harry73
B Byggdjuret skrev:
Elbilen kommer med största sannolikhet inte komma upp i den räckvidden som behövs.
Vilken räckvidd behövs, anser du?
Min första (bensin) hade en 20L bränsletank och därmed en räckvidd av ca 30 mil.
Jag hade även en bil på gas (LPG) som hade en räckvidd mellan 30 och 40 mil.

Visst blir man trött på att tanka varannan dag, men jag upplevde aldrig att jag inte kunde ta mig någonstans för att räckvidden inte räckte till.
 
Erik_Hansson skrev:
Med elbil har du inte kostnader för filterbyten, olja, mm mm. Produktionen av en förbränningsmotor är inte heller särskilt enkel eller billig.
Inte en elmotor heller
Väldigt mycket koppar i den. Så personligen tror jag att det går på ett ut.
 
harry73 harry73 skrev:
Vilken räckvidd behövs, anser du?
Min första (bensin) hade en 20L bränsletank och därmed en räckvidd av ca 30 mil.
Jag hade även en bil på gas (LPG) som hade en räckvidd mellan 30 och 40 mil.

Visst blir man trött på att tanka varannan dag, men jag upplevde aldrig att jag inte kunde ta mig någonstans för att räckvidden inte räckte till.
Hur lång tid tar det att tanka fullt på de bilarna? Hur lång tid tar det att ladda ett batteri fullt? Hur stor bränsle tank du har haft känns som det kvittar
 
Nya diesel bilar kommer fortfaraden vara högaktuellt, så länge du inte kommer att köra i miljözoner ( läs storstäder ) och kör över ca 2500 mil/år, annars är det bensin, mycket miljözoner i körandet, plugg-in hybrider som gäller...
 
Ser ingen prisskillnad på dieselbilar, 40% kan du glömma! Är endast i storstäder laddhybrid samt elhybrid fungerar, annars en ren bensinbil, och på vintern går dessa bilar endast på bensin, för att hålla värmen, då inget ”elpaket” finns.

Vätgas är väl inte långt borta? Finns väl redan! Vi har flera elbilar på jobbet, ingen vill ha dem, slukar el, och räckvidden inte att lita på i kylan, sen stänger
Den ned värme mm för att man ens skall ta sig fram,
Elbilen är bara en parantes till nåt bättre dyker upp.

Tror man håller sig för skratt när batteripacket på en Tesla behöver bytas..
 
När ska elbils ivrarna inse att deras bil inte är perfekt? Det finns på tok för många nackdelar just nu för att det ska vara ett vettigt alternativ. Är det för att det känns mycket billigare att ladda bilen hemma? Men då har man redan betalat minst 100000:- extra bara för att kunna ladda bilen hemma. För att sen upptäcka på morgon att du glömde starta laddaren. Nu får man börja leta ställen med snabb laddare för att kunna få en viss räckvidd. Får man för sig att köra länge än 15-20 mil så måste man leta rätt på ett ställe där du kan snabb ladda bilen vilket tar runt en halvtimme. Allt detta för endast 100000:- extra!
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Du slipper stödja den lokala macken...
 
På sikt tror jag elbilarna leder till ett annat mönster för hur vi ser på transport. Lugnare tempo på motorvägen (för ökad räckvidd) med fler pauser ger färre olyckor och mer utvilade förare. Kanske en annan sorts konsumtion också om ”mackarna” istället blir ”paus-centrum”. En ökad planering inför längre resor helt enkelt. Eller med mer självkörande bilar så restiden blir mindre viktig då den kan användas till annat, sömn eller jobb tex.

Kanske ser inte bilen ut som idag ens en gång. En släpkärra med ett extra batteripaket kanske blir en vanlig syn?
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
tommib
M Mainstream skrev:
Kanske ser inte bilen ut som idag ens en gång. En släpkärra med ett extra batteripaket kanske blir en vanlig syn?
Snarare en generator, som drivs av bensin/diesel, för långa körningar. Problemet med det är att de flesta inte vill ligga och köra i 80 km/t på långkörningar.

Det enklaste sättet att lösa snabbladdningen vore sannolikt att ha utbytbara batteripaket som man kan skifta på "macken" men det medför en helt ny uppsättning problem.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
harry73
B Byggdjuret skrev:
Hur lång tid tar det att tanka fullt på de bilarna?
Det gick på några minuter, sedan skulle man betala, och eftersom du tog upp räckviddsproblem vid längre resor, får man inte glömma en kopp kaffe, toabesök och en bensträckare. Då allt i allt en halv timme.
B Byggdjuret skrev:
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri fullt?
Fullt kan ta lång tid, men har man en snabbladdare kan man fylla på ordentligt under en halv timme.
B Byggdjuret skrev:
Hur stor bränsle tank du har haft känns som det kvittar
Bränsletankens storlek påverkar räckvidd, och det var det du tog upp.
 
harry73
A AndersS skrev:
Kanske inte så långt kvar innan vätgas är moget för en bredare användning
[länk]
Nu handlar det om dieselelektriska tåg. Dvs dieselmotorn genererar bara elen till alla elektromotorer. Då är det inte så komplicerat att bytta ut dieselmotor+dieseltank mot vätgastank+fuelcel eller mot batteripaket.
 
L
M Mainstream skrev:
På sikt tror jag elbilarna leder till ett annat mönster för hur vi ser på transport. Lugnare tempo på motorvägen (för ökad räckvidd) med fler pauser ger färre olyckor och mer utvilade förare. Kanske en annan sorts konsumtion också om ”mackarna” istället blir ”paus-centrum”. En ökad planering inför längre resor helt enkelt. Eller med mer självkörande bilar så restiden blir mindre viktig då den kan användas till annat, sömn eller jobb tex.

Kanske ser inte bilen ut som idag ens en gång. En släpkärra med ett extra batteripaket kanske blir en vanlig syn?
Jag hörde en historia. Det var en bergsklättrare som var och hämtade några kompisar som var från Nepal. När han hämtat dem med bil från flyget och de åket på motorvägen, frågar den ena. Varför kör du så fort? - För att vi ska hinna hem och kunna äta och umgås, sa svensken då. - Ja, men sa ena gubben från Nepal, umgås vi inte nu då här, i bilen??
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Snarare en generator, som drivs av bensin/diesel, för långa körningar. Problemet med det är att de flesta inte vill ligga och köra i 80 km/t på långkörningar.

Det enklaste sättet att lösa snabbladdningen vore sannolikt att ha utbytbara batteripaket som man kan skifta på "macken" men det medför en helt ny uppsättning problem.
Det kommer snart batterier som du kan fylla från 10% till 80% på tre minuter! Det tar längre tid att byta batteri, även med automatik.
 
Hur snart finns dom i vanliga bilar till vettiga priser med rimlig livslängd?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.