Hej!

Jag har en tanke på att bygga en koja i skogen i en mindre stad i Sverige. Det finns skogsområden med jogginspår och liknande som är så pass stora att man skulle kunna bygga en koja en bit in utan att det syns (närmaste skogsområde ca 100 ha). Det är väldigt få som går utanför spåren/stigarna, framförallt på de lite bergigare områdena. Det skulle då vara jag och en kompis som bygger som ett roligt projekt i sommar. Inget LN tower, utan något mindre bara.

1. Tips/idéer för att det inte ska förstöra skogen/området? T.ex. funderar jag på att bygga någon meter upp och att då fästa grunden till bygget med rep runt träden istället för med spik. Träden skadas inte och vid behov så går det lättare att frakta bort kojan. Målet är att ingen ska störas och att inget ska förstöras och att bygga på ett område ingen vistas i.

2. Jag antar att kommunen äger skogsområdet, men kan man kolla ägare av skogsmark på något smidigt sätt?

3. Tips på byggmaterial? Det får förstås inte vara så dyrt, men det är roligt om det håller ett tag också ute i regn och blåst.
 
  • Gilla
emiil_n
  • Laddar…
Jag skulle bli fly förbannad om någon olovandes byggde något i min skog. Har nästan lika svårt att förlika mig med tanken att någon skulle göra sådant på kommunal mark.

Barn som leker och bygger en koja, visst, men vuxna människor? Nej.
 
  • Gilla
Kinta och 11 till
  • Laddar…
H
lantmäteriet är tips för kolla ägare.
kolla med ägaren först innan du gör något
 
Kollade nu och det verkar räknas som kommunal "park" ser det ut som. Det är skog och stigar samt motionsspår.

Nötegårdsgubben: Det finns ett par områden på 10-20 ha utan stigar så risken att någon vandrar runt och råkar se ett eventuellt bygge är liten om man bygger utom synhåll från stigarna, men det kan förstås hända att någon ser kojan framöver ändå. Tråkigt om man gör någon förbannad på sin skogspromenad även om jag personligen inte skulle tycka det var någon fara om jag såg en koja i skogen. Tänkte i så fall bygga lite kamouflerat så man bara ser om man kommer nära.
 
P perlundstrom skrev:
2. Jag antar att kommunen äger skogsområdet, men kan man kolla ägare av skogsmark på något smidigt sätt?
Gå in på hitta.se och slå över till "tomt", då kan du klicka på området och få fastighetsbeteckningen. Sedan skickar du ett mail till lantmäteriet och frågar om ägaren till den fastighetsbeteckningen. Frågar du om max 5 beteckningar så får du dem digitalt inom en vecka utan kostnad. Frågar du om fler än 5, så kan det ta längre tid och de skickar svaren via post och det tillkommer avgifter.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Det är nog bara att bygga, springer på typ tipis och diverse vindskydd ibland i skogen (mest vrak). Är nog jättekul att bygga samt övernatta. Men jag tänker mig nog något på marken så man kan elda och laga mat.

Det enda tråkiga är att intresset är något/några år och sen blir grejerna kvar med gamla presenningar, plast/plåttak etc. Risken för att några barn/undomar har sönder är också ganska stor och då kanske man också "ger upp" och bara låter det ligga.
 
  • Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tänk på att inte bygga så att ni skadar några träd. Att fästa reglar med rep i trädstammar är ett bra sätt att börja. Sedan kan man spika resten av kojan i dessa reglar. Det var väldigt vanligt med trekantiga kojor i skogen när jag var liten. De byggdes en bit upp över marken med en repstege.

Var försiktiga med eld.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Gammelnörden
Så bara för att du kan rättfärdiga det du vill göra olovandes så är det ok att göra som du vill?

Fundera på vems ansvar det är om någon/något skulle skadas av din konstruktion. Hur ambulanspersonal ska kunna nå dig eller någon annan om en olycka händer.

Om någon får för sig att ditt undangömda tillhåll är ett bra boställe eller mötesplats för ljusskygg verksamhet.

Finns det växter eller djurliv som påverkas eller störs menligt av din byggnation eller kanske
t o m av ljudet när ni bygger?
 
  • Gilla
jenhul
  • Laddar…
Och jag trodde det var bara tyskar som tror att Sverige är ett vilt oreglerat land där alla kan göra vad dom vill. Och möjligen öbor.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Bygg inte i träd som inte är dina. Att bygga med rep kan göra mer skada genom nötning på stammarna än det lilla hål en skruv gör.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Så bara för att du kan rättfärdiga det du vill göra olovandes så är det ok att göra som du vill?

