Hej,

Har ett hus från 1970 med självdrag där tre eternitrör för ventilationskanalerna finns på vinden; kök, badrum, gästtoalett.

Eftersom vi har påbörjat renoveringen av köket och ska byta fläkten tänkte jag passa på att byta alla ventilationskanaler till nya blanka spirorör. Sen gillar jag inte tanken på att ha eternit på vinden ;)

Behöver dock lite råd och tips (även om jag redan läst några trådar i forumet).

1. Nuvarande eternitrör är 150*150 mm. Vad bör jag ha för storlek på de nya rören?

2. Bör jag ha rensluckor på alla tre kanaler? Var i så fall?

3. Hur isolerar jag kökskanalen bäst?

4. Vilken skyddsutrustning är minimum för att lyfta bort eternitrören?

5. Hur ansluter jag de nya rören i murstocken?

Köksventilationen går rakt upp till egen ”skorsten” ca 1,2 m:
Eternitrör för ventilation står på en vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga rör är ca 5-6 m långa:
Gamla eternitrör på en vind med isolering och byggbråte, där rören ansluter till en murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt för kaoset. Elektrikern har nyligen varit där och bökat :)
Gamla eternitrör för ventilationskanaler på vind med synlig isolering och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här går badrum och toalett in i murstocken.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
S
125 spiro får plats från köket , normal anslutning fläkt är 125 , går det rakt upp genom taket behövs ingen rens lucka
Dom andra , normalt , det fanns inte mindre än 150X150 eternit för vent , du kan ha 100 spiro , rören ska isoleras med mineralull ( mitt tips min 50 mm i sin helhet för att undvika kondens i rören . Anslutning mot stocken finns det övergångar för , som fästes i stocken med rund anslutning för spiron , rensluckor lämpligt att ha strax före stocken , behövs bara där
Att riva eterniten är ingen större fara , ett munskydd och bryta bort bitar med en polygrip går bra det kommer inte att damma , det är det som inte är bra ,
Kan med fördel delas i större bitar genom att dela dom där skarvarna är
 
S skutten11 skrev:
125 spiro får plats från köket , normal anslutning fläkt är 125 , går det rakt upp genom taket behövs ingen rens lucka
Dom andra , normalt , det fanns inte mindre än 150X150 eternit för vent , du kan ha 100 spiro , rören ska isoleras med mineralull ( mitt tips min 50 mm i sin helhet för att undvika kondens i rören . Anslutning mot stocken finns det övergångar för , som fästes i stocken med rund anslutning för spiron , rensluckor lämpligt att ha strax före stocken , behövs bara där
Att riva eterniten är ingen större fara , ett munskydd och bryta bort bitar med en polygrip går bra det kommer inte att damma , det är det som inte är bra ,
Kan med fördel delas i större bitar genom att dela dom där skarvarna är
S skutten11 skrev:
125 spiro får plats från köket , normal anslutning fläkt är 125 , går det rakt upp genom taket behövs ingen rens lucka
Dom andra , normalt , det fanns inte mindre än 150X150 eternit för vent , du kan ha 100 spiro , rören ska isoleras med mineralull ( mitt tips min 50 mm i sin helhet för att undvika kondens i rören . Anslutning mot stocken finns det övergångar för , som fästes i stocken med rund anslutning för spiron , rensluckor lämpligt att ha strax före stocken , behövs bara där
Att riva eterniten är ingen större fara , ett munskydd och bryta bort bitar med en polygrip går bra det kommer inte att damma , det är det som inte är bra ,
Kan med fördel delas i större bitar genom att dela dom där skarvarna är
Tack för bra svar skutten!

Är det bra att montera 125 mm rör till badrum och gästrum om jag kopplar in paxfläkt till dessa? Vill inte sätta in för små rör.
 
H
sundströmmask och gärna engångsdräkt.
fibrerna sätter sig gärna i kläder.
 
S
Sätter du in en pax så räcker det med 100 utan att blinka , det blåser ut ,125 om du ska självdrag .
Lite knöligt att sätta Pax på 125 , normalt alla av den sortens fläktar passar i 100 rör
Eternit är ofarligt i fast form , inget bra om det bearbetas , i ditt fall går det nog bra att ta bort hela rör
Angående asbets , så finns det dom som ska likna det med domedagens tillkomst och skruva upp allt som har med namnet att göra , det är lite hysteri i ämnet , och vissa fall är det befogat
med försiktighet med hanteringen
Så tänk bara på hur du hanterar det så kommer det att gå bra
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
H
S skutten11 skrev:
Sätter du in en pax så räcker det med 100 utan att blinka , det blåser ut ,125 om du ska självdrag .
Lite knöligt att sätta Pax på 125 , normalt alla av den sortens fläktar passar i 100 rör
Eternit är ofarligt i fast form , inget bra om det bearbetas , i ditt fall går det nog bra att ta bort hela rör
Angående asbets , så finns det dom som ska likna det med domedagens tillkomst och skruva upp allt som har med namnet att göra , det är lite hysteri i ämnet , och vissa fall är det befogat
med försiktighet med hanteringen
Så tänk bara på hur du hanterar det så kommer det att gå bra
exakt.
mitt förslag är mest för att jobbet kommer skapa mer annat damm och smuts än asbestfibrer.
är ju gamla grejer.
 
