Hej!

Jag skulle vilja mäta inomhusluft för att se om det finns några allergener (mögel?) i huset, tex mögel i luften. Radon har jag redan mätt.

Jag har problem med andningsvägar och vill utesluta att huset skulle vara en orsak. Är dessa tester tillförlitliga? Vilka företag rekommenderas?

Jag har beställt en luftrenare, mest för att se om det blir någon skillnad.
 
H
E frosten skrev:
Hej!

Jag skulle vilja mäta inomhusluft för att se om det finns några allergener (mögel?) i huset, tex mögel i luften. Radon har jag redan mätt.

Jag har problem med andningsvägar och vill utesluta att huset skulle vara en orsak. Är dessa tester tillförlitliga? Vilka företag rekommenderas?

Jag har beställt en luftrenare, mest för att se om det blir någon skillnad.
är det mekanisk eller självdrag?
mekanisk? dax för rengörning av kanaler och byta eller uppgradera filter
självdrag? samma där rengörning och byta/ uppgradera eller sätta filter
för torr luft kan även skapa problem eller ge värre problem
mitt tips innan köp av luftrenare eller innan mätning
har personer med luftvägsproblem i släkten
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
henke_benke skrev:
är det mekanisk eller självdrag?
mekanisk? dax för rengörning av kanaler och byta eller uppgradera filter
självdrag? samma där rengörning och byta/ uppgradera eller sätta filter
för torr luft kan även skapa problem eller ge värre problem
mitt tips innan köp av luftrenare eller innan mätning
har personer med luftvägsproblem i släkten
Det är självdrag, jag har funderat på FTX men lite väl dyr chansning. Det finns ingen ventilation i rummen i princip, har tagit bort tätningslister i överkant på fönster.

Tegelhus från - 71. Jag kanske ska börja med att montera ventiler i fönster? Jag kör med mekanisk fläkt i badrummet och har på köksfläkten dygnet runt, även öppnat fönster på glänt bara för att testa.
 
H
E frosten skrev:
Det är självdrag, jag har funderat på FTX men lite väl dyr chansning. Det finns ingen ventilation i rummen i princip, har tagit bort tätningslister i överkant på fönster.

Tegelhus från - 71. Jag kanske ska börja med att montera ventiler i fönster? Jag kör med mekanisk fläkt i badrummet och har på köksfläkten dygnet runt, även öppnat fönster på glänt bara för att testa.
tips är att gå runt huset en gång och kolla om det finns ventiler som är igenbyggda.
ventilation skall fungera utan att du skall behöva ta bort tätningslist eller ha igång köks och badrummsfläkt.
kolla gärna funktion på fläktarna.
något som är bra för att kolla funktion på ventilation är en rökpenna
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
henke_benke skrev:
tips är att gå runt huset en gång och kolla om det finns ventiler som är igenbyggda.
ventilation skall fungera utan att du skall behöva ta bort tätningslist eller ha igång köks och badrummsfläkt.
kolla gärna funktion på fläktarna.
något som är bra för att kolla funktion på ventilation är en rökpenna
Jo ventilationen funkar, det kommer luft ur ventilation i källaren. men då det inte finns ventiler i rummen jag spenderar mest tid så tänker jag att det blir inte så bra circulation.

3 ventiler finns i källaren. I övervåningen finns 1 i badrummet , 1 i anslutning till köket och köksfläkten.
 
H
funder på fönster vemtiler eller göra hål för ex. "fresh"ventiler
finns bra grejer från det bolaget. filter och lite annat
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
In med vägg/fönsterventiler i alla sovrum och v-rum. Läs på mer för det är viktigt för din hälsa och inomhusmiljön.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
H
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
H
eventuellt kan det även behövas ventiler mellan rum.
om dörrar är täta.
finns springa möte tröskel och dörr i badrummet?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
henke_benke skrev:
eventuellt kan det även behövas ventiler mellan rum.
om dörrar är täta.
finns springa möte tröskel och dörr i badrummet?
Det finns springa i badrumsdörren, men jag misstänker att det inte är tillräckligt.
 
S
Luft ur ventilation källaren ? blåser det in där ? är det luft utifrån ? då måste du ha ett stort undertryck i huset , mera ut än in i större skala
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Luft ur ventilation källaren ? blåser det in där ? är det luft utifrån ? då måste du ha ett stort undertryck i huset , mera ut än in i större skala
Ja, det är vad jag känner. Jag ska prova med rök för att se tydligare.

Menar du att luften ska tryckas ut i källaren? Då pelletsbrännaren går så dras det mer luft in i källaren, jag vet inte hur man skapar övertryck. Pannrummet har också egen ventil.
 
Jag testade nu med rök och ja det blåser in från ventilerna i källaren, ska det inte göra det? Ja det är luft utifrån
 
S
Framgick inte vad du har i källaren , klart ståt det en pellets där så drar den in massor av luft
och ventilerar källaren mycket bra . ingen fukt där inte .,
Är det dörr ner till källaren ? Dörr till pannrummet är det säkert , hur känns det att öppna den när pellets är i gång , suger den fast
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Framgick inte vad du har i källaren , klart ståt det en pellets där så drar den in massor av luft
och ventilerar källaren mycket bra . ingen fukt där inte .,
Är det dörr ner till källaren ? Dörr till pannrummet är det säkert , hur känns det att öppna den när pellets är i gång , suger den fast
Ja det finns dörr till pannrummet, den suger inte fast, enda dörr i huset som suger fast är badrumsdörren, behöver sätta dit ett ventil på dörren.

Just nu är pannan avstängd men det drar fortfarande in luft. Jag antar att när jag kör både badrumsfläkt och köksfläkt (på övervåningen) så dras det mer luft från källare till övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.