Fundera på vems ansvar det är om någon/något skulle skadas av din konstruktion. Hur ambulanspersonal ska kunna nå dig eller någon annan om en olycka händer.

Om någon får för sig att ditt undangömda tillhåll är ett bra boställe eller mötesplats för ljusskygg verksamhet.

Finns det växter eller djurliv som påverkas eller störs menligt av din byggnation eller kanske
t o m av ljudet när ni bygger?
Om det nu är så illa, brukar du anmäla de kojor/liknande du ser ute i skogen? De flesta är nog svartbyggen. Även om de inte är det kan allt du skriver här hända ändå.

Att någon kan skadas av mina saker kan ju hända även om jag köper en del skog och någon klättrar i ett av mina träd och faller och slår sig. Jag har själv klättrat i träd och fallit och varit nära på att skada mig ordentligt som liten, i ett träd på kommunal mark.


toolman77: Intressant att bygge med rep runt trädstammarna kan göra mer skada än om man skruvar fast en stomme, jag trodde att spik/skriv skulle skada mer faktiskt. Finns det något annat sätt som går att fästa på som inte gör någon skada på träden?


Det här bygget blir kanske inte av, jag har frågat kommunen och fått nej, och av vad jag sett här tar folk väldigt illa upp av att någon bygger en liten koja i skogen (trodde faktiskt inte det då jag inte tar illa upp alls av det). Men har någon några tankar kring fråga 1 eller 3 angående hur man bygger utan att skada naturen och billigt så skriv gärna här i tråden.

Alla kommuner är dock inte lika negativa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/kommunens-uppmaning-bygg-kojor
 
Fast den uppmaningen gäller kojor på marken i ett avverkat område. Det är inte samma sak som att göra åverkan på någons träd.
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast den uppmaningen gäller kojor på marken i ett avverkat område. Det är inte samma sak som att göra åverkan på någons träd.
Även i ett avverkat område påverkar kojor växter, djur och insekter. Sen kan påverkan bli annorlunda jämfört med ett kojbygge i skog med stora träd, och kanske mindre också. Intressant ändå att en kommun till och med uppmanar till kojbyggen. Jag har frågat i min kommun och det är (inte så oväntat) tvärt nej, oberoende av hur man skulle bygga den och andra faktorer.

I trådstarten är min första och viktigaste fråga hur man kan bygga utan att det ska påverka träden/skogsområdet negativt. Det är den biten jag är mest intresserad av, även om det nu kanske inte blir något bygge.

Edit: Här är en teknik som kanske inte skulle skada träden nämnvärt? Någon mer kunnig får gärna ge input.
https://www.pinterest.se/pin/599823244090961099/
Det kan vara bra för andra som ser tråden också framöver och vill bygga en koja på egen mark och har bygglov när det krävs.
 
Gammelnörden
I det området där man avverkat sly och lagt pinnarna i Stadsskogen, är det en lekplats med gräsytor på och omkring stenhällar och tallar. Kojorna är pinnar lutade mot dessa tallar eller mot berghällarna. Inte inne i själva skogspartierna som inte får beträdas utanför de befintliga stigarna.
Jag har inget emot kojor som man bygger på sin egen tomt. Men jag ogillar de som är byggda med material som skräpar ner och gör åverkan på träd och växtlighet i skogar, även om de är byggda av barn. Om jag hittar plastrep och dylikt i skogen tar jag med mig det och slänger det.

De som tänker bygga på egen mark/tomt kanske har nytta av den här sidan;
http://www.thetreehouseguide.com/treedamage.htm
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Om man använder ett rep eller något annat som "klämmer åt" runt stammen hindrar man dels att stamman kan växa sig grövre samt att man kan råka hindra transporten av näring/vattens osv som sker i det yttersta skiktet innanför barken. Så ur trädets synpunkt är det bättre med en spik. Ur sågverkets synpunkt, där trädet förr eller senare lär hamna, är det helt förkastligt med en spik eftersom den kan sabotera hela klingan. Så svaret beror på vilket som är viktigast. Är det ens egen mark kan man ju hålla koll på vilket träd det gäller.
Jag fäster fågelholkar med linor men de justerar jag om varje år och ger lite mer spelrum så linorna inte stryper.

Synd du inte känner någon som kan låta dig hållas med kojbyggandet, förstår om man inte vill ha någon som olovandes är där. Men att bygga koja - det är riktigt roligt! :)
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.