  • Gilla
Monkeybuilder och 1 till
  • Laddar…
H
täpp gärna till innan du börjar ta bort rören. mycket damm blir det. inte från asbesten nu.
den tar du ju i hela bitar
 
Står i begrepp att göra nästan exakt samma insats som TS.
Två eternit 15x15 går (mot samma pipa) i skorsten för vardera toaletten.
Inte avsikt att "kapa" tråden utan tar mig bara friheten att utveckla frågeställningen lite om det är ok...
- Kanalfläkt på vinden med ett utlopp i skorsten samt förgrening och sen spjäll för att fördela flöde mellan toaletterna?
- Styra med hygrometer eller fast inställning på flöde eller manuell omkoppling vid behov?
- Dra spiro i skorstenspipan också för att eliminera ytterligare fuktkondensation i en trött gammal skorsten?
 
S
Ingen fara det är under samma tema
Anslut som du vill , men att få ditt en spiro i skorstenen som är tät mot teglet är ett mirakeljobb
Två rör och ett mot skorstenen , då blir det en Y-koppling mot den och en kanalfläkt sista biten
mot stocken och spjäll för fördelningen ., rensluckor på båda rören , min 50 mm mineralullsisolering på alla rör
Tänk då till angående fläkten , det finns dom som kan styras med motordimmers , olika fart med olika drag , ingen mening att ha tornado i trummorna ut
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om det handlar om värmeekonomi, så är ju tjockare isolering alltid bättre. Om det är ett FTX system där värmen i frånluften återvinns, så handlar det om värmeekonomi.

Har du bara rör som leder luften ut, så spelar isoleringen ingen roll för ekonomin. Men man isolerar för att undvika kondens i rören. Den varma inomhusluften har ett fuktinnehåll som fälls ut mot kalla ytor. Så isolering vill man ha även då.

Sedan har du ett specialfall med kanalen från köksfläkten. Där handlar det om brandskydd.

OM det börjar brinna i en överhettad stekpanna på spisen, så sprider sig elden upp i fläkten, och in i kanalen. Där brinner det bra i fettavlagringar, med god luftillförsel från fläkten. Det skall kunna brinna i 15 minuter utan att elden sprider sig till ett utrymme utanför köket. Tanken är att brandkåren är på plats och släcker inom den tiden.

För att klara det här kravet så skall imkanalen från fläkten vara brandisolerad, hela vägen från köket. Normalt använder man 30mm mineralull för det (glasull duger inte). Men det finns alternativa lösningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Direktör och 1 till
  • Laddar…
Nej det är självdrag vi har på kallvinden så det handlar inte om ekonomi.

Någon som har erfarenhet av isoleringsstrumpa? Känns som att det är bra mycket smidigare än vanlig isolering som måste najas ihop.
 
Eternit är ett otroligt bra material. Så länge det handlar om en frånluft/självdragskanal uppe på kallvind så skulle jag låta dem sitta. Man kan måla dem utanpå med någon färgslatt man har över någonstans om man oroas av asbestfibrer. Dessa frigörs inte så länge man inte bearbetar rören, så eternitkanaler som får vara "ifred" är helt ofarliga.

Tänk bara på hur eventuella fläktar monteras så att det inte skapas övertryck och trycker in luft i en kanal som skall vara frånluft
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
I mitt fall handlar det inte om att sanera asbest, utan det är så att rören är riktigt dåligt installerade från början med breda otäta spalter i skarvarna och sedan har man bara knäckt av rören innanför ventilationsgallret utan att ansluta tätt.
Inget drag är det heller eftersom skorstenen är kall och de går in i den bara 2 m från skorstenstopp.
Enda glädjeämnet med det är att det blir ganska lätt att dela dom utan att bryta sönder så mycket.

Edit: Annars håller jag med om att eternit är ett otroligt bra material rent tekniskt. Har ett fritidshus i sidiplattor och dom får sitta :)
 
Finns en annan viktig aspekt som jag inte nämnt tidigare till varför jag vill ta bort eternitrören - rensning av ventilationen.

Finns ingen firma som vill rengöra ventilationsrör av eternit då dammet kan framträda.

Nya fläktar som jag ska kopplas in kommer att fuktstyras, men bra poäng med övertryck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.