A
Så här kan man testa också.
Köp en sån (liknande slag) och sätt fast på dörren.
https://www.bauhaus.se/ventilationsgaller-matt-aluminium-500x80mm.html

Stäng dörren och ha luftspalt öppet i fönster.

Köp denna sen (bra att ha till andra fall)
http://bjornax.se/sv/rokpatroner/rokpenna/rokpenna-3.html

Tänd på och håll mot gallret för att se om röken går igenom = ventilation.

Det är en start, funkar det inte så behöver du dra igång frånluften i badrummen (observera att du bör ha en ventil till badrummet också för att få konstant flöde) då badrum ofta är srängd.

Så skulle jag börja, oavsett element eller inte så är ventilation a och o i ett hus. Jag reglerar mitt tryck genom frånluften i mina badrum. Däremot har jag så tätt redan i huset (stenhus) med självdrag så undertryck finns det gott om..
 
  • Gilla
Bokis
  • Laddar…
Radiatorkoppel är det som ansluter elementet till rören och finns i två varianter baserat på rörsystemet. Fel sort ger symptomen att värmen inte kan regleras utan att systemet slutar fungera.

http://www.mma.se/produkter/radiatorkoppel-flex/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Boverket tycker nog att även tonårsgrabbar ska andas frisk luft och inte luft som kommer från andra personers sovrum etc.

BirgitS BirgitS skrev:
Boverket tycker nog att även tonårsgrabbar ska andas frisk luft och inte luft som kommer från andra personers sovrum etc.


En fläkt ska kunna suga fast ett papper.
Du kan också stänga dörren och föra ett mycket tunt och lätt papper vid springan och se om pappret böjs i det som borde vara riktningen på luftflödet, alternativt ett stearinljus.


Öppen eller stängd?
Vad är det på andra sidan ventilen?
Så du menar att i badrummet och köket andas du "luft från andra personers sovrum" ?
-De rum som har högst fukthalt skall ha frånluft, alla andra rum skall ha tilluft. Punkt.
(Sedan spelar det ingen roll vad det är som genererar fukten, kök/bad/tonåring)
 
Nej, sovrum ska alltid ha tilluft. Badrum ska alltid ha frånluft. I övrigt har man normalt överluft från sovrum till korridor till badrum.
 
En fresh ventil i ena sidan av yttervägg. En intellivent fläkt i andra sidan rummet i yttervägg.. Ytterväggshuv och inte medföljande galler så har du 20-24 l/s vid full fart.(10-12 l/s med medföljande galler.)
Täta dörren så slipper odören inte ut i resten av huset.
Fullt godkänd lösning.

Sen fixa värmen.
 
  • Gilla
tanker
  • Laddar…
H
K Kortling skrev:
Du menar att dina tonårsbarn bestämmer hur dom vill leva utan regler från dig?

Mina barn har inte fyllt tonåring ännu. Vad jag däremot har gjort är att köpa en gård med hagar,stall och skog så mina barn kan leka utomhus istället för att sitta inomhus framför datorn. Jag har också sett till att inte köpa mina barn en egen dator och vi har inga betalkanaler eller tvspel. Jag vill att mina barn ska uppleva livet själv och inte genom en datorskärm.
Mitt barn är en tonåring, han luktar blä, han spelar diverse spel, tex; datorspel, tvspel, shack, canasta, plus en massa andra brädspel med sina föräldrar. Han tillbringar även sommrarna ute på landet. Plus fjällvandrar och bohusledvandrar under öppen himmel varje år men luktar fortarande blää. Han luktar snarare mer blä plus att även vi gör det efter en vandring...
Jag är uppfödd på en gård och tro mig, bönder är inte lika med lukta gott ala parfym. De luktar däremot ladugård, hö, mm :)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
FTX är absolut något du ska fundera på! Det blir bra skillnad på luften. Jag har FTX installerat i mitt hus från -59 där fönster troligtvis ifrån samma årtal. Dock har jag uppdaterat värmen från elvärme till Luft Vatten värmepump. Fungerar klockrent. Det är inget värmeaggregat, det är ventilation. Jag har svårt att förstå att folk är negativa till FTX. Måste vara att det kostar att installera. Annars ser jag inga nackdelar med det hela. Omsättningen på luften blir bättre. Vilket är svårt att uppnå med ett F system. Det förslaget förstår jag faktiskt inte alls.
Men eftersom problemet är just nu så är det smart att börja med de tips du fått. Framförallt dörren är smart. Jag tror inte att problemet bara är skitiga kläder och matrester. Utan det handlar om en grabb instängd i ett litet rum med nästan obefintlig ventilation. Eftersom tonåringar oftast svettas mer (har jag fått för mig) så är det inte konstigt att det börjar lukta.
Syresättningen måste sjunka ganska ordentligt. När du fixar ventilationen i hans rum så blir han så glad att stänger in sig i rummet ännu mer :)
 
