Dalbotant Dalbotös skrev:
Om man använder ett rep eller något annat som "klämmer åt" runt stammen hindrar man dels att stamman kan växa sig grövre samt att man kan råka hindra transporten av näring/vattens osv som sker i det yttersta skiktet innanför barken. Så ur trädets synpunkt är det bättre med en spik. Ur sågverkets synpunkt, där trädet förr eller senare lär hamna, är det helt förkastligt med en spik eftersom den kan sabotera hela klingan. Så svaret beror på vilket som är viktigast. Är det ens egen mark kan man ju hålla koll på vilket träd det gäller.
Jag fäster fågelholkar med linor men de justerar jag om varje år och ger lite mer spelrum så linorna inte stryper.

Synd du inte känner någon som kan låta dig hållas med kojbyggandet, förstår om man inte vill ha någon som olovandes är där. Men att bygga koja - det är riktigt roligt! :)
Men man ser ibland där det hänger ett rep som växt in i stammen. T om sätt kedjor som växer in i stammen.
 
Den här kojan var jag delaktig i att bygga för ett par år sedan. Det skedde med markägarens tillstånd. De bärande reglarna är skruvade i träden. Om man bygger en tillfällig konstruktion som man tar ner igen inom ett år så hinner inte träden skadas av att surra med rep. Men om avsikten är att det skall sitta kvar kan man nog inte komma ifrån skador på träden. De växer till skillnad från kojan. Lycka till med bygget. Men jag instämmer i att det bör göras med markägarens tillstånd.
Kojan byggd i skogen med bärande reglar skruvade i träden och plywoodbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men man ser ibland där det hänger ett rep som växt in i stammen. T om sätt kedjor som växer in i stammen.
Jepp och det är ju inte så bra. Trädet gör ju vad det är tvunget för att överleva men ju klenare trädet är ju större risk att det inte fixar en sån manöver.
(Förutom när man vill att de skall dö, har ringbarkat ett mindre träd i min egna trädgård för att göra om till klätterstöd men det jäkla trädet vägrar ju att dö trots att jag upprepat ringbarkningen i flera år! :rolleyes: )
 
P perlundstrom skrev:
Alla kommuner är dock inte lika negativa: [länk]
Det där var ju ett smart sätt att få röjt sly hopsamlat. Det brukar kommunernas röjare annars vara dåliga på; med resultatet att det nästa år ser mycket mycket värre ut än innan det röjdes, och att det inte går att röja igen eftersom det ligger en massa grenar i vägen överallt.

Angående diskussionen om rep/skruv så var jag en gång och tittade på TreeHotel i Harads utanför Boden. Där sätter de upp rummen med spännband. Men jag tror också att de justerar banden minst en gång om året. På de breddgraderna växer ju träden visserligen ganska långsamt...
 
Appropå rep och annat som vuxit in i träd så passerar jag detta i min öringå...

Barbtråd som vuxit in i trädstammen bredvid en bäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygga koja är kul! :)
En tanke angående fråga 1, om du bara ska bygga en meter upp så kan du ju ställa stöttor på marken som håller upp ett golvbjälklag. Bygg sen kojan med lite luft mot stammen. För stabilitetens skull sätter du sen en triangel av reglar förankrad i taket, som varken skruvas eller dras fast med band i stammen utan bara ligger an mot densamma på tre sidor. Gör den enkelt justerbar och släpp lite på den varje år.
Även om man skruvar fast reglar i stället för att dra fast dem med band så är ju tanken att reglarna i stommen inte ska röra sig sinsemellan. Men det kommer de att göra när trädet växer, trädet är starkare än det man bygger.

Fråga 3. Tja, hittar du inget billigt nog att köpa nytt så får du väl försöka tigga spillvirke på byggen eller nåt. :)
 
T ToRy skrev:
Bygga koja är kul! :)
En tanke angående fråga 1, om du bara ska bygga en meter upp så kan du ju ställa stöttor på marken som håller upp ett golvbjälklag. Bygg sen kojan med lite luft mot stammen. För stabilitetens skull sätter du sen en triangel av reglar förankrad i taket, som varken skruvas eller dras fast med band i stammen utan bara ligger an mot densamma på tre sidor. Gör den enkelt justerbar och släpp lite på den varje år.
Även om man skruvar fast reglar i stället för att dra fast dem med band så är ju tanken att reglarna i stommen inte ska röra sig sinsemellan. Men det kommer de att göra när trädet växer, trädet är starkare än det man bygger.

Fråga 3. Tja, hittar du inget billigt nog att köpa nytt så får du väl försöka tigga spillvirke på byggen eller nåt. :)
Bra idé med triangel mot träden, då kan det bli stabilt utan avancerade stöttor under : )

Det skulle nog inte bli så dyrt att köpa ny tryckimpregnerad trall eller något, men finns det billigare alternativ är det ändå att föredra. Kanske oljehärdar board eller råspont? Vet inte vad som är bra/dåligt ifall det i framtiden skulle förfalla. Jag antar att det tryckimpregnerade träet är dåligt då för naturen?
 
Tryckimpregnerat behövs bara om det ska stå direkt mot marken. Trä som sitter högre upp och har möjlighet att torka ut efter regn etc håller länge.
 
T toolman77 skrev:
Bygg inte i träd som inte är dina. Att bygga med rep kan göra mer skada genom nötning på stammarna än det lilla hål en skruv gör.

Såklart. Det kan var en känslig fråga. Var försiktig!
 
