Intressant. Men efter att plasten monterats så försvann väl problemet? Då behövs ej utegipset längre (inte av den anledningen iaf).
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har byggt garage , med vindduk bakom ytterpanelen , 145 mm isolering , plast mot insidan.
Märkte när jag höll på att sätta upp plasten (hade 15 gr i garaget och kallare utanför) att det var fuktigt på sidorna på syll /stående reglar , längst ned.
OBS , inga ventiler i väggar för ventilation ännu.

Skulle tro att när jag hade värme i garaget fick jag skorstenseffekt i byggnaden , det drog genom vindduk och isolering , värmen ville ut på de högsta delarna i byggnaden och den kallare utomhusluften ville in.

Om jag valt att sätta tex utomhusgips bakom ytterpanelen så kanske detta fenomen ej uppkommit ?

Så att säga att diffusionsplast enbart ska stoppa fukt , näää.
Jag skulle tro att du hade mycket fukt i din 15-gradiga inomhusluft. Speciellt om din platta var hyffsat ny. Reglarna blir effektiva köldbryggor som fukten i inomhusluften kondenserar mot. Det är alltså inte det minsta osannolikt att tät plast hade löst ditt problem.

Om det ”drar” gebom vindduken, dvs att vinden tar sig igenom - då har du något problem med montage eller material.
 
Tomture61
Tror vi kan träta ihjäl oss ang vad diffplasten gör för jobb !
Min personliga åsikt är att den stoppar fukt + luft utifrån .
Tror att en byggnad med mekanisk ventilation skulle bli dyr att värma upp på vintern utan plast på insidan.
Finns dom som bygger utan plast också , men då är ytterväggar täta + att väggen kan släppa ifrån/absorbera fukt

Vinddukens uppgift i en byggnad är att släppa igenom luft / vattenånga , men inte vatten !
(det är fullt med små hål i en vindduk)
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror vi kan träta ihjäl oss ang vad diffplasten gör för jobb !
Min personliga åsikt är att den stoppar fukt + luft utifrån .
Tror att en byggnad med mekanisk ventilation skulle bli dyr att värma upp på vintern utan plast på insidan.
Finns dom som bygger utan plast också , men då är ytterväggar täta + att väggen kan släppa ifrån/absorbera fukt

Vinddukens uppgift i en byggnad är att släppa igenom luft / vattenånga , men inte vatten !
(det är fullt med små hål i en vindduk)
Tyvärr är ju din personliga åsikt helt fel.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Kan du då förklara hur mitt bostadshus med vindskydd på utsidan ej ska få ett vinddrag rätt igenom isoleringen .
Annser inte att byggskivor är 100% vindtätt.

Varför kontrolleras tätheten i lågenergihus tex , osv.
 
Det är ingen som sagt att vindduk och annat på utsidan är 100% tätt. Det är så tätt som det krävs. Det är ju inte så att du har stormbyar riktade mot alla dina väggar dygnet runt året om.
I ett normalt hus är plasten på insidan för diffusionen. Fukten från människorna där inne ska stanna där inne och ventileras ut på annat sätt, inte genom isoleringen för då kan det mögla.
Ett lågenergihus är nåt helt annat, där strävar man efter att behålla all värme inne i huset på alla tänkbara sätt. Då ska det vara tätt och man provtrycker. Då är det betydligt viktigare med korrekt ventilation så allt stämmer.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min personliga åsikt är att den stoppar fukt + luft utifrån .
Nej, den ska stoppa fukt inifrån.
 
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr är ju din personliga åsikt helt fel.
Men, en åsikt kan inte vara fel...
 
Tomture61
S Stefan1972 skrev:
Det är ingen som sagt att vindduk och annat på utsidan är 100% tätt. Det är så tätt som det krävs. Det är ju inte så att du har stormbyar riktade mot alla dina väggar dygnet runt året om.
I ett normalt hus är plasten på insidan för diffusionen. Fukten från människorna där inne ska stanna där inne och ventileras ut på annat sätt, inte genom isoleringen för då kan det mögla.
Ett lågenergihus är nåt helt annat, där strävar man efter att behålla all värme inne i huset på alla tänkbara sätt. Då ska det vara tätt och man provtrycker. Då är det betydligt viktigare med korrekt ventilation så allt stämmer.
Så du menar att när man bygger ett "vanligt" hus har plasten en annan uppgift ?
 