B Byggdjuret skrev:
FTX är absolut något du ska fundera på! Det blir bra skillnad på luften. Jag har FTX installerat i mitt hus från -59 där fönster troligtvis ifrån samma årtal. Dock har jag uppdaterat värmen från elvärme till Luft Vatten värmepump. Fungerar klockrent. Det är inget värmeaggregat, det är ventilation. Jag har svårt att förstå att folk är negativa till FTX. Måste vara att det kostar att installera. Annars ser jag inga nackdelar med det hela. Omsättningen på luften blir bättre. Vilket är svårt att uppnå med ett F system. Det förslaget förstår jag faktiskt inte alls.
Men eftersom problemet är just nu så är det smart att börja med de tips du fått. Framförallt dörren är smart. Jag tror inte att problemet bara är skitiga kläder och matrester. Utan det handlar om en grabb instängd i ett litet rum med nästan obefintlig ventilation. Eftersom tonåringar oftast svettas mer (har jag fått för mig) så är det inte konstigt att det börjar lukta.
Syresättningen måste sjunka ganska ordentligt. När du fixar ventilationen i hans rum så blir han så glad att stänger in sig i rummet ännu mer :)
Har gjort en del åtgärder denna helgen.
Först har jag flyttat rullgardinen som täckte en del av ventilationen vid fönstret. Hade inte en tanke på att den satt så dumt till.
Stängde ventilen i taket.
Höjde PAX fläktens grundflöde en aning i badrummet.
Ströp hans element nästan helt och sänkte kurvan en aning. Har hållit koll på pumpen och den har ej gnäll ännu, vilket känns skönt. Dock blir det lite kallare på nedre vån men än så länge ok.
Dörren skal jag ta tag i i morgon, det finns springa i övre delen och undre men dom är rätt små och kan behövas utökas en aning.
Datorn alstrar rejält med värme helt klart. Det märker man väl nu när man har stängt elementet speciellt. Han hade t om öppnat fönstret lite pga värmen sa han, dock tyckte jag det va svin kallt på rummet även med fönster stängt.
Svettlukten har försvunnit, inte helt men är betydligt mindre.
Ang. FTX systemet så är jag kluven. Vi har bra luft på nedre vån, tycker jag i alla fall. Dock har jag ej gjort några mätningar vilket man kanske skulle ta och göra. Kan ju alltid vara intressant.
Att installera FTX för två rum känns som en dyr lösning. Ska kolla vidare på andra lösningar som är billigare innan jag bestämmer mig.
Tycker huset i övrigt känns friskt och skönt och ej någon instängd lukt eller dylikt.
Jo, man börjar svettas mer i puberteten oxh den börjar lukta;
https://armsvett.se/svettlukten-forandras-i-puberteten/
 
Vad ska du med FTX till? Dyrt och onödigt,vi har frånluftvärmepump med mycket lågt flöde vintertid, ändå alldels för torr luft inne, men bra luftkvalitet..
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska du med FTX till? Dyrt och onödigt,vi har frånluftvärmepump med mycket lågt flöde vintertid, ändå alldels för torr luft inne, men bra luftkvalitet..
Äsch, jag vet inte. Känns bara som jag behöver hitta ett bra system för mitt kära hus.
Skorstenen måste ju gå att använda på något finurligt sätt. Få till ett drag utan att behöva värma den.
Kanske jag som har missuppfattat det hela med vill man inte ha någonting som drar ut lite luft hela tiden, då kommer ju ny luft in via ventilerna och den byts. Vill man då inte ha något uppepå skorstenen?
Finns lite olika lösningar som jag förstått.
T ex datorfläkten eller den dyrare varianten någon tipsade om i tråden.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska du med FTX till? Dyrt och onödigt,vi har frånluftvärmepump med mycket lågt flöde vintertid, ändå alldels för torr luft inne, men bra luftkvalitet..
Dyrt? Kanske... Beror på hur man räknar. Men ett F system blir aldrig lika bra som ett ftx.
Det är väl Bra att du är nöjd. Frågan hur du skulle uppleva luften om du hade haft ftx.
De allra flesta skulle få bättre luft om de hade ftx. Hur har du koll på luftombytet?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Är perfekt som det är, men ändå alldels för torrt inne, trots lågt luftflöde, på vintern behövs inte så otroligt mycket luftflöde, handdukar i badrum torkar fort, samt lukten efter poppade popcorn försvinner snabbt
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är perfekt som det är, men ändå alldels för torrt inne, trots lågt luftflöde, på vintern behövs inte så otroligt mycket luftflöde, handdukar i badrum torkar fort, samt lukten efter poppade popcorn försvinner snabbt
Torrt inne beror mer på årstid än något annat.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Högt ventflöde, torr luft, trots att vi hänger tvätt inne mm..
 
Torr luft ute, torr luft inne. Enkelt!
Jag antar att ni inte bedriver tvätteri. Där ni hänger all tvätt inomhus.

Sen kan torr luft vara negativt. ...

Med ett F system dras kall uteluft in i huset, vilket kan påverka uppvärmnings kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.