borde gå att försänka in i väggen...

Rektangulärt hål i vägg med träbit insatt för att montera en larmpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet i väggen bakom gipsskivan var lite olyckligt placerat så jag stoppade in en träbit som jag sen kunde skruva panelens bakstycke i.


Larmpanel med siffertangenter och SOS-knapp, installation utan upphöjning direkt mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick alldeles utmärkt kan jag meddela.


Koniskt formad larmpanel monterad utan upphöjning direkt på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen upphöjning utan panelen sitter direkt mot väggen. Mycket snyggare än originalutförande!
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Person med hörselskydd fräser spår i träplank på ett golv under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite kvar att fräsa

Igår fick jag hjälp, bland annat med att fräsa de sista spåren i det redan spårade spångolvet. Eftersom jag valde bort ändskivorna har jag fräsa ut alla böjar, och sen tillkommer alla specialare såklart.


Överhandsfräs som fräser spår i ett spångolv med markerade linjer och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista! Hoppas inte jag glömt någon någonstans :)

Katt tittar fram vid trappan bredvid spårigt trägolv med frästa spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellander intog en avvaktande men intresserad plats i trappen. Han släppte mig inte med blicken när jag fräste, men han hölt sig på behörigt avstånd.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Röd katt undersöker nyinstallerade plåtgolv reflekterande ljus i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lägga plåt - katten ser fundersam ut och undersöker. När jag bar in plåtarna var han mest förundrad över de enorma solkatterna som det blev, och hade lite svårt att avgöra om han skulle bli rädd, eller om han skulle leka.
 
Inomhusbyggarbetsplats med ställning, ommålad takstol och osatt plåttak i förberedelse för LED-uplights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nästan löjligt återkommande tema - gör om - gör rätt.

Som tur var hade jag inte hunnit lägga ner än några kvadratmeter när jag insåg - jag ska ju måla insidan av takstolarna (ja, det låter ju lite knasigt, men eftersom de är påbyggda finns det en liten "insida" mellan påbyggnaderna).

Men varför måla insidan kanske vän av ordning tänker? Jo, det kommer att ligga LED - lister i takstolarna och fungera som uplights mot taket, och för att inte färgerna ska påverkas blir det helt enkelt vitt inuti.

Lyfte bort plåten och in med ställningen för att måla.
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Sista! Hoppas inte jag glömt någon någonstans :)
Det hade jag, glömt alltså!
 
Skadad svart brevlåda märkt '8 Fiskalsgatan' med tydliga tecken på påkörning, nära en bil och trottoarkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min stackars brevlåda


När jag kom hem tyckte jag att brevlådan såg lite konstig ut. Påkörd och ganska illa tilltygad. Visade sig att det var posten som haft lite närkontakt, men de ersätter mig utan problem med en ny. Skönt när det löser sig enkelt…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Byggställning placerad över ett bord i ett under-renovering vardagsrum med vita väggar och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ensam hemma och kan inte flytta bordet själv - då är det praktiskt att man kan köra byggställningen över hela bordet istället. Samma taktik fungerar för övrigt vid trappan till källaren, där ställningen får plats över trappräcket.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
richardtenggren
Hur blev det med ”belysningen” på din Verisure-knappsats? Tänkte göra samma grej som dig när vi renoverar :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur blev det med ”belysningen” på din Verisure-knappsats? Tänkte göra samma grej som dig när vi renoverar :)
Det fungerar bra, inte direkt märkt någon skillnad. Den är möjligen lite, lite tystare, men det är inte direkt en nackdel.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ommålad insida av takstol med ökad reflektivitet för bättre belysningsresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sista stund insåg jag att "insidan" av takstolarna behöver målas, för att få så bra effekt som möjligt av den kommande belysningen.
 
Installation av golvvärme med synliga slavarbetande, plåt på golvet och fördelarskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår började jag lägga golvvärmeplåt (på nytt) efter att ha målat det sista av insidan av takstolarna.


Personer installerar golvvärmesystem i ett rum med vita väggar och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var det dags för den stora golvvärmeläggningsdagen. Med hjälp av bror och ett gäng vänner drog vi igång och la ut plåt och grejor.

En golvsvindel med golvvärmeslang placerad ovanpå utlagd golvvärmeplåt i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick låna en slangvinda, snacka om att det underlättar - för att inte tala om att det känns oerhört proffsigt ;)


Spädbarn som sover i bilbarnstol med golvvärmeslangar och plåtar i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minsta killen som har hjälpt till än så länge. I praktiken ville han dock mest sova, äta och bajsa...


Personer arbetar med installation av golvvärme och lägger slang i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går framåt, Rasmus dammsuger ännu en gång för att få bort skräp som kan tänkas ligga kvar på golvet.

Installationsprocess av golvvärmeplåtar och slangvinda på ett ofärdigt golv i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi lägger aluminiumtejp där det inte går att lägga den vanliga plåten. Lite nytta gör det förhoppningsvis ;)


Fördelarskåp med anslutna golvvärmeslangar och inställningsventiler för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första slangen indragen i fördelarskåpet, som sitter på andra sidan väggen, inne i ett av sovrummen.


Installation av golvvärmeplåt och slangar i ett rum under renovering med verktyg och dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart! All golvvärmeslang är utrullad och indragen till fördelarskåpet. Stort tack till framförallt Henke, Rasmus, Isac och som vanligt, min bror ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.