Det är ganska intressant på nått sätt... Husen vi bygger idag ska vara hur täta som helst. Ingenting ska få smita ut. Då kommer ett intressant dilemma. Eftersom husen är så pass täta så blir ventilationen ännu viktigare. Hur löser man då detta? Jo man borrar hål i ytterväggen och sätter in ett ventilations rör. Man börjar med att punktera plasten som man varit så noga med att tejpa överallt. sedan får luften röra sig fritt. Fukt kan utan problem dras in i huset och in i själva väggen. Att man förlorar all fördel med de täta väggarna och värme är komiskt på nått sätt.
Varför sätter man inte in ett FTX i huset? Då har du en genomgång i väggen samt att man får bättre luft. Samt så är tilluften närmare inomhus temperatur även mitt i vintern
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så du menar att när man bygger ett "vanligt" hus har plasten en annan uppgift ?
Hur menar du då?
Ett vanligt hus byggt på normala sätt med mineralull har vindduk eller motsvarande bakom panelen för att undvika att det blåser in allt för mycket. Sen isolering och sen plast på insidan för diffusionens skull. Fukttransporten från insidan alltså.
 
B Byggdjuret skrev:
Det är ganska intressant på nått sätt... Husen vi bygger idag ska vara hur täta som helst. Ingenting ska få smita ut. Då kommer ett intressant dilemma. Eftersom husen är så pass täta så blir ventilationen ännu viktigare. Hur löser man då detta? Jo man borrar hål i ytterväggen och sätter in ett ventilations rör. Man börjar med att punktera plasten som man varit så noga med att tejpa överallt. sedan får luften röra sig fritt. Fukt kan utan problem dras in i huset och in i själva väggen. Att man förlorar all fördel med de täta väggarna och värme är komiskt på nått sätt.
Varför sätter man inte in ett FTX i huset? Då har du en genomgång i väggen samt att man får bättre luft. Samt så är tilluften närmare inomhus temperatur även mitt i vintern
ingenting är 100%. Man gör det man kan och vill man vinna det sista så gör man såklart inga hål i väggar utan löser ventilationen på andra sätt.
Gör man håltagningen korrekt så har jag dock svårt att se att det skulle äventyra nåt, fukten som transporteras i ventilation lär nog få svårt att ta sig ut i väggen antar jag?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Hur löser man då detta? Jo man borrar hål i ytterväggen och sätter in ett ventilations rör. Man börjar med att punktera plasten som man varit så noga med att tejpa överallt. sedan får luften röra sig fritt.
Bygger man nytt så är man väl medveten om att man måste ha ventilation och gör hålen innan man sätter plasten.
 
Tomture61
B Byggdjuret skrev:
Det är ganska intressant på nått sätt... Husen vi bygger idag ska vara hur täta som helst. Ingenting ska få smita ut. Då kommer ett intressant dilemma. Eftersom husen är så pass täta så blir ventilationen ännu viktigare. Hur löser man då detta? Jo man borrar hål i ytterväggen och sätter in ett ventilations rör. Man börjar med att punktera plasten som man varit så noga med att tejpa överallt. sedan får luften röra sig fritt. Fukt kan utan problem dras in i huset och in i själva väggen. Att man förlorar all fördel med de täta väggarna och värme är komiskt på nått sätt.
Varför sätter man inte in ett FTX i huset? Då har du en genomgång i väggen samt att man får bättre luft. Samt så är tilluften närmare inomhus temperatur även mitt i vintern
Ventiler i väggar är ett billigare sätt att konstruera ventilation på, det är ett plaströr som går genom väggen så måste vara tätt vid genomföring i diffplasten.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ventiler i väggar är ett billigare sätt att konstruera ventilation på, det är ett plaströr som går genom väggen så måste vara tätt vid genomföring i diffplasten.
Hur får till det tätt i genomföringen? Det känns som ett nästan omöjligt projekt.
klart att det är mycket billigare att sätta en ventil i väggen. Det är enda fördelen. Jag står fast vid att det inte är tätat kring de flesta genomföringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.