T Tosse skrev:
nä, det är en spärr för att inte fukten i den varma inomhusluften ska kondensera inne i väggen. Varmt inne, kallt ute - någonstans däremellan har du en daggpunkt. Genom att sätta plast på den varma sidan av denna punkt så stoppar du fukten från att vandra ut. Det här förbättrar isoleringen då det stoppar konvektion. Dessutom skyddar det väggen då det annars under ogynnsamma förhållanden kan fälla ut fukt i isoleringen.
JAg skrev fel, det ska naturligtvis vara ut... Som du säger.
Dock är jag lite skeptisk till att det är så bra som alla säger. Men det är min känsla och det finns ingen källa.
 
Frågan är om det finns något enkelt sätt att minska kallraset i hörnet?
Kanske kan vara värt att börja fundera på det. Att provtrycka huset tycker jag bara verkar vara bortkastade pengar. Bättre att du använda värmekamera.
 
B Byggdjuret skrev:
Själv är jag inte helt säker på att plast är det bästa gud har skapat när det gäller väggarna.
Det är lite olika läger.
Alltså, plaster är ju en ganska bred vetenskap idag. Även många ångbromsar är av ngn form av plast, fast de då släpper igenom fukt.
Så man bör istället tala om systemet i sig, inte huruvida ett visst system använder en av delarna i plast.
Vad skulle man annars använda i en tät konstruktion?
 
De vetenskapliga artiklar jag läst verkar vara väldigt eniga om att ju tätare desto bättre. Och det verkar ju rimligt. För då kan man styra luftomsättning och värmeväxlingen som man vill.
 
B Byggdjuret skrev:
Frågan är om det finns något enkelt sätt att minska kallraset i hörnet?
Kanske kan vara värt att börja fundera på det. Att provtrycka huset tycker jag bara verkar vara bortkastade pengar. Bättre att du använda värmekamera.
Jag har tejpat med Tesa Seal Flex. Jäklar vad den klistrade fast sig. Nu är det dags att få till något som liknar en vägg igen.

Jag provtrycker (nåja) själv. Hittade en givare från Omron som mäter +-50Pa difftryck. Först gå över med kamera utan frånluft. Sedan stängda ventiler, tejpade dörrar, fullt blås på frånluften och max köksfläkt och sedan gå över med kameran igen och se om det växer till sig några mörka fläckar. ;)
Hoppas det blir kallt nån dag nästa vecka.
 
martin43 martin43 skrev:
De vetenskapliga artiklar jag läst verkar vara väldigt eniga om att ju tätare desto bättre. Och det verkar ju rimligt. För då kan man styra luftomsättning och värmeväxlingen som man vill.
Det kan man nog vara oenig om. Men jag menar att det inte handlar om plasten utan systemet.
Har du isolering som inte kan hantera fukt så är väl ett tätskikt en fördel.
Men ett gammalt hus eller ett nybyggt med en gammal konstruktion där man tex har självdrag mm kan en fuktvandrande vara att föredra. Tanken är att ett bra utfört sådant bör tåla tidens tand bättre, nackdelen att det kostar därefter.
 
Om man vill ha en energisnål byggnad är man nog rätt enig?

Gamla hus med enormt drag överallt och ständig brasa där värmen drev ventilationen gjorde ju av med hiskeligt mycket energi.
 
martin43 martin43 skrev:
Om man vill ha en energisnål byggnad är man nog rätt enig?

Gamla hus med enormt drag överallt och ständig brasa där värmen drev ventilationen gjorde ju av med hiskeligt mycket energi.
Vi talar om isolering, inte med eller utan. Bra hygroskopisk isolering (utan tät duk men med luftspärr) har likvärdiga isoöeringsvärden som diffussionstät. Fast funktionen är olika.
 
martin43 martin43 skrev:
Vet inte riktigt om du är ironisk och raljerar över vad jag skrev eller vad menar du att du funderar på?
Inte alls, känn dig absolut inte träffad!
Det var väl mera amatör-funderingar, som jag kanske skulle ha hållit för mig själv.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var väl mera amatör-funderingar, som jag kanske skulle ha hållit för mig själv.
I så fall är väl hela den här tråden mina amatörfunderingar som jag kanske skulle hållit för mig själv? :)
Det är ju såna funderingar som forum är till för.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
I så fall är väl hela den här tråden mina amatörfunderingar som jag kanske skulle hållit för mig själv? :)
Det är ju såna funderingar som forum är till för.
Helt riktigt!
För hur skall vi annars bli av med våra förutfattade meningar och fördomar, om vi inte får stöta och blöta dem med andras, förhoppningsvis mer genomtänkta, synpunkter :)

Börjar vi bli off topic eller :thinking:
 
B Byggdjuret skrev:
För att inte fukten ska kunna komma in i huset.
Ska man vara petnoga så är det väl mer så att fukten inte ska komma ut ur huset.
 
Fast om man med huset menar golv, väggar och tak så vill man inte att fukten ska komma in i huset... (y)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det fixar den yttre klimatskärnen.
 
Tomture61
Har byggt garage , med vindduk bakom ytterpanelen , 145 mm isolering , plast mot insidan.
Märkte när jag höll på att sätta upp plasten (hade 15 gr i garaget och kallare utanför) att det var fuktigt på sidorna på syll /stående reglar , längst ned.
OBS , inga ventiler i väggar för ventilation ännu.

Skulle tro att när jag hade värme i garaget fick jag skorstenseffekt i byggnaden , det drog genom vindduk och isolering , värmen ville ut på de högsta delarna i byggnaden och den kallare utomhusluften ville in.

Om jag valt att sätta tex utomhusgips bakom ytterpanelen så kanske detta fenomen ej uppkommit ?

Så att säga att diffusionsplast enbart ska stoppa fukt , näää.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.