P perlundstrom skrev:
Bra idé med triangel mot träden, då kan det bli stabilt utan avancerade stöttor under : )

Det skulle nog inte bli så dyrt att köpa ny tryckimpregnerad trall eller något, men finns det billigare alternativ är det ändå att föredra. Kanske oljehärdar board eller råspont? Vet inte vad som är bra/dåligt ifall det i framtiden skulle förfalla. Jag antar att det tryckimpregnerade träet är dåligt då för naturen?

Bygg i fula träd som inte är avsedda för avverkning. Tänk på att ni agerar på annans mark och egendom. Undvik skräp i naturen = tryckimpregnerat virke. Tala gärna med markägaren och berätta vad ni vill göra, typ: "Hej, vi skulle gärna vilja bygga en koja med våra barn och till hösten lovar vi att återställa platsen helt och hållet." Då kanske ni t o m får lov att använda material från platsen.
 
Appropå vad som kan växa in i träd :)
 
  • Avsnitt av träd med en inbäddad rostig såg, fastvuxen i trädet, mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P perlundstrom skrev:
Alla kommuner är dock inte lika negativa: [länk]
"– Nej, det är högst strategiskt. Vi vill få barn att leka ute i skogen helt enkelt."
Det gäller alltså barn, och inta att bygga läger för "EU-migranter".

P perlundstrom skrev:
Jag har frågat i min kommun och det är (inte så oväntat) tvärt nej, oberoende av hur man skulle bygga den och andra faktorer.
Se vad Allemansrätten innebär:
Det här får du göra i den svenska naturen:

  • Gå, cykla och rida och vara nästan överallt i naturen. Men inte för nära boningshus (villor). Om du öppnar en grind måste du stänga den bakom dig.
  • Gå, cykla och rida på privata vägar.
  • Tälta en natt. Men inte för nära boningshus (villor). Vill du tälta längre tid måste du fråga den som äger marken.
  • Bada, åka båt och gå iland, men inte nära boningshus (villor).
  • Plocka blommor, bär och svamp.
  • Fiska med metspö och kastspö utmed kusten och i de fem största sjöarna (Mälaren,Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland).
  • Du får göra upp en liten eld om du är försiktig. Elda inte direkt på en berghäll, den går sönder. Det är bäst att elda där det finns en särskild plats för eldning. På sommaren är de ofta förbjudet att elda. Fråga din kommun vad som gäller
http://www.naturvardsverket.se/ll/Var-natur/Allemansratten/Vad-galler/

Det är ofta bra, enklast och smidigast att följa gällande regler och sedvänjor.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle bli fly förbannad om någon olovandes byggde något i min skog. Har nästan lika svårt att förlika mig med tanken att någon skulle göra sådant på kommunal mark.

Barn som leker och bygger en koja, visst, men vuxna människor? Nej.
Är det av ren egoism som du blir fly förbannad eller vad är anledningen, för nedskräpning kan knappast några pinnar räknas som, utveckla gärna? Alla kanske inte sitter på 100ha mark så lite givmildhet och eftertanke kanske vore lämpligt.

Tur att allemansrätt och strandskydd finnas annars skulle många i den är tråden neka resten av samhället frisk luft och natur, tragiskt
 
W Winblom1 skrev:
Är det av ren egoism som du blir fly förbannad eller vad är anledningen, för nedskräpning kan knappast några pinnar räknas som, utveckla gärna? Alla kanske inte sitter på 100ha mark så lite givmildhet och eftertanke kanske vore lämpligt.

Tur att allemansrätt och strandskydd finnas annars skulle många i den är tråden neka resten av samhället frisk luft och natur, tragiskt
Ja, det är av ren egoism. Äger jag skog (vilket jag gör) är det inte för att någon annan efter eget skön ska få bestämma över hela eller delar av den. Så du vill bara åt lite av min mark, tycker kanske att jag kan ge dig den eller förfoganderätt över den då jag har mycket och du inget? Nej tyvärr, den är min.

Jag anser egentligen att det räcker som svar, men jag kan fortsätta lite om du vill. Var ska jag dra gränsen? Hur många andra ska jag låta husera i min skog? 0,26 per hektar? Det är vad befolkningstätheten i Sverige skulle ge, men jag misstänker att få en stadsnära skog skulle drabbas hårdare. Och ja, även om bara de som fått årets julklapp, ett stormkök, vill ut i skogen och leka så blir det kanske en ansenlig mängd.

Sen hör det förstås till saken att jag inte känner dig eller litar på dig. Du insinuerar att jag är orolig för ”några pinnar”. Det är jag inte. Jag befarar att du skräpar ner och förstör. Hade jag känt dig, du bett om lov och jag vetat var du lekt hade det sannolikt varit en annan sak.

All skogsmark är helt enkelt någons egendom och värd att respektera. Att envåldigt ta sig friheter med den egendomen är ett jävla sätt. Vi har idag en balans i allemansrätten där envar får röra sig fritt i skog och mark utan att förstöra eller lämna permanenta spår efter sig. Jag ser ingen här som vill inskränka den rätten. Det du vill ryms däremot inte inom allemansrätten, och att tro att andra vill inskränka allemansrätten bara för att de inte vill att du ska få göra vad du vill är ett felslut. Strandskyddet skulle jag iofs personligen vilja avskaffa, men det är en annan sak och har ganska lite med allemansrätten att göra – vill du kan jag utveckla det, men det är som sagt ett stickspår.
 
  • Gilla
llehs och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.